(Перенаправлено з Берестейська унія)

Берестейська церковна унія 1596

Берестейська грамота. Фото з Центрального державного архіву України у Львові
Руїни церкви Святого Миколая у 1840. Місце проголошення Берестейської унії. Художник Марцін Залеський

Бересте́йська церко́вна у́нія 1596 (лат. unio — спілка, союз) — вихід частини єпископату та вірян Київської митрополії з канонічної підлеглості Константинопольському патріархату та об’єднання з Римо-католицькою церквою, проголошене на церковному соборі в м. Бересті, Річ Посполита (тепер — м. Брест, Білорусь).

Передумови унії

Від сер. 13 ст. православна церква на українських землях існувала в умовах литовсько-польської державності; була чинником збереження етнорелігійних традицій, культури та національної ідентичності. Водночас наростання кризових процесів і конфліктів у церкві (як між церковними братствами та єпископатом, так і в середовищі духовенства) зумовило визрівання ідеї унії серед ієрархії Київської митрополії. Однією з найбільших церковних проблем у 16 ст. стає світський патронат польських і литовських феодалів; роздавання королями «столиць духовних і хлібів духовних», тобто призначення на ієрархічні посади (єпископські, архімандритські, митрополичі, зокрема й на ключову для Церкви Київську митрополичу кафедру) світських осіб, які прислужилися державі й королю, але не Церкві. Тим порушували засадничі принципи виборності, соборності й соборноправності; церковні посади розглядали найперше як джерело матеріальних статків. Деморалізація й розлад ширилися й на нижчі щаблі церковного життя. Опір зазначеним тенденціям і спроби подолати зловживання церковнопосадовців спричинили конфлікти православних братств із вищими ієрархами церкви.

Частина єпископату вбачала умовою подолання кризових процесів у православному середовищі та оздоровлення церковного життя укладання унії з Апостольською столицею. Ідея унії знайшла підтримку серед української світської та церковної еліти, зокрема і як засіб зрівняння в правах з польською шляхтою та католицьким єпископатом.

Найдіяльнішими провідниками унії стали єпископ Луцький і Острозький Кирило Терлецький та єпископ Володимирський і Берестейський Іпатій Потій. Король Польщі і ревний католик Сигізмунд ІІІ Ваза перебрав на себе функцію політичного гаранта підготовки та укладання унії. Ідею унії всіляко підтримували польські єзуїти. Митрополит Київський, Галицький та всієї Русі Михайло Рогоза (1589–1599) тривалий час не міг визначитися з позицією щодо унії, але в підсумку підтримав цю ідею і відіграв вагому роль у підготовці собору в м. Бересті. Князь Василь-Костянтин Острозький, прихильник ідеї об’єднання церков, мав власне бачення унії, через яке, зрештою, пішов до опозиції.

Підготовка та укладання унії

Ґенеза унійної ідеї та її реалізація на перших етапах відбувалися у закритому, «кулуарному» форматі, що зумовило поширення стереотипів про її «змовницький» характер. Проєкт документа про умови унії Київської митрополії з Римо-католицькою церквою містив 33 Артикули (статті), які характеризували Київську митрополичу церкву як самостійну, незалежну і самодостатню для здійснення еклезіальних, сотеріологічних функцій.

Після схвалення Артикулів польським королем і папським нунцієм у м. Варшаві черговий щорічний собор єпископів у м. Бересті ухвалив декрет про унію (01.06.1595). Наприкінці листопада 1595 єпископи Кирило Терлецький та Іпатій Потій вирушили делегатами до м. Рима, де 17.11.1595 їх прийняв Папа Римський Климент VIII; вони передали на остаточне затвердження документи — Артикули унії та Соборну грамоту.

Втім, з боку Католицької церкви розуміння унії виявилося принципово інакшим — об’єднання з Київською митрополичою церквою як із рівноправною Церквою-сестрою на той момент уважали неприйнятним. Згідно з католицькою еклезіологією, розвинутою після Тридентського собору (1545–1563), православні християни Київської митрополії могли бути прийняті в лоно Католицької церкви тільки за максимою «Extra Ecclesiаm nulla salus» («Поза Церквою спасіння немає»). Християни візантійської традиції після розколу 1054 оголошені такими, що перебували «поза правдивою Божою церквою» як схизматики. За дорученням папи Артикули вивчила спеціальна комісією теологів і кардиналів. Висновок був категоричним: єдність із Католицькою церквою не підлягає жодним умовам, адже поза нею ніхто не буде спасенним. Папська конституція «Господь Великий» («Magnus Dominus»; 1595), що урочисто проголосила унію, зобов’язувала руських єпископів визнати, що вони, як і довірена їм паства, «не були членами тіла Христового» і «повинні повернутися, як заблукалі, до Римської церкви, очолюваної наступником Христа на землі». Унія передбачала скасування канонічного підпорядкування Київської митрополії Константинопольському патріархату, перехід у підлеглість до Папи Римського, визнання католицької догматики, але збереження візантійської літургійної традиції церковнослов’янською мовою та православної обрядовості.

Церковний собор 09.10.1596, скликаний у церкві Св. Миколая в м. Бересті, мав офіційно проголосити унію. Проте собор одразу розколовся на два окремих – проунійний і антиунійний собори (або дизунітський — термін уживали на території Речі Посполитої на позначення православного духовенства і вірян, які не прийняли умови Берестейської унії). Проунійний єпископат вбачав зміну церковної юрисдикції та перехід у канонічну підлеглість Святому престолу в Римі єдиним засобом виведення православної церкви зі стану глибокої кризи. При цьому вирішення церковних справ уважали винятковою прерогативою духовної влади. Противники унії наполягали, що єпископат не може самочинно пристати на неї без згоди на те східних патріархів і скликання Вселенського собору, а також підтримки мирян; підтвердили свою вірність православному віросповіданню і Константинопольському патріархату.

Затвердження королем Сигізмундом ІІІ Вазою рішень проунійного Собору означало невизнання чинності альтернативного собору та перетворення православ’я на дискриміновану і гнану конфесію. Унія, проголошена 15.12.1596, вважалася обов’язковою для православних вірян на теренах Речі Посполитої.

«Берестейські події» розкололи церкву та суспільство. Частина православного духовенства і пастви не визнала унію; після висвяти у 1620 Єрусалимським патріархом Теофаном православної ієрархії утворилося фактично дві паралельні Київські митрополії – православна й унійна (греко-католицька).

Значення унії

Питання наслідків та значення Берестейської унії 1596 залишається одним із найдискусійніших серед дослідників, з огляду на комплекс породжених нею церковно-релігійних, національних, політичних проблем. Укладання унії потягло за собою один із найбільших релігійно-політичних конфліктів Східної Європи; істотно вплинуло на подальший розвиток Польської держави та державотворчі процеси на українських землях.

Сприятливі умови для розвитку греко-католицької церкви склалися в Галичині від кін. 18 ст.: церква поступово інтегрувалася в галицьке суспільство і постала як національна українська церква.

У 20 ст. унія стала важливим чинником національно-релігійного відродження українців і білорусів, сприяла етнічній консолідації українства.

Дискурс православно-унійної полеміки кін. 16–17 ст. потужно вплинув на проблематику і зміст вітчизняної філософської, богословської, правової думки.

Сучасні оцінки Берестейської унії висловив провідний спеціаліст Ватиканської апостольської бібліотеки Вітторіо Пері на конференції «Берестейські читання» 01–06.10.1994 в Інституті історії Церкви Львівської Богословської академії. Дослідник підтвердив, що Римська курія до 20 ст. не розглядала Берестейську унія 1596 як об’єднання двох церков – Римської та Київської митрополичої, і вказав на зміни, що сталися після ІІ Ватиканського Собору (1962–1965). Собор і Новий Кодекс канонів Східних церков підтвердили природу «Ессlesia syi juris» («Церква свого права») для східних церков. Українську греко-католицьку церкву (УГКЦ) в сучасному канонічному праві Католицької церкви більше не вважають «сукупністю окремих вірних і єпископів, прийнятих до Римської Церкви», а визнають Східною католицькою церквою sui juris у єдності з Католицькою церквою. Стратегія буття УГКЦ, на думку В. Пері, визначена «Баламандським документом» (17–24.06.1993), який окреслив шлях розвитку для всіх Східних католицьких церков як «відновлення єдності та спільноти» з усіма церквами, близькими за культурою, історією та церковною християнською традицією.

Джерела

  • Берестя, року 1590, червня 24. Декларація чотирьох єпископів Київської митрополії (Луцько-Острозького Кирила Терлецького, Пінсько-Турівського Леонтія Пелчицького, Львівського Гедеона Балабана та Холмського Діонісія Збіруйського) про готовність прийняти унію з Римом // Тимошенко Л. В. Берестейська унія 1596 р. Дрогобич : Коло, 2004. С. 145–176.
  • Документы Брестской унии. URL: www.hist.msu.ru/Labs/UkrBel/zrodla.doc

Література

  1. Крижанівський О. П., Плохій С. М. Історія церкви та релігійної думки в Україні : у 3 кн. Київ : Либідь, 1994. Кн. 3: Кінець XVI — середина XIX століття. 336 с.
  2. Історичний контекст укладання Берестейської унії і перше поунійне покоління // Матеріали «Перших Берестейських читань» у Львові, Івано-Франківську, Києві / Ред.: Б. Ґудзяк, О. Турій. Львів : Інститут Історії Церкви Львівської Богословської Академії, 1995. 190 с.
  3. Історія релігії в Україні : у 10 т. / Редкол.: А. Колодний (голова), П. Яроцький, В. Климов та ін. Київ : Український Центр духової культури ; Світ знань, 1997–2001. Т. 2: Українське православ’я. 376 с.; Т. 3: Католицизм. 598 с.
  4. Тимошенко Л. В. Берестейська унія 1596 р. Дрогобич : Коло, 2004. 197 с.
  5. Тимошенко Л. В. Інтриги і конфлікти в історії укладення Берестейської унії у світлі документальних джерел та полемічної літератури // Соціум. Альманах соціальної історії. 2015. Вип. 11–12. С. 185–209.
  6. Українське релігієзнавство. 2016. № 81–82: Берестейський собор 1596 року в історичній долі українства. 294 с.

Автор ВУЕ

П. Л. Яроцький

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Яроцький П. Л. Берестейська церковна унія 1596 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Берестейська церковна унія 1596 (дата звернення: 13.05.2024).

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶