Близнюкові міфи
Близнюко́ві мі́фи — категорія міфів (переважно архаїчних) у більшості світових культур, головними героями яких є близнюки, ширше — діти однієї матері. Втілюють архетип протиставлення (чи віддзеркалення) життєвих позицій і пріоритетів. Часто є формотворчими елементами міфічної картини світу.
Зміст
Характеристика
У сюжеті міфу близнюки постають головно як бінарні опозиції одного цілого, демонструють або тандем креативного начала (з меншою чи більшою полярністю), або антагонізм (начало творче і начало руйнівне). Помислені як втілення Божественного принципу дуалістичності Всесвіту (деміург і трикстер), нерідко є легендарними родоначальниками племені чи героями-цивілізаторами.
Ситуація близнюкового міфу часом поширена на персонажів, які не є кровними родичами, але в силу спільності місії стають побратимами (духовне братерство).
В езотеричній (і поетичній) традиції багатьох культур фігурує культурно-літературний архетип потойбічного близнюка людини — двійник, тінь, alter ego («супер-его» і «ід» в термінах З. Фройда); може втілювати як світле начало («добрий геній»), так і темне («чорний чоловік»).
Уявлення про близнюків у міфології варіативні й суперечливі, без ознак амбівалентності. Попри зовнішню подібність близнюки протиставлені у кількох царинах: «добрий — злий», «світло — темрява», «смертний —безсмертний», «людина (напівбог) — звір», «чоловік — жінка», «світ живих — потойбіччя» тощо.
В різних культурах можуть сприйматися як зловісне знамення або як благо.
В архаїчних міфах народження близнюків часто пояснене порушенням подружньої вірності (напр., у Вавилоні, Єгипті, Абіссинії). У більшості африканських племен народження близнюків вважали неприродним, а самих близнюків та їхніх батьків — такими, що пов’язані зі злими духами. Відтак дітей ізолювали; відомі випадки вбивства близнюків.
Із розвитком уявлень про зв'язок близнюків з плодючістю, життєвою силою (зокрема, зі священним світовим деревом або подвійними плодами) ситуацію переосмислено в бік сакралізації близнюків та їхніх батьків, особливо матері. Народження близнюків почали вважати особливим знаком богів (багато з яких, за переказами, й самі були такими). Зазвичай близнюки (принаймні, один із них), окрім земного батька, мають також і Батька божественного (грецькі Геракл й Іфікл, Діоскури Кастор і Поллукс, італійські Ромул і Рем).
З близнюками також пов’язують походження значимих поселень (за легендами, грецькі Зет і Амфіон заснували м. Фіви, Ромул і Рем — м. Рим), епонімів (грецькі «Єгипет» і «Данай») або племен (північно-нігерійські буол і димук від синів Димука; ізраїльтяни і едомляни — відповідно, від старозавітних Якова й Ісава).
Типологія
Виділяють:
- міфи про зооморфних близнюків;
- міфи про одностатевих близнюків;
- міфи про різностатевих близнюків;
- міфи про андрогінів.
Міфи про зооморфних близнюків
Це — найархаїчніший пласт близнюкових уявлень, що пов’язані з тотемізмом: коли у народженні близнюків задіяні тварини, або тварини і близнюки є родичами. Наприклад, Діоскури, індійські Ашвіни, литовські Ашвеняй пов’язані з культом коня, германські Альцис — лося, Ромул і Рем — з вовчицею. Подібний зв'язок простежують у міфології племен Африки (у догонів — зі скорпіоном, у йоруба — з мавпою тощо) та аборигенів Австралії (близнюки-ящірки).
Міфи про одностатевих близнюків
Переважають оповіді про братів, хоча трапляються і сестри-близнючки: єгипетські Ісіда і Нефтида, сестри Діоскурів Єлена Троянська і Клітемнестра.
Брати-близнюки у міфах можуть мати особливий нерозривний зв'язок (ведійські Агні й Індра). Можуть бути:
- партнерами і культурними героями й часто дублювати функції один одного (Діоскури, Ашвіни, Ашвеняй, Улюблені близнюки індіанців зуні, близнюки Ібеджі в йоруба, Хун-Ахпу і Шбаланке у майя, Ахсар і Ахсартаг у осетинів);
- спорідненими за втіленням темних сторін буття (грецькі Фобос і Деймос);
- антиподами: найчастіше такі міфи презентують непримиренний антагонізм моральних сил, що часто призводить до смерті одного з братів (єгипетські Осіріс і Сет, біблійні Каїн і Авель, давньоримські Ромул і Рем, іранські Ахура-Мазда і Ангра-Майнью, слов’янські Білобог і Чорнобог, меланезійців племені гунантуна То Кабінана і То Карвуву, індіанців племені кахуїла Мукат і Темаяуїт, ірокезів і гуронів Іоскеха і Тавіскарон, астеків кецалькоатль і Ксолотль); часом міфічний сюжет нівелює функції одного з близнюків, і той фактично вилучається з міфічного поля (Епіметей на противагу Прометею);
- демонструвати суперництво (зокрема й вороже), яке згодом завершується примиренням (старозавітні Яків та Ісав) або міцним союзом (Гільгамеш і Енкіду);
- втілювати опозиції: природні (левантійські Азізос і Арсу — ранкова і вечірня зоря, бразильські Куат і Іае — Сонце і Місяць) чи життєві (грецькі Гіпнос і Танатос, Ерос і Антерос).
Разом з тим в межах однієї міфології можна спостерігати еволюцію близнюкового міфу: так, Книга Буття подає історію братів у її розвитку від трагічного антагонізму (Каїн і Авель), через драматичне суперництво (Яків і Ісав) до примирення і милосердя (Йосиф і його брати).
Міфи про різностатевих близнюків
Це розповіді про символічне поєднання двох творчих начал — чоловічого й жіночого (Осіріс та Ісіда, індійські Яма й Ямі, Ашвіни і Ушас, яка була їх сестрою і дружиною, слов’янські міфи, пов’язані з Купалою).
Близнюки в міфах часто постають як першою шлюбною парою (що пов’язано з інцестом), з якої формується висхідний соціум, так і різного штибу антиподами (єгипетські бог землі Геб і богиня неба Нут, бог повітря Шу і богиня вологи Тефнут, шумерські бог сонця Уту і богиня підземного царства Ерешкігаль, сонячний бог Аполлон і богиня місяця Артеміда, японські Ідзанагі та Ідзанамі). Трапляються і ускладнені варіанти, коли в інцестних шлюбах фігурує одна сестра і кілька братів. Інколи брат і сестра є однодумцями і носіями схожих функцій (грецькі Кассандра і Гелен, скандинавські Фрейр і Фрейя).
Міфи про андрогінів
Є переказами про персонажів, що поєднують ознаки і властивості чоловічої та жіночої статі (у греків — Гермафродит, т. з. бородата Афіна). Характерні для міфів низки африканських племен: Номмо у догонів, Маву і Ліза у фон (які є одночасно близнюками і андрогіном), Фаро у бамбара (андрогін, який породжує близнюків). Генетично випливають з міфічної космогонії, за якою світ начебто створює безстатевим шляхом самонароджене первинне божество (єгипетський Ра, індійський Праджапаті).
Талмудична традиція трактує створення першої людини у Книзі Буття саме як андрогіна (Бут. 1:27), який пізніше був розділений на статі (Бут. 2:22).
У ритуалах, пов’язаних з близнюками, спостерігається символіка червоного кольору (Яків і Ісав) і грому (євангельські брати-апостоли Яків Зеведеїв та Іван Богослов).
У християнській літературі до близнюкових сюжетів відносять також комплекс уявлень, пов’язаних з апостолом Фомою, Космою і Даміаном, Флором і Лавром.
Додатково
Переказ про заснування м. Києва Києм, Щеком, Хоривом і Либіддю також вважають близнюковим мотивом.
Близнюкові сюжети яскраво представлені у фольклорі, зокрема українському, казками про бідного і багатого братів; про трьох братів, двоє з яких «розумники», а третій «дурник»; про п’ятьох братів, які карають злого пана; про Правду і Кривду; про брата і сестру; про сімох (десятьох, дванадцятьох) братів і одну сестру тощо.
Література
- Girard R. La violence et le sacré. Paris : Grasset, 1972. 456 p.
- Myths and Legends of the World: in 4 vol / Ed. by J. M. Wickersham. New York : Macmillan Reference, 2000. Vol. 4. P. 76–79.
- Луцюк М. Еволюція близнюкового міфу у давньосхідній традиції // Синопсис: текст, контекст, медіа. 2015. № 3(11). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2015_3_4.
- Zamarovský V. Bohovia a hrdinovia antických bájí. Praha : Perfect, 2015. 472 p.
- Lewin V. Twin Enigma. London : Karnac Books, 2016. 202 p.
- Gricourt D., Hollard D. Les jumeaux divins dans le festiaire celtique. Marseille : Terre Promesse, 2017. 202 p.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Близнюкові міфи // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Близнюкові міфи (дата звернення: 1.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 27.02.02.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів