Перспектива (архітектура)

Перспектива. Побудова перспективного зображення
Перспектива. Фронтальна перспектива: зображення ранньохристиянської базиліки Святого Петра у м. Римі, виконане на початку 17 ст.
Перспектива. Л. Гіберті. Ренесансне перспективне зображення на бронзовому рельєфі «Райських воріт» 1424-1451 баптистерія Сан Джованні Церкви Санта Марія дель Фіоре у Флоренції
Перспектива. М. К. Ешер. «Відносність». Літографія 1953 р.

Перспекти́ва (від фр. perspective, з лат. perspicio — ясно бачу) — багатозначний термін.

1) Вид у далечінь, картина природного та/чи архітектурного середовища (вулиці, площі), що розкривається углиб.


2) система способів зображення на площині (картині, фресці, рельєфі, рисунку, гравюрі, кресленику) предметного світу відповідно до зорового сприйняття людиною його об’єктів, у якій величина та чіткість їх зумовлені ступенем віддаленості від глядача, місця спостереження (перспективне зображення).

Широко застосовують у живопису і архітектурній графіці.

Розрізняють перспективу:

  • лінійну (зображення на площині);
  • купольну або сферичну (на внутрішній поверхні сфери);
  • панорамну (на внутрішньоциліндричній поверхні, застосовують у створенні панорам);
  • плафонну (застосовують у створенні розписів плафонів, склепінь, стель).

В архітектурній графіці застосовують лінійну перспективу, зображуючи архітектурні об’єкти на площині за допомогою центральних проєкцій. Таке зображення створює уявлення про архітектурні об’єкти та розташування їх у просторі, близьке до візуального сприйняття людиною реальних архітектурних форм.

За умовно обраним розміщенням глядача відносно об’єкта зображення розрізняють перспективу:

  • звичайну (вид на будинок, споруду, комплекс з точки зору глядача, який стоїть на одному рівні з їхньою основою);
  • «жаб’ячу» (точка зору умовного глядача міститься на рівні землі);
  • «з пташиного польоту» (вид на комплекс або містобудівне утворення згори з досить віддаленої точки);
  • на похилій площині (вид на високо розміщені частини архітектурної форми знизу).

За характером центральної проєкції розрізняють перспективу:

  • фронтальну (пряму, конічну) з однією або двома точками сходу (центрами проєкції). Прямі паралельні лінії реальних предметів сходяться на лінії горизонту на рівні точки зору умовного глядача. З доби Відродження застосовують для зображення інтер'єрів та міського простору (вулиці, площі тощо);
  • наріжну з однією або двома точками сходу, яку зазвичай застосовують для зображення окремих будинків, споруд, комплексів з точки зору глядача, розміщеного поза комплексом.

У створенні перспективних зображень враховують перспективу повітряну — зміну кольору, чіткості й контрастності обрисів форми предмету, пов’язану з віддаленням предмету чи окремих його частин від спостерігача. Архітектурні об’єкти заведено зображувати з урахуванням повітряної перспективи.

Існує також перспектива зворотна — спосіб зображення простору і предметів на площині, при якому предмети збільшуються, а паралельні лінії розходяться у міру їх віддалення від глядача. Це умовний прийом зображення, поширений у середньовіччі, що завдяки впливу мистецтва Візантійської імперії набув поширення в образотворчому мистецтві Давньої Русі та України (мозаїки, фрески, іконопис).


3) Розділ нарисної геометрії, що вивчає принципи побудови перспективи як системи зображення на площині та відповідна навчальна дисципліна при підготовці архітекторів і художників.


4) Кресленик перспективного зображення будинку, споруди або будь-якого предмета. В архітектурному проєктуванні використовують для перевірки архітектурного задуму і як демонстраційний кресленик, тобто для наочного показу вигляду майбутнього будинку, споруди, комплексу, забудови в натурі. Для перевірки й коригування архітектурного задуму перспективу виконують як графічний ескіз. Демонстраційний кресленик виконують докладно, з використанням усіх засобів архітектурної графіки та додаванням елементів антуражу й стафажу.


5) Переносно — плани на майбутнє (наприклад, перспектива відбудови м. Маріуполя).


Провідним дослідником перспективи як системи зображення у європейському мистецтві був Е. Панофський (1892; Німеччина — 1968; США), автор монографії «Перспектива як символічна форма». Зворотну перспективу досліджував Б. Раушенбах.

Додатково

Е. Панофський довів, що лінійна перспектива, яка застосовувалася в реалістичному образотворчому мистецтві та архітектурі Європи з 15 ст., не в повній мірі відповідає тому, як людина візуально сприймає світ навколо себе: це лише символічна репрезентація ідеального простору й математичний метод зображення його. У законах лінійної перспективи закладено елементи ілюзорності. Художники й архітектори засобами лінійної перспективи перетворюють площинне двовимірне зображення на ілюзорно тривимірний простір у картині (бронзові рельєфи «Райських воріт» 1424–1451 баптистерія Сан-Джованні церкви Санта-Марія-дель-Фйоре у Флоренції роботи скульптора Л. Гіберті). Тому перспективне зображення є так само умовним, як і ортогональна проєкція. Цю умовність та ілюзорність зображення, відносність людського сприйняття перспективи підкреслив у своїй літографії «Відносність» художник М. К. Ешер.

Література

  1. Panofsky E. Perspective as Symbolic Form. New York : Zone Books, 1991. 196 p.
  2. Тищенко О., Мардер А. Перспектива // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 213–214.
  3. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва; Головкиївархітектура, 2002. С. 323.
  4. Безродний П. Архітектурні терміни: Короткий російсько-український тлумачний словник. 2-ге вид., випр. та допов. Київ : Вища школа, 2008. С. 158–159.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Перспектива (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Перспектива (архітектура) (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.07.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶