Вознесіння Господнє
Вознесі́ння Госпо́днє (грец. ’Ανάληψις του Κυρίου; лат. Ascensio Domini; повна назва — Вознесіння Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа) — у християнстві — одне з головних свят, відзначається на згадку знаменної події християнської священної історії — вшестя Ісуса Христа на небо. У православ’ї відноситься до дванадесятих свят, у католицизмі має статус торжества. Святкується на 40-й день після Пасхи, припадає на четвер.
Зміст
У Новому Завіті
За євангельськими переказами, подія чудесного вознесіння Ісуса на очах у апостолів сталася на Оливній горі поблизу м. Єрусалима. Євангеліє від Луки описує: «Вивівши їх за місто до Витанії, Він підняв Свої руки і поблагословив їх. І сталося, що коли благословляв їх, Він віддалився від них і почав підійматися на небо» (Лк. 24:50–51). Дії святих апостолів оповідають, що «Він став підійматися, і хмара забрала Його з їхніх очей» (Дії 1:9). Євангеліст Іван вказує: «Ніхто не підіймався на небо, тільки Той, Хто зійшов з неба: Син Людський…» (Ів. 3:13).
У Новому Завіті вознесіння Христа також назване «переходом з цього світу до Отця» (Ів. 13:1), поверненням до «Того, Хто послав Мене» (Ів. 16:5, 28), «зшестям до Отця» (Ів. 20:17), «від Бога вийшов та до Бога йде» (Ів. 13:3). Неодноразово згадано, що Ісус сидить праворуч Бога на небесах (Мк. 16:19; Еф. 1:20; 2:6; Кол. 3:1), є «по правиці Бога» (Рим. 8:34).
Недвозначно йдеться про певний період, що тривав між подіями воскресіння і вознесіння, коли Ісус з’являвся перед учнями упродовж 40 днів, упевнював їх що Він воскрес у тілі, розповідав про Царство Боже (напр., Дії 1:3). За віровченням, після події вознесіння видиме, тілесне перебування Христа на землі заступає Його незрима присутність у Церкві. Богослови вказують, що Христос вознісся у повноті Своєї людської природи; за тлумаченням Афанасія Великого, Вознесіння Спасителя означає обоження (грец. Θεοποιεῖσθαι) Його людської природи, яка стає невидимою для тілесного ока.
Згідно з християнським віровченням, Христос вдруге прийде на землю в той же спосіб, яким вознісся (Дії 1:11), «на хмарі зі силою і великою славою» (Лк. 21:27, також Мт. 24:30). Свято Вознесіння пошановують водночас і як обіцянку Спасителя про Друге пришестя.
Історія святкування
Перші вказівки про відзначення Вознесіння Господнього на 40-й день після Пасхи трапляються у працях Отців церкви тільки з кінця 4 ст. Хоча на поширеність і задавненість свята вказував Аврелій Августин. Найімовірніше, до кін. 4 ст. вшанування цієї події не виокремлювали з періоду святкування П’ятидесятниці.
За припущеннями, розмежування свят відбулося після Другого Вселенського собору (381).
У 390-х на ділянці Оливної гори, яку вважали священним місцем, звідки сталося вознесіння, збудовано каплицю (зруйновано вперше 614, у подальшому храм кількаразово руйнували й відбудовували).
В 5 ст. практика окремого святкування Вознесіння на 40-й день після Пасхи утвердилася остаточно. Про її повсюдність свідчать, зокрема, повчання, виголошені Григорієм Нисським, Іваном Золотоустим, Епіфанієм Кіпрським, Левом І Великим та ін.
У 8 ст. канон до свята склав Іван Дамаскин.
Цикл передсвята, свята і посвяття Вознесіння Господнього охоплює 10 днів, зберігаються розбіжності у даті його святкування (так, до 2014, згідно з розпорядженням конференції єпископів України, римо-католики відзначали свято Вознесіння не в 40-й день, у четвер, а найближчої за календарем неділі).
Іконографія
Усталена іконографія Вознесіння Господнього як Христа в Славі сформувалася в 6 ст. Від того часу у мозаїках і фресках християнських храмів широко використана така композиція: Христа на престолі в сяйві мандорли возносять ангели, внизу в центрі — Богоматір з піднесеними догори руками, обабіч неї апостоли, часом навколішках (разом із Павлом, хоч той, за переказом, був покликаний на служіння після цих подій). У рукописних і друкованих «Бібліях бідних» 13–15 ст. нерідко зображували тільки стопи Христа, а його постать начебто зникала за верхнім краєм зображення.
Символічне значення має й зображення каменю з Оливної гори з відбитком стопи Христа.
Найдавніші українські ікони із зображенням Вознесіння Господнього відомі з 15 ст. Важливим елементом композиції є два ангели в білому вбранні, які вказують на небо. Це відсилає до новозавітної згадки про «двох мужів у білих одежах», які постали перед апостолами й провістили про Його повернення (Дії 1:10–11).
Народні традиції
Народна назва свята — Вшестя. На свято випікали обрядове печиво у формі драбинок чи пиріг із щабельками з тіста («щоб Ісус міг вилізти на небо»), освячували наїдки в церкві; готували млинці, пироги із зеленою цибулею. Ввечері накривали святковий стіл. У багатьох регіонах у цей день поминали померлих, деінде пекли паски й робили крашанки. День, коли востаннє зверталися словами «Христос воскрес!».
Дата вважалася переходом весни в літо, початком спекотної пори. Вшестя ще називали «воротами в літо».
Свято припадало на розпал польових робіт, відтак багато прикмет і обрядових дій пов’язані з родючістю, посівами, майбутнім врожаєм. Вважали, що після Вознесіння Господнього озиме жито починає випускати колоски та замовкають зозулі. Вірили, що в цей день Господь ходить поміж людей та чує всі їхні прохання, просили благ і здоров’я рідним.
Джерело
Біблія. Сучасний переклад з давньоєврейської та давньогрецької мов / За ред. о. Рафаїла Турконяка. Київ : Українське Біблійне Товариство, 2020. 1172 с.
Література
- Христианские праздники: всестороннее освещение каждого из великих праздников со всем его богослужением : в 6 кн. Киев : Проповеднический листок, 1915–1916.
- Онацький Є. Вознесення, Вшестя // Українська мала енциклопедія : у 8 т. Буенос-Айрес : Накладом Адміністратури УАПЦ в Аргентині, 1958. Т. 2. С. 199.
- Talley Th. J. The Origins of the Liturgical Year. 2nd ed. Collegeville : Liturgical Press, 1991. 255 р.
- Бурій В. М. Народно-православний календар. Черкаси : Вертикаль, 2009. 95 с.
- Davies J. G. He Ascended Into Heaven: A Study in the History of Doctrine. London : Franklin Classics Trade Press, 2018. 226 р.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Вознесіння Господнє // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вознесіння Господнє (дата звернення: 1.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 27.05.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів