Дгармапала

Дгармапала Магакала
Дгармапала.jpg

Дгармапа́ла (санскр. धर्मपाल, dharmapāla; палі dhammapāla; тиб. ཆོས་སྐྱོང་, chos skyong; монг. сахіус; бурят. сахюусан — вартовий Закону, захисник Дгарми) — у буддійській міфології — клас гнівних божеств-захисників Закону (Дгарми), які захищають буддійське вчення і кожного буддиста. У тибетському буддизмі поряд з назвою «дгармапала» вживають і «драґшед» (тиб. དག་གཤད, drag-gshed, букв. — жахливий, або гнівний кат, звідси — монг. докшит).

У міфології буддизму

Образи дгармапал запозичені буддизмом з брагманізму. За традицією, мали лютий, страхітливий вигляд, їх дотепер зображують обабіч входу до магаянських храмів.

Група дгармапал у пантеоні розмежована нечітко, серед них нерідко трапляються ідами, дакіні (демонічні жіночі істоти) та місцеві божества різних народів, серед яких історично поширювався буддизм. У буддології наявні спроби класифікувати дгармапал на підгрупи (напр., кшетрапали і локапали, локапали і джнянапали), однак жодна з класифікацій не є вичерпною.

У ранньому буддизмі налічували чотирьох дгармапал, у буддійських монастирях вони охороняли брами з чотирьох сторін світу:

  • Вірупакша — червоний — Захід.
  • Вайшравана — жовтий — Північ.
  • Вірудгака — синій — Південь.
  • Дгрітараштра (Дхртараштра, Білий Магакала, Гонгора) — білий — Схід.

Класичний тибетський список містить імена 8 дгармапал (Ямантака, Хаягріва, Магакала, Палден Лхамо, Джамсаран, Кубера, Яма, Пехар). Також до дгармапал відносять Екаджаті та Ваджрасадгу.

Згодом у магаяні їхня кількість зросла до восьми, а у ваджраяні — до невизначеної множини. Вищі з дгармапал постали у релігійному культі як ідами, тобто просвітлені істоти, що набули гнівного, лякливого образу для захисту буддійського Закону від ворогів, а також на допомогу вірянам. Споглядання ідамів використовують у практиці візуалізації, воно покликане виявляти глибинну просвітлену природу адепта.

У тибетському буддизмі як ідамів розглядають мирні (благодатні, див. Бгагаван), напівгнівні та страхітливі форми будд та інших духовних істот, зокрема й дгармапал. До мирних відносяться Авалокітешвара, Манджушрі, Тара тощо, до напівгнівних — Гух’ясамаджа, Калачакра тощо, а до жахливих — Ваджракілая, Хаягріва, Ямантака та ін. У тибето-монгольській іконографії канонізовано зображення всіх ідамів.

У школі ньїнгма перетворено на дгармапал багатьох автохтонних божеств Тибету, які начебто були приборкані й навернені Падмасамбгавою.

У монгольському та бурятському буддизмі відповідником дгармапал є гнівні докшити.

У китайському буддизмі шанують 20 чи 24 божеств-захисників, або девів (більшість імплементовані з індуїзму, як-от Брагма, Шіва, Індра, Лакшмі, Сарасваті тощо, деякі — з даосизму).

Характеристика

Дгармапала — це грізна істота, що втілює здатність розуму усувати перешкоди на шляху до досягнення просвітлення. Відомі т. з. просвітлені та непросвітлені дгармапали. Непросвітлені (тиб. дамчен) — часто колишні місцеві духи лісів, річок чи гірських перевалів, які, за міфологією, перешкоджали людям, аж доки якийсь сильний лама, як-от кармапа чи Падмасамбгава (гуру Рінпоче), їх не приборкував. Після цього дамчени служили цим ламам, захищаючи Вчення Будди і навернених до нього. Просвітлені дгармапали — це бодгісаттви в гнівному вигляді, яких зображують із 13-ма атрибутами (діадема, намиста, чаша-капала тощо), зробленими з кісток. Вони тримають різні види зброї, часто оточені полум'ям співчуття. Їхня функція — припиняти шкоду, яку хтось міг би заподіяти вченню Будди або духовному розвиткові окремих людей. Йдеться про те, що дгармапали перетворюють усі події життя адептів на кроки шляхом реалізації.

Оскільки, за тибетсько-буддійською міфологією, свої духи-охоронці є в кожної місцини, то цей розряд пантеону — найчисленніший. Існує детальна класифікація всіх духів на 8 видів та безліч підвидів.

Буддизм не забороняє складати підношення таким духам, умилостивлювати їх, якщо вірянин-практик розуміє це як засіб для досягнення тимчасових цілей, підпорядкований просуванню до вищої мети — остаточного просвітлення. Дгармапал можна розрізнити за червоним кольором волосся, ореолу з вогню та короні з п'яти черепів.

Докшити

Докшити — у буддійській міфології Монголії та Бурятії — гнівні божества групи ідамів: Хеваджра, Калачакра, Ваджрапані, Ямантака; а також божества чойджини — Махакала, Шрі Деві (тибет. Лхамо, монг. Охін-тенгрі), Яма (тибет. Чойджал, монг. Ерлік Номун-хан). До докшитів належать гнівні дакіні, а також Жовта Тара (монг. Шар Дар-ехе) — гнівна еманація будди Ратнасамбгави.

У Монголії шанування докшит виникло після 14 ст., коли був зафіксований культ богині Магакалі.

Кількість докшитів варіюється: або 4 (Ямантака, Магакала, Ерлік-хан, Охін-Тенгрі, в інших випадках — Ерлік-хан, Ваджрапані, Шара Дар-ехе, Бегдзе або Джамсаран) або 8 [Хаягріва (тибет. Дамдін, монг. Хаянхірва), Ямантака, Магакала Шостирукий і Магакалі Чотирьохрука, Ерлікхан, Охін-Тенгрі та ін.]. Часом згадують 10 божеств.

У монгольському шаманському пантеоні докшити зазвичай входять до категорії бурханів.

У народних повір'ях епітет «докшит» (лютий, грізний) іноді постає у значенні «той, хто не має віри», «не визнає (ще чи взагалі) буддійське віровчення». Відповідно, народжуються парадоксальні сюжети про «упокорення», «буддійське навернення» лютого бурхана Очірвані (від початку — буддійське божество, докшит Ваджрапані).

Культ

Тибетська маска для містерії цам

Культ дгармапал найвиразніше проступає в ритуальних костюмованих виставах цам, коли групи ченців-танцюристів у дерев'яних масках божеств зображують їхні подвиги. Ці вистави-містерії приурочені до святкування буддійського нового року і віддалено нагадують китайський «танець лева». Танці виконують під музичний супровід просто неба, частіше у дворі монастиря або храму.

У позасвятковий час поклоніння дгармапалам здійснюють у мантрах, піднесенні подарунків до їхніх зображень (танка) у спеціальних храмах, дацанах.

Іконографія дгармапал сягає корінням в індійське релігійне мистецтво, культ багаторукого бога-танцюриста Шіви і його дружини Калі. Божеств зображують низькорослими, м'язистими, з вишкіреними іклами (які наче готові проковтнути ворогів віри), скуйовдженим волоссям, гірляндами з відрубаних голів. Гнів і страхітливі образи демонструють готовність захищати буддизм і буддистів від небезпек і ворогів, відразу до мирських благ, а могутні мускули вказують на здатність перемогти зло. Вони всі триокі, причому очі широко розплющені й налиті кров'ю. На відміну від ар’їв дгармапал зображують без сяяння, німба (див. Мандорла), натомість навколо їхніх тіл клубочаться язики полум’я.

Додатково

  • У буддійській міфології є легенди про те, як демони магічною силою святих були перетворені на дгармапал. Так, Падмасамбгава, за переказом, особисто підкорив безліч божеств (автохтонної тибетської релігії бон), які до цього перешкоджали поширенню буддизму в Тибеті, заснував тут перший монастир. Серед упокорених учителем демонів названі жорстоке гірське божество і канібальські духи з озера Ньїмакхуд, дванадцять вартових богинь Білої Гори на перевалі Кхала, «усі господарі землі північних регіонів», згубні духи Оюг — усі вони були «пов’язані обітницями з Дгармою».

Література

  1. Kalsang L. The Guardian Deities of Tibet / Тrans. from tibetan by P. Thinley. Delhi : Winsome Books, 1996. 133 р.
  2. Nebesky-Wojkowitz R. de. Oracles and Demons of Tibet. New Delhi : Paljor Publications, 1998. 666 р.
  3. Linrothe R. Ruthless Compassion: Wrathful Deities in Early Indo-Tibetan Esoteric Buddhist Art. London : Serindia Publications, 1999. 354 р.
  4. Beer R. The Handbook of Tibetan Buddhist Symbols. Boston : Shambhala, 2003. 288 р.
  5. Keown D. A Dictionary of Buddhism. Oxford : Oxford University Press. 2003. 357 р.
  6. Терентьев А. Определитель буддийских изображений. Санкт-Петербург : Нартанг, 2004. 304 с.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Дгармапала // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дгармапала (дата звернення: 5.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.08.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶