Бароко козацьке

Миколаївська церква у м. Лохвиці Полтавської області. Рисунок П. Мартиновича 1888 з Харківського художнього музею
Покровська церква в Ромнах. Літографія з рисунку О. Сластіона 1910-х
Миколаївський собор у Ніжині
Введенська церква в Бериславі. Фото 1970-х
Церква Параскеви П’ятниці у с. Розсішках Уманського району Черкаської області
Миколаївська церква в Глухові

Баро́ко коза́цьке — стилістика, поширена у другій половині 17–18 ст. на теренах Гетьманщини, Слобожанщини, Війська Запорозького Низового.

Часто вживають як синонім бароко українського у вужчому значенні: тільки стосовно архітектурних фундацій козацтва й представників його старшини.

Історична довідка

Хмельниччина зумовила радикальні зміни в архітектурі України після 1648: на теренах Наддніпрянщини й Лівобережжя сформувалася оригінальна національна стилістика, названа бароко українським. Друге визначення стилю — бароко козацьке — вказує на його соціальну обумовленість. Козацтво стало носієм нового художнього смаку.

Новаторська стилістика виявилася тісно пов’язаною з козацтвом як замовником архітектури, передусім сакральної, базованої на національних просторових архетипах. В архітектурних образах церков другої половини 17–18 ст. Наддніпрянщини, Лівобережжя та Слобожанщини втілюються тріумф, почуття радості та свободи. Це підтверджують тогочасні іноземні спостерігачі (зокрема, П. Алеппський). Цього досягали такими засобами: збільшення майже вдвічі, порівняно з 16 ст., пересічної висоти церков; переважання висотних центричних композицій зі строгою ієрархічністю побудови; зростання значення вишуканої лінії силуету; застосування нових, складніших конструкцій. З того часу в Україні «висока церква» означало «гарна церква». В елітарне й масове муроване монументальне зодчество було перенесено естетику народного дерев’яного монументального будівництва. Це зроблено настільки талановито й органічно, що муровані споруди, попри залежність їх формоутворення від дерев’яних прототипів, позбавлені рис вторинності й запозиченості. Прикладом є фундований Ніжинським полковником І. Золотаренком (?–1655) Миколаївський собор у Ніжині — перша пам’ятка нового стилю, в якій виразно й довершено відбилися зазначені особливості. Протягом другої половини 17–18 ст. у цій стилістиці будували церкви як дерев’яні (Введенська церква в Бериславі; фундована сотником І. Гонтою церква Параскеви П’ятниці у с. Розсішках, тепер Уманського району Черкаської області, не збережено), так і муровані (фундована Глухівським сотником В. Ялоцьким (?–1712) Миколаївська церква у Глухові, фундована Сумським полковником Г. Кондратьєвим (?–1701) Воскресенська церква в Сумах), дзвіниці, цивільні і господарські будівлі — кам’яниці, що здебільшого розвивали композицію народного житла — «хати на дві половини» (Будівля полкової канцелярії в Козельці, кам’яниця полковника Г. Ґалаґана (?–1748) в м. Прилуках, тепер Чернігівської області). Вершиною розвитку бароко козацького є фундований козацькою старшиною Троїцький собор у Новомосковську. Ця стилістика розвивалася до початку 19 ст., коли 1801 петербурзький Святійший правлячий синод заборонив будувати в Україні церкви в «малоросійському» стилі.

Характеристика

У розвитку бароко козацького провідним функціональним типом були сакральні будівлі як такі, що уособлювали найважливіші суспільні функції.

У православному церковному будівництві з середини 17 ст. виділили дві основні групи:

1) Відроджені композиції домонгольських мурованих храмів із певними впливами західного бароко. Ці храми відомі тільки в мурованому будівництві й не мають прототипів у дерев’яній церковній архітектурі. Вони тринавові, з трансептом, шестистовпні, хрестовокупольні, одно- триапсидні, одно- і багатоверхі (фундований гетьманом І. Скоропадським собор Різдва Богородиці Гамаліївського монастиря).

2) Багатодільні верхові церкви із заломами і висотним розкриттям внутрішнього простору. Вони пов’язані з розвитком архітектурних композицій, традиційних для українського дерев’яного монументального будівництва ще з Середньовіччя. Вони стали найпоширенішими як у мурованому, так і дерев’яному будівництві; їх поділяють на два підтипи: тридільний (з одним або трьома верхами) та хрещатий центричний з різною кількістю зрубів (5–7–9) та верхів (від 1 до 9).

Крім цих основних груп, зрідка споруджували храми-ротонди (Олександрівська церква в Запоріжжі, не збережено), триконхи й тетраконхи (фундована отаманом Генеральної військової артилерії Г. Кологривим (перша чверть 18 ст. — після 1781) Спасо-Преображенська церква у м. Глухові, тепер Сумської області).

Збережені архітектурні пам’ятки бароко козацького демонструють його відмінність від європейського стилю бароко. У бароко козацькому домінують гуманістичні тенденції: співмірність споруди з людиною, розрахунок на оптимальне візуальне сприйняття її, ясність структури, чіткий геометризм архітектурних форм, відсутність барокового ілюзіонізму та гігантоманії. Навіть трактування ордеру архітектурного є образно-символічним, тобто в дусі ренесансу. Декор не маскує, а підкреслює структуру архітектурної форми. Геометризм об’ємних побудов виявляє тенденцію до ідеальних центричних форм (таких форм набувають храми хрещатої структури і особливо — тетраконхи у середині 18 ст.).

На теренах Гетьманщини, Слобожанщини, Війська Запорозького Низового цілковито відсутня важлива складова архітектури бароко Правобережжя і Західної України — сакральні та світські споруди, пов’язані з католицьким та уніатським культурними колами, зорієнтованими на римське та центральноєвропейське бароко. Натомість у 1680-х — 1800-х у характері архітектурної пластики, деталей і декору бароко козацького відчувався вплив Московської архітектури. За таких умов бароко козацьке демонструє в мурованих спорудах ренесансно-бароковий синтез на основі автохтонних традицій, поєднуючи давні місцеві архітектурні композиції споруд з ордерними формами ренесансного характеру, західним бароковим декором та окремими декоративними елементами з архітектури Московського царства.

Додатково

На відміну від католицької еліти, козацькі гетьмани, кошові отамани, полковники й сотники не будували собі пишних гробниць, бо пам’ятниками мали лишитися фундовані ними церкви, у яких вірні щодня молитимуться «за зиждителя храму сього» (дерев’яні церкви, фундовані кошовим отаманом Запорозької Січі П. Калнишевським: Миколаївська у м. Лохвиці, тепер Полтавської області, Покровська в Ромнах, Троїцька в Пустовійтівці; перші дві не збережено).

У часи панування Російської імперії архітектурна спадщина бароко козацького зазнала заборони та спотворення, хоча і впливала, здебільшого опосередковано, на розвиток архітектури у 19 ст. Для діячів українського національного відродження бароко козацьке засвідчувало не тільки наявність в Україні автохтонної будівничої традиції як основи архітектурного напряму, принципово відмінного від загальноімперського, а й живу присутність зовсім іншої культури та понад те — політичної традиції, протилежної російській. Для Т. Шевченка церкви бароко козацького були живими представниками козаччини.

Галерея

Цитати

А онде, онде за Дніпром,

На пригорі, ніби капличка,
Козацька церква невеличка
Стоїть з похиленим хрестом.
Давно стоїть, виглядає
Запорожця з Лугу...
З Дніпром своїм розмовляє,
Розважає тугу.
Оболонками старими,
Мов мертвець очима
Зеленими, позирає
На світ з домовини,
Може, чаєш оновлення?
Не жди тії слави!
Твої люде окрадені,
А панам лукавим...
Нащо здалась козацькая
Великая слава?!

(Цит. за кн.: Шевченко Т. Кобзар. Київ : Державне видавництво художньої літератури, 1963. С. 365–366).


Мандрівник із Сирії середини 17 ст. П. Алеппський про бароко козацьке в Україні: «Перебуваючи перед тим у неволі й рабстві, тепер козаки живуть у радощах, веселощах та на волі; спорудили соборні церкви, створили благоліпні ікони, чесні і божественні іконостаси й корогви. Як ми зауважили, церкви одна від іншої величніші, кращі, вишуканіші, вищі й більші; іконостаси, різьби та ікони одні від одних гарніші й досконаліші, навіть сільські церкви одна від другої краща».

(Цит за виданням: Степовик Д. В. Дві Церкви — одна культура // Патріярхат. 1991. № 3 (243). Переклад Д. Степовика).

Література

  1. Вечерський В. В. Архітектура 2-ї половини XVII — 70-х років XVIIІ ст. // Історія української архітектури. Київ : Техніка, 2003. С. 192–243.
  2. Тарас Я. М. Українська сакральна дерев’яна архітектура. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2006. С. 210–212.
  3. Вечерський В. В. Козацькі церкви // Народне мистецтво. 2010. № 2. С. 103–114.
  4. Вечерський В. В. Мистецтво середини XVII — середини XVIII століття: Архітектура // Історія українського мистецтва : у 5 т. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. Т. 3: Мистецтво другої половини XVI–XVIII століття. С. 280–376.
  5. Таранушенко С. А. Дерев’яна монументальна архітектура Лівобережної України. 2-ге вид. Харків : Савчук О. О., 2017. 896 с.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Бароко козацьке // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бароко козацьке (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
18.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶