Боффо, Франческо

Боффо́, Франче́ско (Франц Карлович; італ. Boffo, Francesco Carlo; 08.09.1796, м. Оросей, острів Сардинія, Італія — 10.11.1867, м. Херсон, тепер Україна) — архітектор, представник пізнього класицизму, міський архітектор м. Одеси (1822–1839), автор низки архітектурних ансамблів на півдні України.

Боффо, Франческо

(Boffo, Francesco Carlo)

Народження 08.09.1796
Місце народження Оросей
Смерть 10.11.1867
Місце смерті Херсон
Місце поховання Одеса
Alma mater Туринський університет
Напрями діяльності архітектура

Життєпис

Воронцовський палац у м. Одесі
Будинок Старої Біржі у м. Одесі
Напівкругла площа на Приморському бульварі з будинком Завадовського і пам’ятником А. де Рішельє у м. Одесі
Гігантські (Бульварні, Потьомкінські) сходи у м.Одесі
Boffo-Francesco-Carlo-vue.png

Виходець із Сардинського королівства початкову архітектурну освіту здобув, працюючи помічником невідомого архітектора у кантоні Тічино (Швейцарія). Закінчив Туринський університет (тепер Італія).

Служив у магнатів Потоцьких. 1817 брав участь у створенні палацу в с. Чорномин (тепер Тульчинського району Вінницької області). 1818 приїхав до м. Одеси, виконував приватні архітектурні замовлення.

З 1819 працював архітекторським помічником у Будівельному комітеті, 1822–1839 — архітектором першої частини міста. Одночасно 1834–1860 був архітектором Рішельєвського ліцею в Одесі, 1837–1857 — архітектором при канцелярії Новоросійського і Бессарабського генерал-губернатора. Працював на замовлення графа М. Воронцова.

Як архітектор пізнього класицизму й раннього історизму проєктами найважливіших та звичайних будівель і споруд м. Одеси визначив її архітектурний образ, що базується на засвоєнні європейської архітектурної класики. Проєктував також для Криму, Бессарабії, міст Ізмаїла, Херсона, Таганрога.

Творчість

Відіграв провідну роль у розвитку архітектури півдня України 1820–1860-х, працюючи у класицистичній стилістиці, запозиченій з Італії. За проєктами й під керівництвом Боффо виконано комплексну забудову м. Одеси як головного чорноморського порту Російської імперії зі статусом порто-франко. Запроєктував декілька десятків будівель і споруд сакрального, адміністративного, навчального та іншого громадського призначення, торговельних і житлових будинків, створивши тип одеського багатоповерхового прибуткового будинку. Найважливішим його витвором є архітектурний ансамбль Приморського бульвару з його напівкруглою площею й пам’ятником А. де Рішельє, Гігантськими (Бульварними, Потьомкінськими) сходами до морського порту, Воронцовським палацом із бельведером та флігелями, будинком Старої Біржі, будинками й палацами Завадовського, Шидловського, Лопухіна (готель «Лондонський»), Маюрова, Фука на непарному боці бульвару. Реалізовані Боффо у м. Одесі основоположні принципи архітектури й містобудування класицизму — регулярна система розпланування і забудови міської території, створення ансамблів вулиць і площ із застосуванням ордера архітектурного з відповідними озелененням та впорядженням — стали зразком для забудови інших міст півдня України. Опрацював архітектурну частину пам’ятників: А. де Рішельє (1828) та М. Воронцову (1863; обидва — у м. Одесі), Г. Потьомкіну в м. Херсоні (1835).

Серед творів (усі — у м. Одесі):

  • Реконструкція Міського театру (1820), не збережено.
  • Воронцовський палац (1824–1829).
  • Будинок Старої Біржі (1829–1834).
  • Будинок Завадовського на напівкруглій площі Приморського бульвару (1830).
  • Палац Шидловського на Приморському бульварі, 9 (1830).
  • Особняк Фундуклея на вул. Приморській (1830).
  • Палац Лопухіна (готель «Лондонський») на Приморському бульварі, 11 (1835).
  • Прибутковий будинок на вул. Пушкінській, 6 (1835).
  • Гігантські (Бульварні, Потьомкінські) сходи (1837–1841).
  • Рішельєвська гімназія на вул. Садовій, 1 (1843).

Визнання

Орден святого Володимира 4-го ступеня.

Додатково

1863 Боффо був обраний гласним (депутатом) першої Міської думи м. Одеси.

Цитата

«В історії української архітектури творчість Франца Карловича Боффо примітна і цікава. Увібравши в себе риси західної, російської і української шкіл зодчества, вона знаменує вищі досягнення зрілого класицизму — ампіру з його регулярною системою планування міст, ансамблевою забудовою, належним рівнем благоустрою і озеленення, виразністю пластично-просторових розв’язань.»

 Цит. за: Богословський В. О. Франц Боффо і традиції європейського класицизму на Україні // Українське мистецтво у міжнародних зв'язках. Київ : Наукова думка, 1983. С. 130.


Література

  1. Богословський В. О. Франц Боффо і традиції європейського класицизму на Україні // Українське мистецтво у міжнародних зв’язках. Київ : Наукова думка, 1983. С. 128–130.
  2. Тимофієнко В. І. Зодчі України кінця XVIII — початку ХХ століть: Біографічний довідник. Київ : Науково-дослідний інститут теорії та історії архітектури і містобудування, 1999. С. 49–52.
  3. Історико-містобудівні дослідження Одеси / За ред. В. В. Вечерського. Київ : Фенікс, 2008. 156 с.
  4. Пилявский В. А. Зодчие Одессы. Историко-архитектурные очерки. 2-е изд. Одесса : Optimum, 2010. 212 с.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Боффо, Франческо // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Боффо, Франческо (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.02.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶