Духовність

Духо́вність — філософський концепт, який характеризує сукупність ціннісних надбань людства в процесі суспільно-історичного розвитку та акумуляцію особистісного людського досвіду в процесі ціннісного сходження у духовних формах; цілісний феномен людського життя і культури.

Осмислення духовності в історії філософії

Античні мислителі (див. Антична філософія) раціоналізували духовне як об’єкт дослідження: розумові здатності людини розглядалися як осердя духовності, а також вияв космічного Розуму й розумності світопорядку. Поряд із тим, представники неоплатонізму (Плотін, Ямвліх, Прокл) надавали перевагу містичним та ірраціональним чинникам у бутті душі та в осягненні духовного. Завдяки теорії еманації вони вбачали найвищі щаблі піднесення духу в Еросі, Істині та Вірі. Підкреслювали інтуїтивний, творчий та екстатичний характер пізнання, мистецтва та моралі як особливих духовних форм.

У середньовічній християнській традиції здійснено поєднання містичної (Аврелій Августин) та раціоналістичної тенденцій (Тома Аквінський). Духовність постала як закріплення універсальних істин буття в особливій духовній субстанції — Божественному Дусі, у взаємозв’язку Істини, Добра і Краси як вищих цінностей; як досягнення духовної єдності людей через «одухотворення згори», прилучення їх до Святого Духу завдяки вірі, діяльній волі, духовній ясності розуму, інтуїції, екстазу. У християнському вченні спасіння потребує від людини духовних зусиль, і насамперед віри, надії і любові як атрибутивних характеристик духу. Релігійний спосіб осмислення проблеми сприяв ототожненню духовності з релігійністю, релігієзації та ідеалізації духовності.

В епоху Відродження духовність тлумачиться в антропоцентричному (див. Антропоцентризм) вимірі, визначивши тим основний нерв людського буття: людина постає як духовно-тілесний індивід із власними прагненнями і устремліннями, здатністю до досягнення вищої досконалості в земному житті. Співвідношення духу, душі й тіла пов’язується зі здійсненням духовності як поєднанням розумної душі й тіла, акцентовано відповідальність людини за реалізацію власної свободи у формуванні своєї духовності.

У філософії Нового часу саме свідомість стає універсальною характеристикою життєдіяльності людини і визначенням її духу, феномена духовного в цілому. Це призводило до гносеологізації духу, втрати теоретичної автономності в дослідженні цієї проблеми.

Діалектичну раціоналізацію й систематизацію духовного здійснив Г. Гегель у своїй філософії духу. При цьому формування індивідуальної духовності Гегель пов’язував з освоєнням об’єктивізованого духу, що здійснюється як свобода. Духовне розумілося як синтез душі (одиничне) і духу (загальне), тобто дух оживав завдяки його «індивідуальному» функціонуванню, творчій діяльності самої людини. Гегель виділив три історично змінні форми абсолютного духу —мистецтво (чуттєве споглядання), релігія (уявлення) і філософія (мислення в поняттях), — в яких дух осягає свої іпостасі — ідею краси, ідею Бога та ідею абсолютної істини.

У класичному розуміння духовності однією з наскрізних тенденцій стає пов’язаність феномену духовності з Абсолютом [Бог, образ Божий в людині, абсолютне «Я» (Фіхте) чи Абсолютний дух (Гегель)], тобто надособовими цінностями та смислами, яким людина мусить підпорядковуватися, аби бути духовною.

Урозуміння нетотожності «свідомого» і «духовного» в розвитку людини виявлене, зокрема, в дослідженні волі й чуттєвості як її важливих характеристик, серця як основи рушійних здатностей людської душі, органа первинної духовної сутності (Г. Сковорода, П. Куліш, П. Юркевич).

В радянській філософії феномен духовності пов’язували з «духовним виробництвом», суспільною свідомістю, пізніше — з духовною культурою і духовними цінностями. Увага зверталася на детермінацію духовного виробництва і духовної культури (як суспільної, так і особистісної) матеріальними і соціальними причинами й передумовами.

Осягнення духовності у філософії 20 ст.

На зламі 19 і 20 ст. та протягом 20 ст. інтенсивність та різноаспектність дослідження проблеми духовності, її типів, форм духовного життя тощо, невпинно зростають (зокрема в працях М. Бердяєва, С. К’єркегора, Е. Муньє, Х. Ортеги-і-Гассета, П. Тілліха, М. Шелера, В. Франкла, Е. Фромма). Сучасний контекст проблеми розкритий і в доробку українських філософів (А. Алексєєнко, А. Горак, С. Кримського, О. Наконечної, С. Пролєєва, І. Степаненко, В. Табачковського).

Осмислення духовності здійснюється у різних вимірах, як:

  • конституюючої особливості людського буття та ціннісного вибору (В. Франкл, С. Франк, П. Тілліх);
  • пов’язаної зі станами розпуки, провини, внутрішнього неспокою, усвідомленням трагічності власного існування й відповідальності за наслідки власного вибору себе в світі (екзистенціалізм);
  • динамічного, процесуального і діалогічного явища (М. Бубер);
  • вищого рівня розвитку особистості, коли основними мотиваційно-смисловими регуляторами її життя й поведінки стають духовні цінності;
  • виразу надвітального призначення людини (П. Теяр де Шарден, М. Шелер).

Такий аналіз розкриває взаємообумовленість об’єктивного й суб’єктивного, надіндивідуального й особистісного начал духовності, укоріненості в повсякденності й здатності до трансцендування, духовного та бездуховного. В полі зору дослідників — смислові конотації феноменів почуття, інтуїції, віри, волі, інтелекту та їхня роль у становленні та трансформації духовності.

Значення

Осягаючи різні аспекти феномену духовності, сучасна філософія розкриває його вкоріненість у здійсненні та структурі людського культурного та індивідуального буття, ціннісно-смислового універсуму; обмислює особливу роль духовності у гармонізації соціального та особистісного вимірів життя людини, її саморозбудови та ціннісного піднесення.

Література

  1. Пролеев С. В. Духовность и бытие человека / Отв. ред. Е. К. Быстрицкий. Київ : Наукова думка, 1992. 110 с.
  2. Киркегор С. Наслаждение и долг / Пер. с дат. П. Ганзена. 3-е изд. Київ : Air Land, 1994. 504 с.
  3. Платон. Федон // Платон Діалоги / Пер. з давньогрец. Київ : Основи, 1995. С. 234–297
  4. Наконечна О. П. Естетичне як тип духовності. Рівне : Український державний університет водного господарства та природокористування, 2002. 201 с.
  5. Степаненко І. В. Метаморфози духовності в ландшафтах буття. Харків : ОВС, 2002. 256 с.
  6. Шевченко В. Україна духовна: постаті, події, явища. Київ : Світ знань, 2008. 572 с.
  7. Кримський С. Ранкові роздуми. Київ : Майстерня Білецьких, 2009. 120 с.
  8. Горизонт духовності виховання / Уклад.: Й. Кевішас, О. Отич. Вільнюс : Zuvedra, 2019. 584 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/719526/1/Gorizont2.pdf

Автор ВУЕ

Наконечна О. П.


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Наконечна О. П. Духовність // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Духовність (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
2020.06.02

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶