Триконх

Церква Святого Стефана 804 р. Верденського абатства у м. Ессені. Загальний вигляд і план
Церква Святих Апостолів 1200 р. у м. Кельні
Георгіївська церква 1488 р. Воронецького монастиря у м. Гура-Гумора. Загальний вигляд і план.
Михайлівська церква у Воронежі

Трико́нх (грец. τρι κόγχη — три мушлі, три черепашки) — тип мурованого християнського храму, в якого до центрального четверика з трьох боків за сторонами світу (крім західної) прилягають три напівкруглі в плані екседри, з яких східна є вівтарною апсидою.

Історична довідка

Триконхи відомі з архітектури Стародавнього Риму як німфеї (святилища німф біля джерел води). У ранньохристиянській архітектурі триконхи під назвою Cella trichora (святилище з трьома апсидами) стали одним із поширених типів християнських храмів. Після того, як 565 імператор Візантії Юстиніан І Великий перебудував церкву Різдва Христового у Вифлеємі, завершивши базиліку триконхом, така композиція поширилися в християнських сакральних спорудах на Сході в країнах візантійського культурного кола і на Заході, в імперії Каролінгів (церква Святого Стефана 804 Верденського абатства, тепер у м. Ессені, федеральна земля Північний Рейн-Вестфалія, Німеччина). Великі за розмірами тетраконхові храми відомі в романській архітектурі (церква Святих Апостолів у м. Кельні 1200, федеральна земля Північний Рейн-Вестфалія, Німеччина). Своєрідно трактовані тетраконхові композиції розвинулася в Грецькій регіональній школі Середньовізантійської архітектури 12 ст. у монастирських храмах Святої гори Афон. У цих церквах до північної та південної стін трансепта прилягають екседри, призначені для розміщення півчих під час літургії (Католікон (собор) Великої лаври, храми монастирів Ватопеда й Хіландар, 13–14 ст.).

Триконхи мініатюрних розмірів характерні для пізньовізантійської архітектури (церква Панагії Кувелітиси початку 14 ст. у м. Касторії, периферія Західна Македонія, Греція). Триконхи, відомі в архітектурі Македонії з 10 ст., значного розвитку набули в Сербії за часів Моравської школи 15 ст. Вони засвідчують вплив афонських монастирських храмів (церкви Лазариця у м. Крушеваці 1474, монастирів Каленич поблизу с. Рековац 1417, Манасія (Ресава) поблизу м. Деспотовац 1418 усі — Сербія). Цю традицію продовжено в архітектурі сусідніх Молдови та Валахії 15–16 ст. (Троїцька церква початку 15 ст. у м. Сереті, Румунія), де триконховий тип храму панівний до кінця 18 ст. (Георгіївська церква 1488 Воронецького монастиря у м. Гура-Гумора, Сучавський повіт, Румунія). В Україні на Поділлі, яке межує з Молдовою, відомо найбільше триконхових храмів 15-16 ст. У Середній Наддніпрянщині та на Лівобережжі триконхи з’явилися у 18 ст. завдяки міжнародним торговельним зв’язкам і громадам грецьких купців.

Характеристика

У більшості храмів цього типу триконхова частина, увінчана куполом на підбаннику чи вежею, призначалася для перебування церковного кліру. Для мирян відведено прямокутну в плані західну частину (наву і притвор). Конхи екседр накривалися напівкуполами або конусоподібними дахами.

В Україні триконхи відомі в кілької різновидах: як одно- та двоповерхові храми, одно- та триверхі з напівкруглими чи гранчастими екседрами (зокрема гранчастими ззовні та напівциліндричними всередині), з дзвіницями з заходу та без них. Деякі українські триконхи характерні тим, що їхні бічні екседри слабо виявлені в зовнішніх формах (Хрестовоздвиженська церква 1700 Києво-Печерської лаври, Михайлівська грецька церква 1729 у м. Ніжині Чернігівської області, церква Різдва Богородиці (Георгіївська) в Чернівцях).

Удосконалення і повний розвиток тетраконхового типу храму в Україні пов’язаний з творчістю київського архітектора І. Григоровича-Барського: його витворами є двоповерхові, триконхові, одно- трибанні: Покровська церква в Києві, Михайлівська церква у Воронежі, Спасо-Преображенський собор 1771 Красногірського монастиря біля м. Золотоноші Черкаської області. Багато тетраконхових (див. Тетраконх) церков 18 ст. в Україні унаслідок перебудов протягом 19 ст. перетворено на триконхові (Спасо-Преображенська церква в Глухові).

Значення

Триконх належить до найстародавніших типів сакральних споруд, таких як ротонда, тетраконх, поширених у більшості європейських країн, незважаючи на етноконфесійні межі. В Україні він не набув значного поширення, проте його присутність засвідчує нашу належність до загальноєвропейського контексту розвитку архітектури на базі античної спадщини.

Література

  1. Вечерський В. До питання типології української церковної архітектури доби Гетьманщини // Українська академія мистецтва: Дослідницькі та науково-методичні праці. Вип. 8. Київ : Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, 2001. С. 129–136.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Видавництво Інституту проблем сучасного мистецтва; Головкиївархітектура, 2002. С. 416.
  3. Кох В. Энциклопедия архитектурных стилей. Москва : БММ АО, 2005. С. 43, 69. 102.
  4. Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : «АртЕк, 2007. С. 20-22, 34–39, 47–63.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Триконх // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Триконх (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.02.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶