Тетраконх

Тетрако́нх (грец. τετρα κόγχη — чотири мушлі, чотири черепашки) — тип мурованого центричного одноверхого християнського храму, в якого до центрального четверика з чотирьох боків за сторонами світу прилягають екседри, з яких східна є вівтарною апсидою.

Церква Святих Петра і Павла у м. Ржезновіце. План і загальний вигляд
Церква Санта Марія делла Консоляціоне в м. Тоді
Трьохсвятительська церква в Лемешах

Історична довідка

Тетраконхи започатковано в архітектурі Стародавнього Риму як німфеї (святилища німф біля джерел води — тетраконховий німфей Вілли імператора Адріана в Тіволі). Як тип християнської сакральної споруди поширено в регіоні східного Середземномор’я з 5 ст. У Візантійській імперії в 5–6 ст. тетраконховими зводили невеликі баптистерії. Великі за розмірами (до 38 м заввишки) тетраконхові церкви 6–7 ст. відомі в Сирії, Вірменії, Грузії, Азербайджані, Болгарії (усі збруйновано землетрусами). Протягом 7–11 ст. тетраконхи розповсюдилися на Кавказі й Балканському півострові, у Константинополі (церква Панагія Мухліотиса 14 ст.) та в його околицях, на середземноморських островах (церква Святого Миколи у Фундуклі на острові Родос початку 15 ст.), у Македонії, Сербії, Хорватії, поширившись на північ до Моравії та Угорщини. У католицьких країнах Центральної і Західної Європи у романську добу тетраконховими будували, крім баптистеріїв, каплиці й домові (палацові) церкви правителів (капела Всіх Святих 1150 у клуатрі собору в м. Реґенсбурзі, федеральна земля Баварія, Німеччина; церква Святих Петра і Павла середини 12 ст. у с. Ржезновіце, тепер у складі м. Іванчице, Чехія).

У Давній Русі тетраконхи не були поширеними; відомі за археологічними дослідженнями підмурки тетраконхового храму другої половини 12 ст. у с. Побережжя поблизу м. Галича Івано-Франківської області (так званий Квадрифолій або Мурованка).

Значний інтерес до тетраконхових композицій виник у Європі в добу Відродження на основі засвоєння візантійської архітектурної спадщини. Це пояснюється архітектурно-технічною досконалістю тетраконхів та єдністю їх зовнішньої форми й інтер’єру. Органічне поєднання ордерної системи (див. Ордер архітектурний) з тектонікою склепінчасто-купольних систем характерне для італійських тетраконхів. Серед них найдовершенішим є храм Санта Марія делла Консоляціоне у м. Тоді, область Умбрія, Італія. Його збудував 1508–1524 будівничий Нікола да Маттеуччо на прізвисько Кола да Капрарола за проектом Д. Браманте. Це реалізація архітектурних ідей Леонардо да Вінчі – найбільший у світі тетраконх (розміри в осях 43 м, висота до основи хреста 48 м). За архітектурною досконалістю він дорівнює Софійському собору в Константинополі. Він же став взірцем для тетраконхів в Україні. Однак цей зразок не поширився ні в Італії, ані в інших католицьких країнах з огляду на суперечність вимогам римо-католицької літургії його структури з планом у формі рівнораменного «грецького» хреста.

В Україні тетраконхи як православні храми зводили протягом 1755–1839, переважно на Лівобережній Україні. Вони не мають прототипів у зодчестві України і запозичені у сформованому вигляді з інших європейських країн. Відомо про 22 такі храми, з яких збереглося 16. Спершу їх будували як меморіальні храми на честь важливих подій (Покровська церква у м. Ніжині Чернігівської області в ознаменування відкриття однойменного ярмарку); як садибні церкви великого панства (Свято-Троїцька церква в Диканьці); як намогильні пам’ятники (Трьохсвятительська церква в Лемешах). Це узгоджується з функціональним призначенням тетраконхів у архітектурі Західної та Центральної Європи 7–13 ст. (домові церкви, баптистерії, каплиці). Але згодом, завдяки своїй символічності та пластичній виразності, тетраконх набув популярності: сільські й містечкові громади будували свої парафіяльні храми за зразками міських і «панських» церков (Троїцька церква 1800 у с. Нові Млини Ніжинського району Чернігівської області). Але тетраконхи малої місткості, з мініатюрними вівтарями, без жертовників і дияконників, здебільшого без хорів, погано задовольняли вимоги православного богослужіння. Тому протягом 19 ст. половина їх отримали прибудови, які спотворили первісну центричну композицію кожного з цих храмів, перетворивши її на триконхову (див. Триконх).

Характеристика

Основа структури тетраконха — куб (четверик), увінчаний сферичним куполом на циліндричному або восьмигранному світловому підбаннику, який несуть за допомогою пандативів підпружні арки. До куба за сторонами світу прилягають чотири напівкруглі в плані, іноді гранчасті екседри, перекриті конхами, тобто чвертьсферичними склепіннями. Характерні риси архітектури тетраконха: центричність, поєднана з чотирипелюстковим планом, загальною пірамідальною композицією і висотним принципом розкриття внутрішнього простору. Хрещатий розвиток простору такого храму продиктований як конструктивною логікою, так і християнською символікою. Чотири екседри разом із центральним куполом уособлювали Ісуса Христа і чотирьох євангелістів. Символіка тетраконхового храму в Україні не пов’язана з його посвяченням, на відміну від католицьких тетраконхів, де цей тип споруди плану грецького рівнораменного хреста присвячувався, як правило, Святому Хресту.

Фундаторами більшості тетраконхів в Україні були К. Розумовський та члени його родини, інші представники суспільної верхівки. До проектування і будівництва залучали найкращих тогочасних архітекторів – І. Григоровича-Барського і А. Квасова. Тож цей тип храму репрезентує елітарну архітектуру. В Україні відомо три різновиди тетраконхових храмів:

1) простий тетраконх з чотирипелюстковим планом і не виявленим в об’ємах центральним четвериком (8 храмів невеликих розмірів, найстарший — 1757);

2) вежеподібний тетраконх з високим центральним четвериком (10 великих храмів, найстарший — 1755);

3) полтавський тетраконх – проміжний різновид з недорозвиненим четвериком (4 храми, з них основні на Полтавщині, найстарший — 1774).

Тетраконхові храми поширилися в Україні, бо виявилися подібними до місцевого типу церкви, виробленого на візантійській основі в 17 ст. із центричним хрещатим планом, ступінчастим наростанням мас до центру, скульптурністю об’ємів та всефасадністю, розрахованою на круговий огляд споруди. У них присутні головні прикмети української національної традиції в архітектурі: висотне розкриття і тотожність внутрішнього простору та геометрії зовнішніх форм, максимальна єдність конструкції з художньою формою.

Значення

Широкий географічний та хронологічний діапазон поширення тетраконхів у Європі зумовлений тим, що це – один із небагатьох архітектурних архетипів, опрацьованих людством упродовж тисячоліть (до них належать ще мегарон, ротонда, базиліка, хрестовокупольний храм, триконх). Тема тетраконха, що була провідною в церковній архітектурі Візантії, Вірменії й Грузії та епізодично проявлялася в європейських країнах упродовж 6–16 ст. як один із основних архітектурних архетипів, набула в Україні виразно національного звучання. Українські тетраконхи втілюють нашу національну ідентичність в архітектурі як органічну складову розвитку світової архітектури.

Додатково

  • Тетраконхам притаманна багатозначна символіка архітектурних форм. В основі лежить куб, що символізує в християнському світогляді землю і людину. Земний кубічний простір – нерухомий. Над ним панують сферичні простори купола і чотирьох конх. Сфера символізує вогонь, рух і вічність. У стародавній свідомості форми куба й сфери охоплювали Всесвіт. Чотири екседри та купол символізували не тільки Христа з євангелістами, а й архаїчніші уявлення — чотири стихії (землю, повітря, воду і вогонь) та чотири пори року — основу хліборобського календарного циклу. Тетраконх, як і інші опановані християнством типи сакральних споруд, був наочною моделлю світобудови.
  • У літературі поширене помилкове твердження про належність до тетраконхів Покровської церкви в Сутківцях. Попри схожість її плану з планом тетраконха, композиція об’ємів істотно відмінна, тож насправді церква належить до хрещатих п’ятидільних.

Література

  1. Вечерський В. Тетраконхи України в контексті світової архітектури // Архітектурна спадщина України. Вип. 2. Київ : Українознавство, 1995. С. 89–98.
  2. Вечерський В. Тетраконхові храми у Візантії та в Україні // Праці Науково-дослідного інституту пам'яткоохоронних досліджень. Вип. 1. Київ : АртЕк, 2005. С. 34–54.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Тетраконх // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Тетраконх (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
25.02.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶