(Перенаправлено з Анімалістика)

Анімалістичний жанр

Лисиця і чаплі, худ. Франс Снейдерс, 1657. Національний музей Швеції

Анімалісти́чний жанр (від фр. animal — тварина) — зображення тварин у живопису, скульптурі, графіці, декоративно-ужитковому мистецтві. Джерела анімалістичного жанру — у верхньому палеоліті (35–10 тис. до н. е.); у розписах печер, гравіруванні на камені, кістці, дрібній пластиці. Ці твори відіграли важливу роль у мистецтві Давнього Сходу й античного світу.

Історична довідка

В школу, худ. Чарльз Бартон Барбер, 1883. Приватна колекція

За часів неоліту й бронзового віку образ тварини втратив реальні риси й комбінувався з рисами людини, створювалися химеричні постаті, тварина стилістично спліталася з орнаментом. За цим стояло зростання інтелектуальної енергії й прагнення систематизації та узагальнення явищ природи. У стародавньому світі зберігався пієтет до тварини (тотальна посмертна муміфікація тварин у Єгипті; постулат ахімси в Індії тощо), тварина повʼязувалася з певним божеством (наприклад, орел — із Зевсом, або Юпітером). Водночас зображення мало декоративний характер (розпис посуду тощо), особливо у дрібній пластиці — аж до функції ляльки-іграшки. На Сході анімалістичний жанр, як і пейзаж, залишався «вікном у природу», що поставала загадковим джерелом справжньої мудрості (наприклад, жанр «Птахи і квіти»; Китай).

Митці європейського середньовіччя, спираючись на біблійну концепцію людини як вінця творіння, спочатку не надавали значної уваги анімалістичному жанру. Так, митці у романський та готичний період та у Візантії часто просто обмежувалися декоративно-стилізованими зображеннями тварин, вплетених у візерунок, хоча анімалістичні образи були символічно насиченими (від мавпи як узагальнення сатанинського зла до риби чи оленя як символу Христа або ж голуба як символу Святого Духа). Від 9 ст. до середньовічних бестіаріїв щедро вміщували відповідні ілюстрації, а в церквах і палацах фігурували скульптури, фрески й картини з епізодичними зображеннями тварин. Але справжнє відкриття тварини як Іншого почалося за доби Відродження: тварина вже сприймалася не як символ чи бездушний аксесуар, а як своєрідний партнер людини («Дама з горностаєм» Леонардо да Вінчі). Тварина відвойовувала поважне місце в монументальній релігійній композиції («Бенкет у Симона Фарисея» П. Веронезе) або в історико-міфологічній картині [«Геркулес на перетині шляхів між Чеснотою і Пороком» П. Батоні (1708–1787)]. Це пов’язано з розвитком знання про природу й формуванням пейзажного жанру в живописі. Анімалістичні мотиви поступово насичувалися глибокою філософічністю в рамках натюрморту та побутового жанру (мертва риба, мушлі тощо).

У мистецтві бароко з його смаком до багатства й пишноти форм буття тварина була засобом «розсування обріїв» буденного життя людини (приручені екзотичні тварини на парадних портретах, сцени полювання та зображення мисливських трофеїв в малярстві Фландрії та Голландії), нагадуванням про буяння природи та неминучість смерті (сповнені драматизму й багаті за формами й колоритом монументальні «крамниці» фламандського живописця Ф. Снайдерса).

У європейському мистецтві становлення власне анімалістичного жанру припадає на 17 ст., особливо в голландському живописі (П. Поттер, А. Кейп). Поступово в анімалістичному жанрі життя й повадки тварини стають самоцінним об’єктом уваги. У культурі сентименталізму відбувається насичення тваринного світу суто гуманістичним змістом. Тварин починають трактувати в категоріях етики і естетики (напр., насичене м’яким гумором полотно британського художника-анімаліста Ч. Б. Барбера (1845–1894) «Красуня і потвора» («Павич та свиня-мати з поросятами»). Серед художників-анімалістів 19 ст. — К. Труайон, Р. Бонньйор, скульптор А.-Л. Барі та ін.

Статуетки тварин кабінетного формату стали на межі 19–20 ст. звичною окрасою інтер’єру. Водночас образи тварин впліталися в декоративне оформлення будинків. Якщо раніше вони були підпорядковані образу людини (напр., коні в монументальних героїчних пам’ятниках), то у 20 ст. вони набули самостійної вартості й могли бути за пафосом глибоко трагічними (пам’ятник піддослідним собакам І. Павлова у м. Санкт-Петербурзі) або ексцентрично-комічними (київські паркові скульптури — величезна «Жаба» О. Пінчука у Хрещатому парку та «Кіт Пантюша» Б. Мазура у Золотоворітському сквері).

Анімалістичний жанр в Україні

Скіфська пектораль з Товстої могили. Музей історичних коштовностей України, м. Київ
«Жаба» О. Пінчука у Хрещатому парку

Витоками анімалістичного жанру на території України є гравіровані анімалістичні малюнки на плитах пісковику в гротах Камʼяної Могили поблизу м. Мелітополя; узагальнені й орнаментизовані такі самі малюнки на керамічних посудинах трипільської культури; у мистецтві скіфів т. з. «звіриний стиль»; твори давньогрец. анімалістів знайдені у скіфських похованнях (рельєфні зображення коня на срібній вазі з Чортомлику, 4 ст. до н. е.; фігури тварин на пекторалі з Товстої могили, 4 ст. до н. е.).

У мистецтві Давньої Русі трапляються узагальнені анімалістичні малюнки у геометризовано-геральдичному стилі (декоративні розписи сходових веж Софійського собору в Києві; зразки книжкової мініатюри, ювелірне мистецтво; капітель Борисоглібського собору в Чернігові, 12 ст.). Поряд з декоративними формами для мистецтва Давньої Русі характерні також реалістичні картинки тварин (фрескові сюжети сходових веж Софійського собору в Києві, 11 ст.; шиферні рельєфи з Києво-Печерського монастиря, 11 ст.). В українському мистецтві 14–18 ст. анімалістичний жанр не виступав як самостійний у живописі та скульптурі. Разом з тим його широко застосовували в мініатюрі рукописів (Київський Псалтир 1397), станковій та книжковій графіці (гравюри «Ифіки ієрополітіки...»), численних «кужбушках» художньої майстерні Києво-Печерської лаври, а також у т. з. маргінальній графіці самодіяльних митців, які оздоблювали ділові документи своєрідними «звіриними» ініціалами й виразними начерками фігур різних істот.

У кінці 18–1-й пол. 19 ст. атрибутом народної картини «Козак Мамай» стали стрункі силуети «баских» коней. У 17–19 ст. багато анімалістичних композицій містили твори народних майстрів (гончарні вироби та кахлі з різних областей; фігурний посуд у вигляді левів, баранчиків тощо з смт Опішні та с. Хомутця; ведмедики з гутного скла). Своєрідний світ народного анімалізму оприявнено в казковій тератології пряникових дощок, поширених по всій території України.

У професійному українському мистецтві 19 — початку 20 ст. анімалістичний жанр посів особливе місце. Йдеться і про твори Т. Шевченка, де зображення тварини часто мають закінчену анімалістичну композицію (офорт «Видубицький монастир у Києві» з серії «Живописна Україна»). Анімалістичний жанр виявляється також і в роботах С. Світославського («Воли на пашні», 1891), С. Васильківського («Козача левада», 1893), К. Костанді («Гуси», 1895). Реалізмом позначено зображення тварин у станкових творах Л. Позена. Романтичні тенденції в українському анімалістичному жанрі виразно простежуються в монументальній пластиці модерну (скульптурне оформлення будинку архітектора В. Городецького, 1902–1903; фігури левів перед будинком Національного художнього музею України, 1897–1900; обидва — у м. Києві, скульптор Е. Саля).

Становлення анімалістичного жанру в графіці 20 ст. повʼязано з творчістю Г. Нарбута (малюнки «Української абетки», 1917). Він створив особливий стиль, поєднавши реалістичну виразність з тонкою стилізацією, відповідними просторові графічного аркуша. Глибокий звʼязок із образною побудовою народної картини притаманний анімалістичним композиціям Т. Бойчука, графічний лаконізм — творам О. Павленко, К. Гвоздика, С. Конончука. Традиції анімалістичного жанру продовжили В. Аверін, В. Литвиненко, Г. Глікман, Ю. Рубан, Я. Ражба, B. Клоков, О. Рапай-Маркиш, C. Кошелєв та інші.

Література

  1. Clark K. Les Animaux et les Hommes. Paris : Tallandier, 1977. 240 р.
  2. Ватагин В. А. Изображение животного. Записки анималиста. Москва : Сварог и К, 1999. 168 с.
  3. Чепелик О. Анімалістичний жанр в українській скульптурі: ретроспективний аналіз // Українська академія мистецтва. 2013. Вип. 20. С. 131–139.
  4. Ходанич П. М. Анімалістика як світоглядна ідея у образотворчому мистецтві Закарпаття // Вісник Закарпатського художнього інституту. 2015. Вип. 6. С. 80–83.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Абрамович С. Д., Лобановський Б. Б. Анімалістичний жанр // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Анімалістичний жанр (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.02.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶