Неороманський стиль

Замок Нойшванштайн
Рибальський бастіон у м. Будапешті
Каплиця замку Вайдахуньяд у міському парку м. Будапешта
Фінський національний театр у м. Гельсінкі
Казарми кронпринца Рудольфа у м. Відні

Неорома́нський стиль (нім. Neuromanik — неороманіка, англ. Romanesque Revival — відродження романіки) — напрям в архітектурі історизму другої половини 19 — початку 20 ст., орієнтований на європейську архітектурну спадщину романського стилю 11–12 ст.

Історична довідка

У другій половині 19 ст. після з’ясування, що ґотика не є німецьким національним стилем в архітектурі, у Німеччині вирішено, що в пошуках національної своєрідності слід орієнтуватися на більш ранній середньовічний стиль — романський, широко представлений збереженими соборами, монастирями й замками. Розвитку неороманського стилю посприяли реставрація з реконструкцією замку Вартбург, будівництво замку Нойшванштайн тощо. Реставраторські тенденції яскраво проявилися в спорудженні знакових для неороманського стилю в Центральній Європі споруд у м. Будапешті: нарочито театралізованого Рибальського бастіону (1895–1902) на високому березі р. Дунаю та каплиці в бутафорському (спершу збудованому з дерева, фанери і пап’є-маше) замку Вайдахуньяд (1896–1908) у міському парку. У неороманській стилістиці зводили переважно сакральні споруди (католицькі — церква Святого Франциска Асизького у м. Відні 1900–1913, протестантські й навіть православні, а також синагоги), громадські будівлі — навчальні заклади, ратуші, музеї, театри (Фінський національний театр у м. Гельсінкі, 1902), залізничні вокзали, військові казарми (казарми кронпринца Рудольфа у м. Відні 1865–1869). У США та Канаді наприкінці 19 — на початку 20 ст. неороманська стилістика широко вживалася в будівлях університетських містечок, офісних і промислових спорудах.

Характеристика

Цій стилістиці властиві нарочито монументальні архітектурні форми, аркові перспективні портали та аркові вікна, згруповані у вигляді біфоріїв і трифоріїв, аркади, аркатури, декоративні машикулі й вежі різноманітних форм, високі стрімкі дахи. Здебільшого ці архітектурні форми застосовувалися в еклектичному (див. Еклектика) поєднанні з неоґотичними (див. Неоґотика), наслідком чого є романо-ґотичні стилізації.

В Україні неороманський стиль не набув поширення, за винятком Галичини, де окремі сакральні споруди мають неороманську стилістику, поєднану з модерном і неоґотикою (церква Вознесіння Господнього на Старому Знесінні у м. Львові 1897–1901).

Література

  1. Асеев Ю. Стили в архитектуре Украины. Киев : Будівельник, 1989. 104 с.
  2. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 185.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Неороманський стиль // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Неороманський стиль (дата звернення: 14.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.10.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶