Преображення Господнє

Найдавніша з відомих українських ікон Преображення Господнього, 14 ст. (с. Бусовисько, Львівська обл.), Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького
Преображення Христа. Фрагмент іконостасу, сер. 12 ст., монастир Св. Катерини на г. Синай, Єгипет
Преображення Христа. Художник Дж. Белліні, 1480–1485, Національні музеї і галереї Каподімонте, м. Неаполь, Італія

Преобра́ження Госпо́днє (грец. Μεταμόρφωσις τοῦ Κυρίου, лат. Transfiguratio Domini) — у християнстві — 1) євангельський сюжет про раптове чудесне перетворення Ісуса Христа, містичне явлення Його Божої величі й слави перед апостолами; 2) одне з великих дванадесятих свят у східному християнстві (повна назва — Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, у народній традиції — Другий Спас, Яблучний Спас) та свято без рангу торжества у католицизмі; відзначають 6 серпня за григоріанським і новоюліанським календарями; відповідна дата юліанського календаря припадає на 19 серпня григоріанського.

Преображення Господнє.png

Євангельський сюжет

Епізод описаний у Євангеліях від Матвія (Мт. 17: 1–9), Марка (Мк. 9: 2–9) й Луки (9: 28–36). За переказом, Ісус разом з трьома апостолами — Петром, Яковом та Іваном — піднявся на високу гору (часто ототожнюють із г. Фавор, або Табор) для молитви. Саме там сталося диво, й учні побачили новий образ Ісуса: «І Він преобразився перед ними: обличчя Його засяяло, немов сонце, одяг став білий, немов світло» (Мт. 17:2). Згадано, що в цей момент з’явилися два старозавітні пророки — Мойсей та Ілля, які розмовляли з Ісусом. Усіх оповила «ясна хмара», з якої до апостолів пролунав голос (Бога Отця): «Це є Мій Улюблений Син, Якого Я вподобав; Його слухайте!» Перелякані учні «попадали долілиць», за мить побачили самого Ісуса у звичному образі. Сходячи з гори, отримали вказівку не розповідати про побачене, «доки Син Людський не воскресне з мертвих».

За богословськими тлумаченнями, Спаситель показав учням новий і перетворений стан, який здійсниться через Його Воскресіння та майбутнє духовне преображення людей і світу у Царстві Небесному; явив прообраз Свого Другого пришестя у славі. Поряд із тим йдеться, що Ісус відкрив улюбленим учням свою Божественну природу й боголюдське єство, поставши істинною Людиною й істинним Богом, а також про одночасне об’явлення усіх іпостасей Трійці. Присутність Мойсея та Іллі поруч з Ісусом пояснюють як символ тяглості Божої обітниці, зустрічі та єдності Старого й Нового Завітів, закону, пророків і апостолів, Божої влади над світом мертвих (Мойсей) і живих (Ілля). Подія преображення і «Фаворського світла» стала важливою темою богословських дискусій (зокрема з прибічниками ісихазму).

Історична довідка

Першими запровадили свято Східні церкви, було відоме вже в 4 ст. (згадано у Єфрема Сирина, Івана Золотустого, з 7 ст. — у Андрія Критського). Відзначали вірменська, несторіанські церкви. З 4 ст. на г. Фавор було зведено храм (можливо, Преображення Господнє починалося як храмове свято), згодом місце обжили ченці, споруджено інші церкви і каплиці, бенедиктинське абатство (зруйновані в 13 ст.). Найдавніші кондаки відносять до 5–7 ст., у 8 ст. піснеспіви на честь свята укладені, зокрема, Іваном Дамаскином.

Вибір дати святкування дотепер є непроясненим. Зрештою, Преображення Господнє припало на період язичницьких свят, приурочених до збирання врожаю, увібрало їх обрядність і символіку. Так, у Середземномор’ї свято припало на закінчення збирання винограду, звідси — молитви на освячення плодів нового врожаю. У східних слов’ян у цей сезон достигали яблука та інші плоди (Яблучний спас).

У Західній церкві перші свідчення про святкування датують серединою 9 ст. (Італія, Іспанія), запроваджене як загальноцерковне у літургійний календар 1457 папою Калікстом ІІІ.

У Вірменській апостольській церкві свято включене до Великоднього циклу, а тому є рухомим, відзначають у сьому неділю після П'ятидесятниці.

Іконографія

Сюжет поширений у східній і західній іконографії, зокрема на середньовічних іконах, фресках, мозаїках. Серед найдавніших відомих зображень — мозаїка в апсиді церкви монастиря Св. Катерини на Синаї (6 ст.). Центральною постаттю композиції є Ісус Христос у сяйві Фаворського світла, з променями, що розходяться від його постаті, сягають апостолів. По обидва боки від Ісуса зображені пророки Мойсей та Ілля, часом на хмарах; у підніжжя — вражені, засліплені сяйвом апостоли.

Сюжет утілений на полотнах Фра Анджеліко (1387–1455), Рафаеля Санті, П'єтро Перуджино, Джованні Белліні (бл. 1430–1516), Тиціана та ін.

Від 16 ст. в українських храмах ікони «Преображення Господнього» часто розміщували у святковому ряді іконостасу. Для українських ікон 15–16 ст. характерні вертикально орієнтовані композиції, де Спасителя поміщено на вершину гори, віддалено від апостолів. Прикметною рисою українських іконографічних пам’яток є незвична, ускладнена форма мандорли (напр., зіркоподібно накладені робми).

Народні традиції

В українських традиціях простежують залишки давніх дохристиянських вірувань і свят аграрного циклу. Традиційним є освячення в церкві плодів нового врожаю: яблук, слив, груш, винограду та ін. городини, а також меду, воску, обжинків тощо. Існував звичай випікати на свято першу паляницю з нового врожаю, ставити на покуті перший сніп. Напередодні пасічникам годилося навести лад у пасіці. Цього дня поминали й родичів, готували поминальні вечері. Детальніше див. Спаси.

Джерела

  • Біблія. Сучасний переклад з давньоєврейської та давньогрецької мов / Пер. Р. Турконяк. Київ : Українське Біблійне Товариство, 2020. 1172 с.

Література

  1. Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис : в 2 т. Мюнхен : Українське видавництво, 1958. Т. 2. С. 157.
  2. Килимник С. І. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні : у 5 т. Вінніпег; Торонто : Український національний видавничий комітет, 1963. Т. 5: Осінній цикл. 292 с.
  3. Катрій Юліан, о. ЧСВВ. Пізнай свій обряд. Львів : «Свічадо», 2004. 472 с.
  4. Бурковська Л. Волинська ікона «Преображення Господнє» середини ХVІІ століття зі збірки Національного музею народної архітектури і побуту України в контексті розвитку іконографії сюжету // Студії мистецтвознавчі: Архітектура. Образотворче та декоративно-вжиткове мистецтво. 2010. Чис. 4 (32). С. 102–111.
  5. Benedykt XVI. Jezus z Nazaretu. Od Chrztu w Jordanie do Przemienienia. Kraków : Znak, 2017. 384 р.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Преображення Господнє // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Преображення Господнє (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
12.08.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶