Богородиця

Вишгородська (Володимирська) Богородиця. Найдавніша з відомих давньоруських ікон
Католицька ікона Почаївської Божої Матері. Друга половина 18 ст.
Козельщинська Богородиця, ікона 19 ст.

Богоро́диця, Богома́тір, Ма́тір Бо́жа (Діва Марія, Мадонна, Пресвята Діва; грец. Θεοτόκος, від Θεός — Бог і τόκος — пологи, народження, потомство; лат. Dei Genitrix, також лат. Deipara) — у християнстві — один із титулів Діви Марії, що вказує на неї як на матір Ісуса Христа, народженицю втіленого у плоті Бога-Сина. Титулування набуло особливого поширення у східному християнстві, затверджено на Ефеському Вселенському соборі (431).

У Новому Завіті

Відомості про життя Богородиці, які містяться у текстах Нового Завіту, недокладні й неповні. Євангелія містять кілька епізодів, де згадано ім’я або події життєпису Пресвятої Діви (Мт. 1:16, 18–25; 2:11, 13–15, 19–23; 12:46–47; 13:55; Мк. 3:31–35; Лк. 1:26–56; 2:4–7, 16–52; 8:19–21; Ів. 2:1–12; 19:25–27). Проте біблійні тексти не містять оповіді про обставини її різдва, дитинство чи життя Богородиці після П’ятидесятниці.

Вважається, що першим свідченням вшанування Марії як Божої Матері є привітання від праведної Єлизавети: «Єлизавета сповнилася Святим Духом і вигукнула гучним голосом, промовляючи: Благословенна ти між жінками, і благословенний плід твоєї утроби! І звідки ж мені це, щоби до мене прийшла мати мого Господа?» (Лк. 1:41–43).

В апокрифах, Святому Переданні

Не вважаючи апокрифи за джерело віровчення, Церква разом з тим визнає достовірність цілої низки сюжетів, пов’язаних із земним життям Богородиці. При цьому самі апокрифічні розповіді набули нової відредагованої версії, були очищені від гностичних елементів та узгоджені з канонічною розповіддю про Богородицю, що міститься у Євангеліях. Численні переклади древніх апокрифів різними мовами (зокрема «Історії Якова про народження Марії», «Протоєвангелія Якова», «Євангелія псевдо-Матвія», «Історії Хоми ізраїльтянина», «Дитинства Христового», «Святого Івана Богослова сказання про успіння Святої Богородиці») також сприяли популярності апокрифічних сюжетів, пов’язаних з постаттю Богородиці.

Подробиці життя Богородиці містить і церковне Передання: давні оповіді, церковно-історичні твори, послання (Григорій Богослов), гомілетичні пам’ятки (проповіді Єфрема Сирина, Івана Золотоустого, Івана Дамаскина, Григорія Палами та ін.), гімнографія, богослужбова спадщина (Андрій Критський, Косма Маюмський, Іван Дамаскин).

У православ’ї

Ключовими богословськими аспектами розуміння образу Богородиці у православ’ї є:

  • Приснодівство (грец. Αειπαρθένος — завжди Діва). Характеристика Богородиці як Приснодіви, закріплена П’ятим Вселенським собором (553, м. Константинополь), означає, що Вона була незайманою до народження Ісуса Христа, під час Його народження і залишилася Дівою після Його народження, не пізнавши чоловіка протягом усього життя (за Аврелієм Августином: «Дівою зачала, дівою народила, дівою залишилася»). Розмірковуючи про незайманий стан Богородиці, ряд патристів вбачають образ «чистого Різдва» Божественного Немовляти у споконвічному народженні Бога-Слова від Бога-Отця. Необхідність незайманого Боговтілення пояснюється і через порівняння Ісуса як Другого Адама з першим, створеним.
  • Богоматеринство. Іменування Діви Марії «Матір’ю Господа» знаходить своє пояснення у христологічному вченні Православної церкви: «...Ми Її знаємо як Матір Бога, тому що Бог втілився з Неї» (Іван Дамаскин). Згідно з ним, у Боговтіленні здійснилася іпостасна єдність Божественної й людської природ у Христі.

На честь Богородиці встановлено чотири з дванадесятих православних свят (Різдво Пресвятої Богородиці, Введення в храм Пресвятої Богородиці, Благовіщення Пресвятої Богородиці, Успіння Пресвятої Богородиці).

В Україні вшанування Богородиці сягає корінням традицій київського християнства. Під покров Пресвятої Богородиці віддав Русь князь Ярослав I Мудрий, на її честь будували численні храми, до нашого часу дійшли взірці давньоруських ікон, мозаїк. Богородиця здавна вважалася заступницею вірян перед Богом, покровителькою хліборобів, запорозьких козаків.

У католицизмі

Культ Мадонни набув у католицизмі особливої популярності. У Римо-католицькій церкві надприродність народження Ісуса без руйнування невинності Марії була підтверджена енциклікою Пія XII «Mystici corporis» (1950). Догматичне вчення і літургійне шанування Богородиці набуло в католицизмі своєрідного розвитку. Встановлено 2 маріологічні догмати:

  • про непорочне зачаття Діви Марії (лат. Maria Immaculata);
  • про взяття Її в Небесну Славу душею і тілом.

Догмат про непорочне зачаття Діви Марії був затверджений 1854 буллою папи Пія IX «Ineffabilis Deus». Згідно з ним, Вона зачата природним чином від батьків Йоакима і Анни, але з моменту зачаття особливою милістю Божою була охоронена від первородного гріха. Догмат про «взяття» (assumptio) Богородиці в Небесну Славу був проголошений ex cathedra Пієм XII у 1950.

Другий Ватиканський собор проголосив Богородицю Матір’ю Церкви (1964), а конституцією «Lumen Gentium» («Світло народам», 21.11.1964) надав Марії титул захисниці і заступниці людства перед Богом.

У протестантизмі

Шанування Богородиці суперечить основному постулату Реформації — sola fide, який виключає будь-яких посередників між Богом і людиною. М. Лютер ще визнавав приснодівство Марії і навіть можливість її заступництва перед Богом, а шанування деяких богородичних свят зберігалося в лютеранстві аж до епохи Просвітництва. Однак У. Цвінглі вже відкидав можливість молитовного звернення до Неї, а найрішучішим противником культу Богородиці став Ж. Кальвін, який вважав це ідолослужінням.

В ісламі

В ісламі Марія (Мар’ям) розглядається як незаймана мати пророка Іси. Їй присвячено 19-ту суру Корану («Мар’ям» — єдина з сур, названа жіночим ім’ям). Марія, мати Іси, згадується в Корані частіше, ніж у Новому Завіті, деякі подробиці її життя переповідають і хадиси; вона посідає почесну позицію серед праведних і побожних жінок, вшанованих в ісламі.

Разом з сином вона оголошена «знаменням Бога»: «Ми зробили сина Мар’ям і його мати знаменням і поселили їх в затишному місці на пагорбі, біля струмка» (Коран, 23:50); такою, що «зберегла цноту лона свого», сприйняла за істину слова Господа і була «з-посеред покірних» (Коран, 66:12).

Мусульманська версія багато в чому розбіжна з новозавітними і апокрифічними переказами.

В іконографії

В іконописі Богородиця найчастіше зображується з немовлям Ісусом на руках. Створення перших ікон приписують євангелісту Луці. Найдавніші зображення Богородиці відомі з катакомб Прісцилли (2 ст.). З часом сформувалися різні типи іконографії Богородиці: Оранта, Одигітрія, Панахранта (Всецариця), Елеуса (Замилування), Годувальниця, Благовіщення, Деісис, Успіння тощо.

У Давню Русь перші візантійські ікони потрапили у 9–12 ст.; найвідоміші та найдавніші з них — ікони Вишгородської (Володимирської) та Белзької (Ченстоховської) Божої Матері. На основі візантійської традиції розвинувся й український іконопис. Місцями паломництва до чудотворних ікон стали Почаїв, Зарваниця, Унів, Гошів, Жировиці, Ярослав, Холм тощо.

Додатково

  • На думку істориків релігії, культ Богородиці склався у християнстві під впливом східних релігій, де особливо шанувалися Богині-матері, покровительки родючості й плодючості, прародительки Божественних синів (Ісіда, Іштар, Кібела, Астарта тощо). Культи цих богинь були пов’язані з уявленнями про вмираючих і воскресаючих богів.
  • Визнання Марії Богородицею стало предметом тривалих богословських дискусій у ранньому християнстві. Офіційне церковне визнання її як Богородиці відбулося тільки в 5 ст. (ІІІ Вселенський собор в Ефесі, 431), одночасно як єресь було засуджено несторіанство, що надавало перевагу титулуванню Марії «Христородицею» (Несторій) та навіть «Людинородицею» (пресвітер Анастасій).

Джерело

Біблія. Сучасний переклад з давньогрецької та давньоєврейської мов / Пер. Р. Турконяка. Київ : Українське Біблійне Товариство, 2020. 1172 с.

Література

  1. Mary in the New Testament / Ed. by R. E. Brown, K. P. Donfried, J. A. Fitzmeyer et al. London : Chapman, 1978. 319 p.
  2. Thierry N. La Viérge de Tendresse a l'époque Macédonienne // Zograf. 1979. № 10. P. 59–70.
  3. Sevcenko N. P. Types of the Virgin Mary // The Oxford Dictionary of Byzantium : in 3 vol. New York : Oxford University Press, 1991. Vol. 3. P. 2175–2176.
  4. Кондаков Н. П. Иконография Богоматери. Москва : Паломник, 1999. 216 с.
  5. Марьям // Іслам: Енциклопедичний словник / Ісмагілов С. В., Козловський І. А., Халіков Р. Х., Якубович М. М. Київ : Бібліотека ісламознавства, Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, Видавництво Руслана Халікова, 2021. С. 261–262.
  6. Фултон Дж. Ш. Марія — перша любов світу / Пер. з англ. Жовква : Місіонер, 2021. 224 с.

Автор ВУЕ

В. Е. Туренко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Туренко В. Е. Богородиця // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Богородиця (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.10.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶