Відмінності між версіями «Спасо-Преображенський собор в Ізюмі»

 
(Не показано 8 проміжних версій цього користувача)
Рядок 4: Рядок 4:
 
[[Файл:Спа́со-Преображе́нський собор в Ізюмі2.jpg|міні|праворуч|200пкс|Спасо-Преображенський собор в Ізюмі. Інтер’єр з іконостасом. Фото поч. 20 ст.]]
 
[[Файл:Спа́со-Преображе́нський собор в Ізюмі2.jpg|міні|праворуч|200пкс|Спасо-Преображенський собор в Ізюмі. Інтер’єр з іконостасом. Фото поч. 20 ст.]]
  
'''Спа́со-Преображе́нський собо́р в Ізю́мі''' — [[Архітектурна пам'ятка|пам’ятка архітектури]] національного значення, [[Харківська область|Харківська обл.]], Україна. Мурований [[собор]] розташований у південній частині історичного центру м. [[Ізюм|Ізюма]] на пагорбі правобережжя р. [[Сіверський Донець|Сіверського Дінця]] під горою Крем'янець, яка домінує над містом. Пам'ятка є архітектурним акцентом у забудові.
+
'''Спа́со-Преображе́нський собо́р в Ізю́мі''' — [[Архітектурна пам'ятка|пам’ятка архітектури]] національного значення, [[Харківська область|Харківська область]], Україна.  
 +
 
 +
Мурований [[собор]] розташований у південній частині [[Історичний центр міста|історичного центру міста]] на пагорбі правобережжя р. [[Сіверський Донець|Сіверського Дінця]] під горою Крем'янець, яка домінує над містом. Пам'ятка є архітектурним акцентом у [[Забудова|забудові]].
  
 
== Історична довідка ==
 
== Історична довідка ==
Собор збудований 1684 коштом і заходами першого полковника Ізюмського слобідського козацького полку Григорія Єрофійовича Донця-Захаржевського (?–1691). Автора не встановлено, проте дослідники (Єгор Кузьмович Редін, 1863–1908; [[Таранушенко, Стефан Андрійович|С. Таранушенко]], [[Логвин, Григорій Никонович|Г. Логвин]]) вважають, що саме майстер ізюмського собору через 5 років звів [[Покровський собор у Харкові]].  
+
Собор збудований 1684 коштом і заходами першого полковника Ізюмського слобідського козацького полку Г. Є .Донця-Захаржевського (?–1691). Автора не встановлено, проте дослідники (Є. К. Редін, 1863–1908; [[Таранушенко, Стефан Андрійович|С. Таранушенко]], [[Логвин, Григорій Никонович|Г. Логвин]]) вважають, що саме майстер ізюмського собору через 5 років звів [[Покровський собор у Харкові]].  
  
 
Спасо-Преображенський собор став однією з перших [[Споруда|споруд]] Ізюмської фортеці, спорудженої 1681.  
 
Спасо-Преображенський собор став однією з перших [[Споруда|споруд]] Ізюмської фортеці, спорудженої 1681.  
  
Зазнав капітального ремонту 1751, після чого 1765 тут було установлено новий різьблений позолочений [[Іконостас|іконостас]], вирішений у стилі [[Бароко (в архітектурі)|бароко]] з пишним різьбленим [[Декор|декором]].  
+
Зазнав капітального ремонту 1751, після чого 1765 тут було установлено новий різьблений позолочений [[Іконостас|іконостас]], вирішений у стилі [[Бароко (архітектура)|бароко]] з пишним різьбленим [[Декор|декором]].  
  
 
1886 з західного боку до собору добудовано мурований двосвітний [[Притвор|притвор]] і триярусну [[Дзвіниця|дзвіницю]].  
 
1886 з західного боку до собору добудовано мурований двосвітний [[Притвор|притвор]] і триярусну [[Дзвіниця|дзвіницю]].  
  
1902–1903 храм радикально перебудовано під керівництвом цивільного інженера Михайла Івановича Ловцова (1850–1907): розібрано бічні [[Верх|верхи]] й натомість надбудовано декоративні [[Баня (в архітектурі)|бані]] цибулястої форми, змінено форму центрального верху, надбудовано [[Кокошник|кокошники]]. Споруда набула не властивих їй рис [[Неоросійський стиль|неоросійського стилю]].  
+
1902–1903 храм радикально перебудовано під керівництвом цивільного інженера М. І. Ловцова (1850–1907): розібрано бічні [[Верх|верхи]] й натомість надбудовано декоративні [[Баня|бані]] цибулястої форми, змінено форму центрального верху, надбудовано [[Кокошник|кокошники]]. Споруда набула не властивих їй рис [[Неоросійський стиль|неоросійського стилю]].  
  
1929 собор відібрали у релігійної громади й передали під міську бібліотеку, після чого знищили іконостас.
+
1929 собор відібрали у релігійної громади й передали під міську [[Бібліотека (соціальні комунікації)|бібліотеку]], після чого знищили іконостас.
  
 
Під час [[Друга світова війна|Другої світової війни]] собор зазнав значних руйнувань: знищено східний і західний верхи та західний притвор із дзвіницею.  
 
Під час [[Друга світова війна|Другої світової війни]] собор зазнав значних руйнувань: знищено східний і західний верхи та західний притвор із дзвіницею.  
  
1953–1955 пам'ятку реставровано за проектом архітектора [[Говденко, Маріоніла Мойсеївна|М. Говденко]]: відтворено зруйновані західне рамено, верхи, первісні архітектурні форми й деталі, декор, розібрано всі пізніші прибудови. Для реставрації виготовили спеціальну цеглу за зразками первісної.  
+
1953–1955 пам'ятку реставровано за проєктом архітектора [[Говденко, Маріоніла Мойсеївна|М. Говденко]]: відтворено зруйновані західне рамено, верхи, первісні архітектурні форми й [[Деталь архітектурна|деталі]], декор, розібрано всі пізніші прибудови. Для [[Реставрація (архітектура)|реставрації]] виготовили спеціальну цеглу за зразками первісної.  
  
 
1983 зміцнено конструкції [[Арка|арок]] та змінено покриття [[Дах|дахів]] і бань.  
 
1983 зміцнено конструкції [[Арка|арок]] та змінено покриття [[Дах|дахів]] і бань.  
Рядок 28: Рядок 30:
  
 
==Характеристика==
 
==Характеристика==
Собор хрещатий, п'ятидільний, з гранчастими раменами, п'ятиверхий. Усі верхи — двозаломні (див. [[Залом в архітектурі|Залом]]). Своєю композицією він відтворює характерний для України 17 ст. тип хрещатої п'ятидільної дерев'яної церкви. В [[Інтер'єр|інтер'єрі]] перехід до верхніх [[Восьмерик|восьмериків]] здійснено за допомогою плоских трикутних [[Пандатив|пандативів]]. Простір інтер'єру — єдиний завдяки широким підпружним [[Арка|аркам]], стягнутим парними залізними затяжками. Центральний верх (25 м від підлоги до склепіння) вищий від бічних. Споруда цегляна з широким використанням в оздобленні спеціально виготовленої фігурної цегли та місцевого вапняку. В інтер'єрі стіни потиньковані й побілені. Олійні розписи збереглися тільки в склепінні центрального верху. Зовні собор побілений по тонкому шару тиньку. Фасадний декор витримано в стилістиці української архітектури перехідного етапу від [[Ренесанс (архітектура)|ренесансу]] до бароко з застосуванням окремих деталей з московської архітектури 2-ї пол. 17 ст.
+
Собор хрещатий, п'ятидільний, з гранчастими раменами, п'ятиверхий. Усі верхи — двозаломні (див. [[Залом в архітектурі|Залом]]). Своєю композицією він відтворює характерний для України 17 ст. тип хрещатої п'ятидільної дерев'яної церкви. В [[Інтер'єр|інтер'єрі]] перехід до верхніх [[Восьмерик|восьмериків]] здійснено за допомогою плоских трикутних [[Пандатив|пандативів]]. Простір інтер'єру — єдиний завдяки широким підпружним [[Арка|аркам]], стягнутим парними залізними затяжками. Центральний верх (25 м від підлоги до склепіння) вищий від бічних. Споруда цегляна з широким використанням в оздобленні спеціально виготовленої фігурної цегли та місцевого вапняку. В інтер'єрі стіни потиньковані й побілені. Олійні розписи збереглися тільки в склепінні центрального верху. Зовні собор побілений по тонкому шару тиньку. Фасадний декор витримано в стилістиці української архітектури перехідного етапу від [[Ренесанс (архітектура)|ренесансу]] до бароко із застосуванням окремих деталей з московської архітектури 2-ї половини 17 ст.
  
 
==Значення==
 
==Значення==
Рядок 34: Рядок 36:
  
 
== Додатково ==
 
== Додатково ==
З перетворенням 1929 собору на міську бібліотеку, влада не дозволила залишити тут іконостас. Однак з ініціативи директора Ізюмського краєзнавчого музею Миколи Вікентійовича Сібільова (1873–1943) міська рада спершу ухвалила зберегти іконостас, перемістивши його до іншого приміщення. Оскільки музей таких приміщень не мав, демонтовані фрагменти іконостасу склали у двох крамницях на ринку. У грудні 1930 фрагменти іконостасу скинули просто неба на господарському дворі міськради. Тоді М. Сібільов звернувся з цього питання до вищих органів влади у м. Харків. На початку 1931 Народний комісаріат освіти УСРР написав у цій справі до Ізюмської міськради, яка відповіла, що вважає  іконостас річчю, яка ніякої користі в соціалістичному будівництві не приносить. Так був утрачений один з найкращих барокових іконостасів Слобідської України.
+
З перетворенням 1929 собору на міську бібліотеку, влада не дозволила залишити тут іконостас. Однак з ініціативи директора Ізюмського краєзнавчого музею М. В. Сібільова (1873–1943; тепер Україна) міська рада спершу ухвалила зберегти іконостас, перемістивши його до іншого приміщення. Оскільки музей таких приміщень не мав, демонтовані фрагменти іконостасу склали у двох крамницях на ринку. У грудні 1930 фрагменти іконостасу скинули просто неба на господарському дворі міськради. Тоді М. Сібільов звернувся з цього питання до вищих органів влади у м. Харків. На початку 1931 Народний комісаріат освіти УСРР написав у цій справі до Ізюмської міськради, яка відповіла, що вважає  іконостас річчю, яка ніякої користі в соціалістичному будівництві не приносить. Так був утрачений один з найкращих барокових іконостасів Слобідської України.
  
 
У травні 1709 на шляху з Азова в Полтавську ставку в м. Ізюмі зупинявся [[Петро I]]. Вражений архітектурою головного міського собору, він подарував храму напрестольне [[Євангеліє]] в срібній оправі та священицьку ризу золотої парчі.
 
У травні 1709 на шляху з Азова в Полтавську ставку в м. Ізюмі зупинявся [[Петро I]]. Вражений архітектурою головного міського собору, він подарував храму напрестольне [[Євангеліє]] в срібній оправі та священицьку ризу золотої парчі.
Рядок 59: Рядок 61:
 
{{Цитування_автор}}
 
{{Цитування_автор}}
 
[[Категорія:Цивілізація]]  
 
[[Категорія:Цивілізація]]  
[[Категорія:Поняття]]
 
 
[[Категорія:е-ВУЕ]]
 
[[Категорія:е-ВУЕ]]
 
[[Категорія:Архітектура]]
 
[[Категорія:Архітектура]]
[[Категорія:Релігієзнавство]]
 
 
[[Категорія:Культурологія]]
 
[[Категорія:Культурологія]]
[[Категорія:Пам’яткознавство]]
 
 
[[Категорія:Теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури]]
 
[[Категорія:Теорія архітектури, реставрація пам’яток архітектури]]
[[Категорія:Теорія архітектури]]
 
 
[[Категорія:Історія архітектури]]
 
[[Категорія:Історія архітектури]]
 
[[Категорія:Пам'яткознавство]]
 
[[Категорія:Пам'яткознавство]]
[[Категорія:Пам'ятки архітектури національного значення]]
+
[[Категорія:Пам'ятки архітектури національного значення]][[Категорія:Релігієзнавство]] [[Категорія:Культові споруди]]
[[Категорія:Споруди]]
 
 
[[Категорія:Харківська область]]
 
[[Категорія:Харківська область]]
 
[[Категорія:Україна]]
 
[[Категорія:Україна]]
Рядок 76: Рядок 73:
 
{{Оприлюднено
 
{{Оприлюднено
 
|Науковий напрям=Архітектура
 
|Науковий напрям=Архітектура
|Дефініція=пам’ятка архітектури національного значення, Харківська обл., Україна. Мурований собор розташований у південній частині історичного центру м. Ізюма на пагорбі правобережжя р. Сіверського Дінця під горою Крем'янець, яка домінує над містом. Пам'ятка є архітектурним акцентом у забудові.
+
|Дефініція=пам’ятка архітектури національного значення, Харківська область, Україна.
 
|Статус гасла=Оприлюднено
 
|Статус гасла=Оприлюднено
 
|Аудіосупровід=
 
|Аудіосупровід=

Поточна версія на 19:31, 27 серпня 2023

Спасо-Преображенський собор в Ізюмі
Спасо-Преображенський собор в Ізюмі. Загальний вигляд з півдня. Фото кінця 19 ст.
Спасо-Преображенський собор в Ізюмі
Спасо-Преображенський собор в Ізюмі. Інтер’єр з іконостасом. Фото поч. 20 ст.

Спа́со-Преображе́нський собо́р в Ізю́міпам’ятка архітектури національного значення, Харківська область, Україна.

Мурований собор розташований у південній частині історичного центру міста на пагорбі правобережжя р. Сіверського Дінця під горою Крем'янець, яка домінує над містом. Пам'ятка є архітектурним акцентом у забудові.

Історична довідка

Собор збудований 1684 коштом і заходами першого полковника Ізюмського слобідського козацького полку Г. Є .Донця-Захаржевського (?–1691). Автора не встановлено, проте дослідники (Є. К. Редін, 1863–1908; С. Таранушенко, Г. Логвин) вважають, що саме майстер ізюмського собору через 5 років звів Покровський собор у Харкові.

Спасо-Преображенський собор став однією з перших споруд Ізюмської фортеці, спорудженої 1681.

Зазнав капітального ремонту 1751, після чого 1765 тут було установлено новий різьблений позолочений іконостас, вирішений у стилі бароко з пишним різьбленим декором.

1886 з західного боку до собору добудовано мурований двосвітний притвор і триярусну дзвіницю.

1902–1903 храм радикально перебудовано під керівництвом цивільного інженера М. І. Ловцова (1850–1907): розібрано бічні верхи й натомість надбудовано декоративні бані цибулястої форми, змінено форму центрального верху, надбудовано кокошники. Споруда набула не властивих їй рис неоросійського стилю.

1929 собор відібрали у релігійної громади й передали під міську бібліотеку, після чого знищили іконостас.

Під час Другої світової війни собор зазнав значних руйнувань: знищено східний і західний верхи та західний притвор із дзвіницею.

1953–1955 пам'ятку реставровано за проєктом архітектора М. Говденко: відтворено зруйновані західне рамено, верхи, первісні архітектурні форми й деталі, декор, розібрано всі пізніші прибудови. Для реставрації виготовили спеціальну цеглу за зразками первісної.

1983 зміцнено конструкції арок та змінено покриття дахів і бань.

1991 собор повернуто релігійній громаді.

Характеристика

Собор хрещатий, п'ятидільний, з гранчастими раменами, п'ятиверхий. Усі верхи — двозаломні (див. Залом). Своєю композицією він відтворює характерний для України 17 ст. тип хрещатої п'ятидільної дерев'яної церкви. В інтер'єрі перехід до верхніх восьмериків здійснено за допомогою плоских трикутних пандативів. Простір інтер'єру — єдиний завдяки широким підпружним аркам, стягнутим парними залізними затяжками. Центральний верх (25 м від підлоги до склепіння) вищий від бічних. Споруда цегляна з широким використанням в оздобленні спеціально виготовленої фігурної цегли та місцевого вапняку. В інтер'єрі стіни потиньковані й побілені. Олійні розписи збереглися тільки в склепінні центрального верху. Зовні собор побілений по тонкому шару тиньку. Фасадний декор витримано в стилістиці української архітектури перехідного етапу від ренесансу до бароко із застосуванням окремих деталей з московської архітектури 2-ї половини 17 ст.

Значення

Спасо-Преображенський собор у м. Ізюмі є найстародавнішою та найвизначнішою мурованою пам'яткою етапу формування регіональної архітектурної школи на Слобожанщині.

Додатково

З перетворенням 1929 собору на міську бібліотеку, влада не дозволила залишити тут іконостас. Однак з ініціативи директора Ізюмського краєзнавчого музею М. В. Сібільова (1873–1943; тепер Україна) міська рада спершу ухвалила зберегти іконостас, перемістивши його до іншого приміщення. Оскільки музей таких приміщень не мав, демонтовані фрагменти іконостасу склали у двох крамницях на ринку. У грудні 1930 фрагменти іконостасу скинули просто неба на господарському дворі міськради. Тоді М. Сібільов звернувся з цього питання до вищих органів влади у м. Харків. На початку 1931 Народний комісаріат освіти УСРР написав у цій справі до Ізюмської міськради, яка відповіла, що вважає іконостас річчю, яка ніякої користі в соціалістичному будівництві не приносить. Так був утрачений один з найкращих барокових іконостасів Слобідської України.

У травні 1709 на шляху з Азова в Полтавську ставку в м. Ізюмі зупинявся Петро I. Вражений архітектурою головного міського собору, він подарував храму напрестольне Євангеліє в срібній оправі та священицьку ризу золотої парчі.

Література

  1. Таранушенко С. Пам'ятки архітектури Слобожанщини XVII–XVIIІ віків // Питання історії архітектури та будівельної техніки України. Київ : Держбудвидав, 1959. С. 44–80.
  2. Говденко М. Старовинний козацький храм Слобожанщини. Спасо-Преображенський собор в Ізюмі // З історії української реставрації / За ред. В. Тимофієнка; упоряд.: В. Отченашко, А. Антонюк. Київ : Українознавство, 1996. С. 258–263.
  3. Вечерський В. В., Годованюк О. М., Тиманович Є. В. та ін. Пам'ятки архітектури й містобудування України: Довідник Державного реєстру національного культурного надбання. Київ : Техніка, 2000. С. 248–249.
  4. Вечерський В. В. Втрачені об'єкти архітектурної спадщини України. Київ : Науково-дослідний інститут теорії та історії архітектури і містобудування, 2002. С. 243–244.
  5. Вечерський В. В. Пам'ятки архітектури й містобудування Лівобережної України: Виявлення, дослідження, фіксація. Київ : Видавничий дім А.С.С, 2005. С. 566–568.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Спасо-Преображенський собор в Ізюмі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Спасо-Преображенський собор в Ізюмі (дата звернення: 28.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.04.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶