Вовкулака

Вовкулака. Художнє втілення

Вовкула́ка (вовкун, вовкула, вирод, перевертень) — людина у вовчій подобі. В українській міфології — той, хто володіє надприродною здатністю перетворюватися на вовка (перевтілюватись у вовка).

У народних уявленнях

У народній уяві вовкулаки поділялись на вроджених та зачарованих (або обернених). Вважали, що в разі, коли вагітна жінка несподівано побачить вовка або з’їсть м’ясо тварини, яку роздер вовк, — її немовля стане вовкулакою. Вроджені вовкулаки, за повір'ями, з’являлися на світ із лона матері не головою, як належить, а ногами. Удень своє життя проводили в сім’ї, як і всі люди, а вночі, перетворювались на вовків, винищували худобу. Одна з українських легенд мить перетворення людини на вовка описує так: «Як прийшла його пора, вийшов за клуню, устромив ножа в землю, почав розбиратися, геть розібрався, голий зостався. Потім перекинувся через той ніж, та й став вовком».

Зачарованими вовкунами ставали в результаті зловмисного магічного впливу лихих чаклунів чи відьом або внаслідок тяжких провин. Перетворення людини на вовкулаку відбувалося за обставин, коли на неї накидали звірячу шкуру або ж чарівну наузу (спеціальний пасок, мотузку або ошийник). Так, за народними переказами, чаклуни у заздрощах часто обертали на вовкулак молодих після вінчання. Теща могла перетворити свого зятя на вовка за те, що він погано поводився з її донькою. Це могло статися і від рук дівчини, яка кидала зачаровану стрічку на хлопця, що її зрадив. Здебільшого зачаровані вовкулаки були приреченими на тривалі страждання.

За повір’ями, на вовкулаку можна було обернути і старого, й малого. Тільки-но людина оберталася — відразу поростала звіриною шерстю і втікала від люду. Вовкуни мешкали у барлогах, бігали у лісових хащах і водночас зберігали свій людський внутрішній світ. Потрапивши до зграї вовків, добували їм корм, нападали на худобу.

Впізнати вовкулаку начебто можна було за задніми лапами (не вовчої будови, а колінами вперед, як у людини) та мотузкою на шиї. Якщо її розірвати — вовкулака знову перетворювався на людину. Повернути до людської подоби зачарованого вовкулаку також могли чаклуни, відьмаки та вроджені відьми (серед засобів: протягання через ярмо, побиття житнім перевеслом чи трьома різками, допоки вовча шкіра не лусне і не злізе повністю та ін.). Вважали, що шкура на вовкуні трималася завдяки поясу, який із часом рвався. Відтак зачарований вовкулака рано чи пізно повертався до своєї людської подоби.

Відомі й вірування в те, що у вовкулак, на відміну від справжніх вовків, могли виростати крила. Часом ці крилаті істоти злітали у небо й накидалися на світило, через що відбувалося затемнення сонця.

Географія поширення. Етимологія

Уявлення про існування людей, які за певних обставин стають вовкулаками, були поширені в середовищі практично всіх слов’янських народів. Відомі під різними назвами у білорусів (вовкулака, вовкалека), росіян (волкодлак, іноді вурдалак), поляків (вілколак, вілколєк), чехів (влкодлак), словаків (влколак), сербів (вукодлак).

Етимологічно назва походить від слів «вовк», що прямо вказує на тварину, і складнішого для інтерпретації «длак, длака» (в українців Галичини — «кодлак», звідси — кудлатий), тобто вовна, шерсть, буквально — вовча шерсть. Поряд із тим іменник «кодло» у низці слов’янських мов (зокрема, українській, болгарській) вживався і в значенні «рід, плем’я». Тоді термін вовкодлак тлумачать як вовчий рід, або вовче плем’я.

Джерела

Одним із перших про вовкулак згадував давньогрецький історик Геродот, коли описував неврів, — плем’я, яке мешкало у верхів’ях р. Дніпра в 5 ст. до н. е. Із посиланнями на скіфів та еллінів, які жили серед неврів, знали їхній побут і звичаї, Геродот вказував, що у племені з давніх-давен існували вірування у здатність стати вовками на кілька днів, а потім знову набрати людського вигляду.

Рисами вовкулаки був наділений образ полоцького князя Всеслава Брячиславича у «Слові о полку Ігоревім»: «Упав на швидкого коня і скочив з нього сірим вовком» та «Великому Хорсові вовком путь перебігав».

Фігурує згадка про перевертнів і в народній старині про Вольгу Волхва (або Волха Всеславича), герой якої перекидається на хижого звіра, птаха та рибу. Оповіді про вовкулаків побутували в українському та білоруському фольклорі практично до кінця 19 ст.

Витоки уявлень

Витоки вірувань у вовкулак-перевертнів зазвичай пов’язують із добою первісного тотемізму. Виявлялися як у давніх світоглядних уявленнях про тісну кровнородову спорідненість людей і тварин, так і в практиці мисливського маскування та здійснення магічних (див. Магія) обрядів із перевдяганням у шкури тварин. Пережитки таких обрядів зафіксовані етнографією: наприклад, як елементи давньослов’янських свят на честь язичницького бога Велеса, що увійшли в традицію Святок та Масниці.

Історичні та етнографічні розвідки свідчать, що у багатьох давніх народів Європи та Азії юнаки, які проходили ініціацію (випробування перед переведенням до групи дорослих чоловіків — повноправних членів общини), гуртувались у загони «воїнів-вовків», носили бойовий пояс, металеву шийну гривну, пили наркотичну (п’янку) рідину та викрадали дівчат. Ймовірно, відгомоном цієї давньої традиції є звичай називати нареченого «вовком».

Серед припущень: образ вовкулаки символізував безсилля людини перед темними потойбічними силами або ж слугував своєрідним міфологічним способом пояснення незрозумілих людині явищ природи. Не виключають його роль як одного з багатьох «образів-залякувань» у давніх спільнотах, призначений застерігати людину від лихих вчинків та нагадувати про можливе покарання.

У народній мові дотепер жива метафора «вовком дивитися» (про недоброзичливу людину) та приказка «скільки вовка не годуй, все одно в ліс дивиться». Здебільшого це адресовано особам, які не пройшли належної соціалізації, адаптації до загальновизнаних суспільних норм і правил поведінки.

Література

  1. Плачинда С. Словник давньоукраїнської міфології. Київ : Український письменник», 1993. С. 17–18.
  2. Супруненко В. П. Народини: Витоки нації, символи, вірування, звичаї та побут українців. Запоріжжя : МП «Берегиня» ; СП «ФАЄЗ», 1993. С. 134.
  3. Войтович В. Українська міфологія. Київ : Либідь, 2002. С. 80.
  4. Предко О. І. Психологія релігії. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2014. 480 с.
  5. Філоненко С. О. Вовкулаки починають і програють: мотив перевертня в сучасній українській белетристиці // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Філологічні науки. 2014. Вип. 4. С. 295–301.

Автор ВУЕ

Д. В. Базик


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Базик Д. В. Вовкулака // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вовкулака (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: оприлюднено
Оприлюднено:
03.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶