Ампір

Ампі́р (фр. empire — імперія, від лат. imperium — влада) — стильовий напрям в архітектурі й мистецтві Франції 1-ї третини 19 ст., що набув особливого розвитку в добу імперії Наполеона І Бонапарта й став завершальним етапом стилю класицизм.

Церква Мадлен

Щодо ампіру також вживають визначення пізній або новий класицизм. Санкт-Петербурзька (Ленінградська) школа мистецтвознавства (найяскравіший представник в Україні — В. Тимофієнко) вважає ампір самостійним стилем, який був наступником класицизму й попередником історизму. Для ампіру характерне звернення до архітектурних і декоративних форм античних Риму та Греції Давній, а також Стародавнього Єгипту (як наслідок пам’яткознавчої роботи групи французьких учених — учасників Єгипетського походу Наполеона І Бонапарта). Для архітектурних витворів ампіру характерні підкреслена монументальність із лапідарними площинами стін, що контрастують із колонами доричного, тосканського, іонічного ордерів та скульптурними вставками. Пам’ятки ампіру: забудова вул. Ріволі (1805, архітектори Ш. Персьє, П. Фонтен); Вандомська колона (1810, архітектори Ш. Лепер, Ж. Гондуен); арки тріумфальні на пл. Каррузель (1806–1808, архітектори Ш. Персьє, П. Фонтен), на площі Етуаль (тепер Шарля де Голля, 1806–1837, архітектор Ж. Ф. Шальгрен) та церква Мадлен (1807, архітектор П. Віньйон) — усі в м. Парижі.

Вулиця Ріволі

Ампір виразно оприявнений у декоративно-ужитковому мистецтві (меблі, тканини, оформлення інтер’єрів, порцеляна, предмети побуту, книжкова графіка тощо з обов’язковим використанням античних мотивів — як сюжетних композицій, так і рослинних орнаментів). Ампір характерний в оздобленні особистого кабінету Наполеона І Бонапарта в паризькому палаці Мальмезон (оформлений 1800 архітекторами Ш. Персьє, П. Фонтеном). У французькому живопису представниками ампіру є Ж. Л. Давід, А. Аппіані, Ф. Жерар, А. Л. Жироде, а в скульптурі — А. Канова. Ампір вплинув на стилістику пізнього класицизму в інших європейських країнах — Австрії [ пропілеї палацу Гофбург у м. Відні 1818–1824, архітектори П. Нобіле (1776, Швейцарія – 1854, Австрія), Л. Каньола (1762-1833; тепер Італія)], Великої Британії (лондонські церкви 1-ї третини 19 ст. архітекторів Р. Смерка, Дж. Стоуна, В. Інвуда), Пруссії (творчість архітектора К. Ф. Шинкеля), Італії (Форум Бонапарта в Мілані, 1806, не завершено), Бельгії, Данії, США, Росії. За пізнім класицизмом на теренах Російської імперії закріпилося найменування «російський ампір», прикладом якого є будинок Головного штабу на Двірцевій площі у м. Санкт-Петербурзі (1819–1829, архітектор К. Россі).

Певні риси ампіру притаманні архітектурі України 1-ї третини 19 ст. — у витворах, пов’язаних із замовленнями російської імперської влади або її вищих сановників: ансамбль Круглої площі в Полтаві (1805–1840, архітектор М. Амвросимов та ін.) з Пам’ятником Слави в центрі (1805–1811, архітектор Ж.-Ф.Тома де Томон, скульптори Ф. Щедрін, І. Мартос, І. Гордєєв); ансамбль Напівкруглої площі на Приморському бульварі в Одесі (1827–1829, архітектори А. Мельников, Ф. Боффо, Ф. Шаль) з пам’ятником герцогу А. де Рішельє (1827–1828, скульптор І. Мартос, архітектори А. Мельников, Ф. Боффо); ансамбль Воронцовського палацу в м. Одесі (1824–1829, архітектор Ф. Боффо).

Галерея

Література:

  1. Тимофієнко В. І. Ампір // Мистецтво України : в 5 т. Київ : «Українська енциклопедія» ім. М. П. Бажана, 1995. Т. 1. С. 54–55.
  2. Тищенко О. Ампір // Архітектура. Короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 17.
  3. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 181.
  4. Шаравара Т. О. Ампір: від Франції до Полтави // Гуржіївські історичні читання. 2015. Вип. 10. С. 155–157. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gurit_2015_10_56.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Ампір // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ампір (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
13.08.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶