Відмінності між версіями «Акант (архітектура)»

 
(Не показані 10 проміжних версій 2 користувачів)
Рядок 2: Рядок 2:
 
'''Ака́нт''' ({{lang-fr|acanthe}},  {{lang-el|ἄϰανθος}}, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного [[оздоблення]] [[фасад]]ів та [[Інтер'єр|інтер’єрів]] [[Споруда|споруд]] у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах [[Середземномор’я]].  
 
'''Ака́нт''' ({{lang-fr|acanthe}},  {{lang-el|ἄϰανθος}}, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного [[оздоблення]] [[фасад]]ів та [[Інтер'єр|інтер’єрів]] [[Споруда|споруд]] у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах [[Середземномор’я]].  
  
Акант покладено в орнаментальну основу [[Корінфський ордер|корінфського ордера]] та [[Композитний ордер|композитного ордера]]. Акант широко використовували при оздобленні фасадів [[Споруда культова|культових споруд]], зведених у [[Стиль в архітектурі|стилі]] [[бароко]] (дзвіниця на Дальніх печерах [[Києво-Печерська лавра|Києво-Печерської лаври]], 1754–1761), у культових та цивільних [[будівля]]х [[класицизм]]у для оздоблення [[Капітель (в архітектурі)|капітелей]], [[фриз]]ів, [[Консоль (в архітектурі)|консолей]] (Воронцовський палац в [[Одеса|Одесі]], 1826–1830).  
+
Акант покладено в орнаментальну основу [[Ордер коринфський|коринфського ордера]] та [[Ордер композитний|композитного ордера]]. Акант широко використовували при оздобленні фасадів [[Споруда культова|культових споруд]], зведених у [[Архітектурний стиль|стилі]] [[бароко]] (дзвіниця на Дальніх печерах [[Києво-Печерська лавра|Києво-Печерської лаври]], 1754–1761), у культових та цивільних [[будівля]]х [[класицизм]]у для оздоблення [[Капітель (архітектура)|капітелей]], [[фриз]]ів, [[Консоль (архітектура)|консолей]] (Воронцовський палац в [[Одеса|Одесі]], 1826–1830).  
  
У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з [[Софійський собор|Софійського собору]]), поширився у 15–19 ст. (стилі: [[ренесанс]], [[бароко]], [[рококо]], [[класицизм]]), спорадично — у 20 ст. Стилізований листок або гілку аканту як один з елементів орнаментальної композиції часто застосовували у [[Золотарство|золотарстві]] (оправи до книг, церковне начиння; майстри [[Равич, Іван Андрійович (1677–1762)|І. Равич]], [[Юревич, Михайло (1707–?)|М. Юревич]], І. Атаназевич), художньому литві ([[Гармата|гармати]], дзвони; майстри К. Балашевич, І. Бельман, Ф. Полянський, А. Станке, К. Франке), [[Різьблення|різьбленні]] (шати до [[Ікона|ікон]], [[царські врата]], меблі), вишиванні й ткацтві (одяг, тканини).
+
У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з [[Софійський собор у Києві|Софійського собору в Києві]]), поширився у 15–19 ст. (стилі: [[ренесанс]], [[бароко]], [[рококо]], [[класицизм]]), спорадично — у 20 ст. Стилізований листок або гілку аканту як один з елементів орнаментальної композиції часто застосовували у [[Золотарство|золотарстві]] (оправи до книг, церковне начиння; майстри [[Равич, Іван Андрійович|І. Равич]], [[Юревич, Михайло|М. Юревич]], І. Атаназевич), художньому литві ([[Гармата|гармати]], дзвони; майстри К. Балашевич, І. Бельман, Ф. Полянський, А. Станке, К. Франке), [[Різьблення|різьбленні]] (шати до [[Ікона|ікон]], [[царські врата]], меблі), вишиванні й ткацтві (одяг, тканини).
  
 
==Література==
 
==Література==
#Тимофієнко В. І. Архітектура і монументальне мистецтво. Київ : Видавництво Інституту проблем сучасного мистецтва, 2002. 472 с
+
#Тимофієнко В. І. Архітектура і монументальне мистецтво. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2002. 472 с.
 +
#Плоский В. О., Гетун Г. В., Віроцький В. Д. Архітектура будівель та споруд : в 4 кн. Кам'янець-Подільський : Рута, 2016. Кн. 3: Історія архітектури і будівництва. 814 с.
  
 
== Автор ВУЕ ==
 
== Автор ВУЕ ==
 
* [[Автор_ВУЕ::Редакція ВУЕ]]
 
* [[Автор_ВУЕ::Редакція ВУЕ]]
 +
{{Цитування_ред}}
  
 
[[Категорія:Цивілізація]]
 
[[Категорія:Цивілізація]]
Рядок 18: Рядок 20:
 
[[Категорія:Мистецтвознавство]]  
 
[[Категорія:Мистецтвознавство]]  
 
[[Категорія:Образотворче мистецтво]]
 
[[Категорія:Образотворче мистецтво]]
[[Категорія:Пластика]]
+
 
 
[[Категорія:Архітектура]]
 
[[Категорія:Архітектура]]
 
[[Категорія:Архітектура будівель та споруд]]
 
[[Категорія:Архітектура будівель та споруд]]
 +
[[Категорія:Архітектурний елемент]]
 +
{{Оприлюднено
 +
|Науковий напрям=Архітектура
 +
|Дефініція=орнаментальний елемент скульптурного оздоблення фасадів та інтер’єрів споруд у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах Середземномор’я.
 +
|Статус гасла=Оприлюднено
 +
|Аудіосупровід=
 +
|Відео=
 +
|Аудіо=
 +
|Ілюстрації=
 +
|Обсяг гасла=
 +
|Рік оприлюднення=2018
 +
|Місяць оприлюднення=01
 +
|Дата оприлюднення=01
 +
}}

Поточна версія на 21:51, 23 січня 2024

Акант1.jpg

Ака́нт (фр. acanthe, грец. ἄϰανθος, від ἄϰή — голка і ἄνθος — квітка) — в архітектурі — орнаментальний елемент скульптурного оздоблення фасадів та інтер’єрів споруд у вигляді зубчастого листка рослини з такою ж назвою, поширеної в країнах Середземномор’я.

Акант покладено в орнаментальну основу коринфського ордера та композитного ордера. Акант широко використовували при оздобленні фасадів культових споруд, зведених у стилі бароко (дзвіниця на Дальніх печерах Києво-Печерської лаври, 1754–1761), у культових та цивільних будівлях класицизму для оздоблення капітелей, фризів, консолей (Воронцовський палац в Одесі, 1826–1830).

У радянській архітектурі акант поширився в 1930-х та 1950-х. Акант в українському живописі (графічні орнаментальні заставки і кінцівки в книгах) та декоративно-ужитковому мистецтві відомий від 12 ст. (шиферні плити з Софійського собору в Києві), поширився у 15–19 ст. (стилі: ренесанс, бароко, рококо, класицизм), спорадично — у 20 ст. Стилізований листок або гілку аканту як один з елементів орнаментальної композиції часто застосовували у золотарстві (оправи до книг, церковне начиння; майстри І. Равич, М. Юревич, І. Атаназевич), художньому литві (гармати, дзвони; майстри К. Балашевич, І. Бельман, Ф. Полянський, А. Станке, К. Франке), різьбленні (шати до ікон, царські врата, меблі), вишиванні й ткацтві (одяг, тканини).

Література

  1. Тимофієнко В. І. Архітектура і монументальне мистецтво. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2002. 472 с.
  2. Плоский В. О., Гетун Г. В., Віроцький В. Д. Архітектура будівель та споруд : в 4 кн. Кам'янець-Подільський : Рута, 2016. Кн. 3: Історія архітектури і будівництва. 814 с.

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Акант (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Акант (архітектура) (дата звернення: 28.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.01.2018

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶