Музеєфікація

Музеєфіка́ція — багатозначний термін.

Музеєфікація in situ (на місці) архітектурно-археологічних пам'яток у Херсонесі (м. Севастополь, Україна)
Музеєфікація in situ (на місці) в експозиційному павільйоні архітектурно-археологічної пам'ятки 12 ст. в м. Переяславі
Музеєфікація in situ (на місці) в експозиційному павільйоні залишків палацу Б. Хмельницького в с. Суботові

1) Перетворення історико-культурних і природних об'єктів на музейні (див. Музей) об'єкти.

Включає етапи: виявлення об'єктів, їх дослідження, консервацію, реставрацію, експозиційну музейну інтерпретацію, подальше використання як об'єктів музейного показу. У цьому значенні термін уперше застосував Ф. Шміт 1929. Поширився термін у другій половині 20 ст. як такий, що стосується будь-яких об'єктів музейного значення: рухомих (культурних цінностей); нерухомих (пам'яток культурної спадщини); нематеріальної культурної спадщини; природного й антропогенного середовища (музеї просто неба, екомузеї, заповідники, національні парки).

2) Перетворення на музей пам'ятки архітектури, яку зберігають в автентичному вигляді в тому архітектурному середовищі, в якому її створено (музеєфікація архітектурна). Так музеєфікують окремі пам'ятки, їхні комплекси, ансамблі (замки, фортеці, монастирі, садиби), історичні центри міст чи їхні частини (Садиба в Качанівці). Здебільшого музеєфікація архітектурна застосовується щодо пам'яток всесвітньої спадщини ЮНЕСКО (Київ: собор Святої Софії та прилеглі монастирські будівлі, Києво-Печерська лавра).

3) Сукупність науково обґрунтованих заходів щодо приведення об'єктів культурної спадщини у стан, придатний для екскурсійного відвідування. Основним принципом виконання заходів на пам'ятці, яка підлягає музеєфікації, є збереження її in situ (на місці) в автентичному стані, зафіксованому обліковою документацією (залишки палацу Б.&nbspХмельницького в с. Суботові Черкаської області).

Методика музеєфікації пам'яток археології та архітектури дещо відмінна, проте спільною є спрямованість на ознайомлення громадськості з витоками та еволюцією суспільства, його культурною спадщиною, а також на усвідомлення необхідності збереження для теперішнього і прийдешніх поколінь об'єктів нерухомої культурної спадщини.

Для пам'яток археології найдоцільнішою є музеєфікація в межах історико-археологічних заповідників (Національний заповідник «Херсонес Таврійський») чи археологічних парків, територія яких дозволяє експонувати об'єкти в контексті їхнього середовища, виконувати на окремих ділянках поряд із пам'ятками реконструкцію їх, відтворювати традиційну флору та фауну.

Джерела

  1. Закон України «Про охорону культурної спадщини». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14
  2. Збірник нормативно-правових актів сфери охорони культурної спадщини. Чернігів : ВАТ «РВК ″Деснянська правда″», 2011. 796 с.

Література

  1. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 175.
  2. Ключко Ю. Музеєзнавство: словник-довідник. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2013. С. 41.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Музеєфікація // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Музеєфікація (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
16.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶