Міс ван дер Рое, Людвіг

Міс ван дер Ро́е, Лю́двіг [ нім. Mies van der Rohe, Ludwig; справжні прізвище та ім’я — Міс, Марія Людвіг Міхаель (нім. Mies, Maria Ludwig Michael); 27.03.1886, м. Аахен, тепер земля Північний Рейн-Вестфалія, Німеччина — 17.08.1969, м. Чикаго, штат Іллінойс, США] — архітектор, один із основоположників модернізму, автор низки споруд у Європі й США, почесний член Технологічного університету Карлсруе (з 1950), Американської академії мистецтв і наук (з 1956), Берлінської академії мистецтв (з 1957), Паризької академії архітектури (з 1959), Університету штату Північна Кароліна (з 1956), Американської академії мистецтва і літератури (з 1961).

Міс ван дер Рое, Людвіг

Міс ван дер Рое, Людвіг

(Mies van der Rohe, Ludwig)

Справжнє ім’я Марія Людвіг Міхаель
Справжнє прізвище Міс
Народження 27.03.1886
Місце народження Аахен
Смерть 17.08.1969
Місце смерті Чикаго
Місце діяльності Німеччина, США
Напрями діяльності архітектура
Традиція/школа модернізм, архітектура сучасна
Конкурсний проєкт висотного офісного будинку у м. Берліні
Павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні
Павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні. Аксонометрія, вигляд згори
Павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні. Інтер’єр
Вілла Тугендхата у м. Брно.
Генеральний план ансамблю Іллінойського технологічного інституту у м. Чикаго
Crown Hall (корпус Архітектурного факультету) Іллінойського технологічного інституту у м. Чикаго
Міс ван дер Рое, Людвіг. Вілла доктора Фарнсуорт у штаті Іллінойс (США)
Хмарочос офісу фірми Сігрем у м. Нью-Йорку
Проєкт офісу страхового товариства у шт. Айові
Нова національна галерея у м. Берліні

Життєпис

Народився у католицькій сім’ї майстра-каменяра М. Міса (1851–1927; Німеччина) та його дружини А. Рое (1843–1928; Німеччина). 1921 узяв собі псевдонім, поєднавши прізвища батька й матері. Його старший брат Е. Міс (1877–1962; Німеччина) був архітектором і будівельником. Людвіг навчався у місцевій католицькій кафедральній школі, 1899–1901 — у Торговельно-ремісничій школі в м. Аахені (тепер професійно-технічний коледж «Школа Міс ван дер Рое»). Був вільним слухачем Аахенської школи ужиткового мистецтва. Працював учнем муляра, з 1904 — креслярем у місцевого архітектора А. Шнайдерса (1871–1922; Німеччина). 1905 переїхав до м. Берліна, де в районі Бабельсберг 1906–1907 створив свій перший твір архітектури — збудував за власним проєктом особняк філософа А. Ріля (1844; Австрія — 1924; Німеччина) — спеціаліста з філософії Ф. Ніцше, учителя О. Шпенглера. У архітектора склалися дружні взаємини із замовником, який вплинув на формування філософських поглядів Міс ван дер Рое: він протягом усього життя був послідовником неотомізму й щирим католиком. А. Ріль оплатив йому 6-тижневу навчальну поїздку 1907 до Італії в міста Віченцу, Рим, Флоренцію. 1908–1912 Міс ван дер Рое працював в архітектурній майстерні П. Беренса (1868–1940; Німеччина) й керував спорудженням за проєктом П. Беренса будівлі посольства Німецької імперії в Російській імперії у м. Санкт-Петербурзі (не збережено). У 1910-х познайомився з Ле Корбюзьє і В. Гропіусом, а також із творчістю Ф. Л. Райта (завдяки виставці у м. Берліні 1910). 1912–1913 працював у м. Гаазі (Нідерланди), де на нього вплив справила творчість Г. П. Берлаге.

1913 одружився з донькою фабриканта і відкрив у м. Берліні власне архітектурне бюро. Проєктував житлові будинки й вілли. 1915–1919 служив в армії. 1919 в конкурсі на кращий проєкт висотного офісного будинку на Фрідріхштрассе у м. Берліні вперше запропонував новаторську концепцію скляного хмарочоса каркасної (див. Каркас) конструкції, яка вплинула на подальший розвиток світової архітектури. 1927 створив 4 багатоквартирні будинки у м. Берліні. 1924 приєднався до німецького Веркбунду (нім. Werkbund) — фахового об’єднання художників, архітекторів, дизайнерів, промисловців, експертів і 1926 став його президентом. Для постійної виставки Веркбунду у м. Штутгарті 1927 опрацював генеральний план виставкового містечка та збудував у ньому багатоквартирний житловий будинок із вільним розплануванням квартир. 1926 за дорученням Комуністичної партії Німеччини створив Монумент революції на центральному кладовищі м. Берліна в пам’ять про К. Лібкнехта і Р. Люксембург (знищено нацистами 1935). 1928–1929 створив павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні (Іспанія), який приніс йому всесвітню славу (не збережено; відбудовано 1986). Тоді ж розробив авторські серії зручних і технологічних у виробництві меблів у стилістиці мінімалізму. 1930–1933 був директором Баугаузу. 1934 став членом Палати культури Третього Райху. 18.08.1934 підписав колективне звернення працівників культури на підтримку А. Гітлера і 1934 вступив до Націонал-соціалістичної асоціації народного добробуту. 1936 отримав два запрошення до США: очолити кафедру дизайну (архітектури) в Гарвардському університеті та кафедру архітектури в Інституті Армора (з 1940 — Іллінойський технологічний інститут) у м. Чикаго. 1937 відвідав США й вирішив прийняти запрошення до м. Чикаго; 1938 емігрував і 1944 отримав громадянство США. 1939 створив у м. Чикаго своє архітектурне бюро. Викладав архітектуру в інституті й розбудовував його кампус, проєктував вілли, житлові й офісні будинки, зокрема й хмарочоси. Його учнем і співробітником був Ф. Джонсон, котрий 1947 організував ретроспективну виставку Л. Міс ван дер Рое в Музеї сучасного мистецтва у м. Нью-Йорку, яка спопуляризувала творчість майстра. В останні роки життя розробляв багато проєктів, які не встиг закінчити; розпочаті будівлі й споруди завершено під керівництвом архітектора Д. Лохана (нар. 1938; Німеччина) — онука Міс ван дер Рое.

Творчість

Міс ван дер Рое разом із Ле Корбюзьє і В. Гропіусом є лідерами архітектури сучасної (модернізму). Вони створили панівний у світі канон новаторського зодчества 1920-х — 1960-х. Міс ван дер Рое протягом всього життя намагався вирішити три фахові проблеми:

  • використання складчастих чи гладеньких поверхонь засклення фасадів як елементів архітектури;
  • горизонтальні членування будівель як вияв їхньої внутрішньої структури;
  • розчленування об’єму житлового будинку за функціональною ознакою.

Принципи архітектури майстра:

Тему прозорої скляної стіни, яка пов’язує будинок із навколишнім середовищем, проявлено у ранніх проєктах хмарочосів (1919–1921) зі сталевим внутрішнім каркасом і скляними стінами. Павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні — це виставковий павільйон і виставковий експонат одночасно: він дотепер є маніфестом мінімалістської архітектури, де естетичну цінність створено завдяки продуманій композиції та використанню вишуканих матеріалів— травертину, оніксу, спеціального скла різних відтінків, сталевих колон, а також завдяки відсутності чіткої межі між інтер’єром і довкіллям: внутрішній і зовнішній простори взаємно перетікають. Схожі принципи втілено у віллі Тугендхата у м. Брно (Чехія) й пізніше будуть розвинені у повоєнній творчості майстра у США. Там його головним проєктом став архітектурний ансамбль кампуса Іллінойського технологічного інституту в м. Чикаго, розпланований 1940–1943 за павільйонною системою на основі модульної сітки.

Для творчого почерку архітектора характерна «складна простота», принципово відмінна від примітивності, в яку незмінно впадають бездарні епігони майстра. У нього геометрично чітка архітектурна форма стала незалежною від функціонального змісту і самодостатньою, що привело до архітектурного формалізму. Найвизначніші твори повоєнної доби — будинок доктора Фарнсуорт, проєкт театру у м. Мангаймі 1953 (не реалізовано), корпус архітектурного факультету Краун Голл (англ. Crown Hall) 1956 і каплиця 1952 Іллінойського технологічного інституту, будинок страхового товариства в шт. Айові, офіси фірми Бакарді в м. Мехіко 1961 і на Кубі 1958 — є горизонтальними паралелепіпедами, у які втиснуто різноманітні функції. При цьому будинком доктора Фарнсуорт започатковано опрацювання теми повністю скляного житлового будинку, адекватне вирішення якої пізніше знайшов учень майстра Ф. Джонсон (див. Скляний будинок у Нью-Ханаані). Такими ж сталево-скляними паралелепіпедами, поставленими вертикально, є хмарочоси Міс Ван дер Рое. Знаковим об’єктом є два висотні житлові будинки на Лейк Шор Драйв у м. Чикаго — вертикальні паралелепіпеди-близнюки з металу й скла, композицію яких пізніше повторюватимуть різні архітектори. Попри декларацію про доконечність правдивого відображення тримальних конструкцій у зовнішньому вигляді споруди, в цій архітектурі присутні суто зображувальні елементи: наріжні сталеві колони є не конструктивними, а зображальними, оскільки справжні тримальні опори містяться за фасадом у глибині будинку.

У берлінській Новій національній галереї архітектор реалізував свою концепцію повністю відкритого внутрішнього простору, який можна трансформувати відповідно до конкретних музейних потреб. Тут започатковано важливу тенденцію сучасної архітектури музеїв, яка полягає у відмові від традиційних елементів композиції приміщень заради досягнення максимальної свободи експонування і цілковитої нейтральності «архітектурної оболонки».

Серед робіт Міс ван дер Рое:

  • вілла філософа А. Ріля у м. Берліні 1906–1907;
  • генеральний план селища Вайсенгоф у м. Штутгарті і багатоквартирний будинок у ньому 1927;
  • павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні 1929 (не збережено, відбудовано 1986);
  • вілла Тугендхата у м. Брно (Чехія) 1930;
  • будинок Лемке (тепер будинок Міс ван дер Рое) у м. Берліні 1933;
  • ансамбль будівель кампусу Іллінойського технологічного інституту у м. Чикаго, зокрема Crown Hall 1943–1956;
  • вілла доктора Фарнсуорт у штаті Іллінойс (США) 1945–1950;
  • два багатоквартирні житлові хмарочоси на Лейк Шор Драйв у м. Чикаго 1948–1952;
  • хмарочос офісу фірми Сігрем у м. Нью-Йорку 1954–1958, разом із Ф. Джонсоном;
  • офісна будівля фірми Бакарді у м. Мехіко 1961;
  • нова національна галерея у м. Берліні 1962–1968.

Визнання

Творчість Міс ван дер Рое вплинула на розвиток архітектури як у США, так і в інших країнах світу.

Віллу Тугендхата у м. Брно 2001 внесено до Списку пам’яток всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. До 100-річчя майстра 1986 у м. Барселоні відбудовано його авторства павільйон Німеччини на Міжнародній виставці декоративного мистецтва у м. Барселоні (оригінал 1930 було демонтовано, вивезено до Німеччини, після чого безслідно втрачено за нез’ясованих обставин).

Д е р ж а в н і   н а г о р о д и:

Міжнародна премія імені Антоніо Фельтрінеллі (найвища нагорода Італії) 1953;

орден «За заслуги перед Федеративною Республікою Німеччина» (Федеральний хрест за заслуги) 1959;

Президентська медаль Свободи (найвища нагорода країни, вручена особисто президентом США Дж. Кеннеді 1963).

І н ш і   н а г о р о д и:

Берлінська мистецька премія 1961;

Культурна почесна премія Мюнхена 1963;

Золота медаль Королівського інституту британських архітекторів 1959;

Золота медаль Американського інституту архітекторів 1960;

Велика премія Асоціації німецьких архітекторів 1966.

У в і ч н е н н я  п а м’ я т і:  вулиці, названі іменем архітектора, є у 10 містах Німеччини, зокрема в Аахені, Мюнхені, Потсдамі. Його іменем названо професійно-технічний коледж у м. Аахені. Міс ван дер Рое та його творам присвячено поштові марки, випущені в Німеччині 1986, 1987, 1997.

Додатково

Коли американські журналісти дізналися, наскільки дорогим виявився хмарочос фірми Сігрем у м. Нью-Йорку (дешевше було би збудувати його з карарського мармуру й золота), вони поцікавилися у автора: хіба така проста й раціональна архітектура не має бути дешевою? Архітектор на це зауважив: якщо хочете мати щось красиве, то відкрийте свій гаманець і приготуйтеся платити: краса коштує дорого.

Цікаві факти

Три улюблені афоризми Л. Міс ван дер Рое: «англ. The Less the Better» (Чим менше, тим краще); «англ. Big in Small» (Велике в малому); «англ. Less is More» (Менше значить більше).

Література

  1. Ёдике Ю. Людвиг Мис ван дер Роэ // История современной архитектуры. Москва : Искусство, 1972. С. 78–89.
  2. Гидион З. Мис ван дер Роэ и целостность формы // Пространство, время, архитектура. Москва : Стройиздат, 1984. С. 322–338.
  3. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 219–221.
  4. Schulze F., Windhorst E. Mies Van Der Rohe, a Critical Biography. Chicago : University of Chicago Press, 2012. 512 p.
  5. Cohen J. L. Ludwig Mies van der Rohe. Basel : Birkhäuser, 2018. 192 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Міс ван дер Рое, Людвіг // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Міс ван дер Рое, Людвіг (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.03.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶