Каїн

«Каїн і Авель». Худ. Тиціан, 1540-ві
«Каїн тікає від Божого прокляття». Худ. Ф. Кормон, 1880

Ка́їн (івр. קין‎‎, грец. Κάιν, лат. Cain, ймовірно від євр. кореня קנה (kanah) — придбавати, набувати, отримувати) — у біблійній традиції — син-первісток прабатьків людського роду Адама і Єви, вбивця рідного брата Авеля. Уособлює злочин (гріх) братовбивства і людиновбивства назагал.

У Біблії

Етимологію імені виводять зазвичай зі слів Єви після народження первістка: «Набула я людину завдяки Господєві» (Бут. 4:1).

Згідно з Книгою Буття (Перша книга Мойсея, в юдейській традиції — Берешит), сини Адама і Єви мали різний рід занять (4:1–16): молодший Авель «став пастухом овець», Каїн — землеробом. Біблія оповідає, що з бігом часу брати принесли жертву Богові: Каїн — «з плодів землі», Авель — «від своїх первородних овець та від їхнього жиру». Проте Господь «зглянувся на Авеля та на його жертву», а на жертву Каїна уваги не звернув. Причину такої переваги Біблія не повідомляє, за винятком Божого докору Каїну за те, що жертва була принесена не в належний спосіб [«Якби ти вчинив, як слід, то хіба твоя жертва не була би прийнята?» (Бут. 4:7)]. З ревнощів, заздрості, пожадливості, гніву чи жорстокості (що саме спонукало Каїна на злочин — предмет богословської полеміки) Каїн напав на свого брата, «коли вони були в полі» (Бут. 4:8), та вбив його. Тим став першим людиновбивцею. На запитання Господа «Де Авель, твій брат?» зухвало відповів: «Не знаю, хіба я сторож мого брата?» (Бут. 4:9).

За скоєне злодіяння Каїн був проклятий Богом та приречений «блукати і тинятися по землі». Біблія повідомляє, що Каїн «відійшов від Господнього лиця» та оселився в землі Нод, на схід від Едему. Мав нащадків: сина Еноха та його родовід. Заснував перше місто.

Щоби убезпечити Каїна від помсти [«аби не вбив його кожен, хто його зустріне», (Бут. 4:15)], Бог помітив убивцю особливим знаком, але яким — не уточнено (звідси — фразеологізм «Каїнів знак», «Каїнова печать»).

Після братовбивства Бог вирішив розірвати перший Завіт із людьми, наслідком чого стане Всесвітній потоп, а також низка наступних завітів із праведниками (Ноєм, Авраамом, Мойсеєм).

Трактування

За науковими тлумаченнями, сюжет походить з часів архаїчного суспільства, де скотарство мало більше економічне значення, ніж землеробство.

В юдейській традиції Каїн — найперший убивця в світі, а тому й не зміг одразу усвідомити всю тяжкість скоєного. Урозумівши, розкаявся: «Надто велика моя провина, щоб я міг її знести!» Згідно з богословським тлумаченням, справедливий гнів Божий нерозривно поєднано з Божим милосердям — Каїнові надано можливість спокутувати цей страшний гріх. Він розкаявся, був прощений Богом, хоча й покараний. Поряд із тим у рабинській літературі образ Каїна набув різних інтерпретацій: грішника, який не зміг опанувати свої пристрасті, скнари (найкраще з плодів залишав собі, а не віддав Богові у жертву), «сина гніву», втілення глупоти і безбожності, бунтівника, нащадка сатани, лицеміра (нещире покаяння) тощо. Авеля натомість розглядають як першого мученика.

У християнстві пастир овець Авель — прообраз Ісуса Христа, лагідний і сумирний за вдачею, праведник і перший мученик за віру, постраждалий від лихого Каїна. За твердженням апостола Павла: «вірою Авель приніс Богові кращу, ніж Каїн, жертву, якою засвідчено, що він праведний…» (Євр. 11:4). Спалах насильства Каїна й пролиту кров розуміють як наслідок первородного гріха, що вплинув на всю історію людства.

В авраамічній традиції, з огляду на повчання, що всі люди на землі походять від спільних прабатьків, будь-яке вбивство тлумачать як братовбивство.

З філософсько-етичного погляду відзначають екзистенційний зв’язок події братовбивства з бунтарством, повстанням людини проти Бога; сув’язь брехні, зухвалого бажання «бути як Бог» і насильства як засобу самоствердження щодо ближніх.

Ім’я Каїн стало загальним на позначення лихої, заздрісної, підступної людини, здатної скоїти зле близьким. Також — грішний, проклятий.

У літературі та мистецтві

У художній літературі до образу Каїна зверталися Дж. Г. Байрон, Ш. Бодлер, Ж. Сарамаго, представники літературного романтизму й символізму. З-поміж українських письменників: І. Франко (поема «Смерть Каїна»; 1888), І. Огієнко (філософська містерія «Авель і Каїн»; 1944), В. Сосюра (поема «Каїн»; 1948) та ін. Нове прочитання образу братовбивці містять твори О. Кобилянської, І. Багряного, М. Хвильового, Т. Осьмачки, О. Забужко, І. Андрусяка (нар. 1968: Україна) та ін.

Біблійний сюжет вбивства Каїном Авеля, втілений у мозаїці, фресках, вітражах, рельєфах тощо, — обов’язковий елемент серії зображень подій Старого Завіту, що прикрашають інтер’єри або фасади церков і соборів.

Образ Каїна втілено в живописі: П. П. Рубенс, Тиціан, Дж. Ассерето (1600–1649; Італія), В. Блейк, Ф. Кормон (1845–1924; Франція) та ін.

Додатково

  • Братів Авеля і Каїна зазвичай не включають до кола біблійних патріархів (через те, що перший не мав нащадків, а другий став утіленням найгірших рис). Родоначальником народів вважають третього сина Адама і Єви — Сифа (Бут. 4:25, 5:36).
  • Дійшли згадки (особливо з 2 ст. н. е.) про гностичну секту під назвою «каїніти», представники якої переймали ідеї павлінізму та епікуреїзму, обстоювали і практикували потурання фізичним насолодам.
  • Мотив більшого вподобання Богом молодшого брата трапляється і в ін. сюжетах Біблії, наприклад в оповіді про Ісава та Якова, Йосифа та його старших братів, Давида та його старших братів.

Література

  1. Goldberg A., Kain: Sohn des Menschen oder Sohn der Schlange // Mystik und Theologie des rabbinischen Judentums. Tübingen : Mohr Siebeck, 1997. P. 275–288.
  2. Захарчук В. «Печать Каїна» в українській літературі ХХ століття // Парадигма. 2008. Вип. 3. С. 206–216. URL: https://www.inst-ukr.lviv.ua/files/paradygma/206-216-zv.pdf
  3. Alter R. Тhe Five Books of Moses: A Translation with Commentary. New York; London : W. W. Norton & Company, 2008. 1120 p.
  4. Evans C. A., Lohr J. N. The Book of Genesis: Composition, Reception, and Interpretation. Leiden; Boston : Brill, 2012. 763 p.
  5. Gertz J. C. Das erste Buch Mose (Genesis). Die Urgeschichte Gen 1-11. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2018. 348 p.
  6. Brandscheidt R. Kain und Abel // Deutsche Bibelgesellschaft. URL: https://www.die-bibel.de/ressourcen/wibilex/altes-testament/kain-und-abel

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Каїн // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Каїн (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
10.05.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


[[[Категорія:Релігієзнавство]]


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶