Бюро архітектурне Фельнера і Гельмера

Бюро́ архітекту́рне Фе́льнера і Ге́льмера (нім. Büro Fellner & Helmer) — проєктно-будівельна фірма архітекторів Ф. Фельнера та Г. Гельмера у м. Відні, діяла у 1873–1919.

Міський театр у м. Рієці (Хорватія)
Міський театр у м. Карлових Варах (Чехія)
Театр у м. Братиславі
Театр у м. Братиславі. Інформаційна таблиця на фасаді про статус пам'ятки і її авторство
Новий німецький театр у м. Празі
Народний театр у м. Відні
Театр вар’єте «Унтер ден Лінден» у м. Берліні. Фасад. Проєктний кресленик Ф. Фельнера і Г. Гельмера
Королівський театр у м. Загребі
Новий німецький театр у м. Гамбурзі
«Імператорська» водолікарня у м. Карлових Варах
Чавунна садова галерея у м. Карлових Варах
Громадський будинок «Пале Моделло» (тепер міська бібліотека й італійський культурний центр) у м. Рієці
Павільйон художніх виставок у м. Загребі

За проєктами Бюро в Європі зведено понад двісті репрезентативних будівель і споруд різного призначення — готелів, казино, банків, курортних купалень і галерей, житлових будинків, концертних зал. Спеціалізувалося у проєктуванні та будівництві театрів (збережено 47 з понад 50).

Історична довідка

Фердинанд Фельнер і Германн Гельмер співпрацювали з 1866 (у майстерні архітектора Ф. Фельнера старшого). 1873 заснували спільне Бюро. Керівний партнер Фельнер відповідав за організаційні питання, переговори із замовниками й органами влади, авторський нагляд на будівельних майданчиках, публічні виступи тощо. Гельмер переважно працював в офісі, відповідав за технічні питання. У кожного був свій штат співробітників; в окремі роки Бюро налічувало до 20 архітекторів. Гельмер тяжів до класичних архітектурних форм, Фельнер — до необароко, проте всі проєкти протягом 43 років вони розробляли й підписували спільно.

Початок діяльності Бюро збігся з переосмисленням значення театрального мистецтва у розвитку суспільства, характерною для тієї доби «сакралізацією» театру і театральних будівель як матеріального вияву нових тенденцій. У той же час суттєво змінювались норми проєктування, будівництва й оснащення театрів: поширення залізних конструкцій технічного забезпечення сцени і перекриттів; впровадження електричного освітлення; заміна в механізації сцени ручних лебідок на гідравлічні машини; збільшення висоти сценічної коробки, відтак трактування сценічної та глядацької частин театру як відокремлених, різновисоких, кожна зі своєю формою даху; посилення протипожежних вимог.

Фельнер і Гельмер враховували у театральних проєктах усі смислові і технологічні новації. Творчі пошуки стимулювало переконання, що театри є храмами високого мистецтва. Бюро ніколи повторно не застосовувало один і той самий проєкт [виняток — ідентичні театри у м. Фюрті (Німеччина) і м. Чернівцях, що пов’язано із бюрократичними затримками у вирішенні питань спорудження чернівецького театру].

Одночасно засновники Бюро брали участь в експериментах, випробуваннях, формуванні нової нормативної і технічної бази будівництва. У поєднанні з ретельністю і вправністю віденських архітекторів це сприяло популярності Бюро, дозволяло вигравати численні архітектурні конкурси, отримувати нові замовлення, особливо в містах, де вони раніше зуміли себе проявити. Так, у м. Карлових Варах (тепер Чехія), крім театру, звели двадцять різних будівель і споруд, зокрема «Імператорську» водолікарню (1895), чавунну садову галерею (1900) та найбільші готелі.

Окрім театрально-концертних будівель Бюро запроєктувало і збудувало понад сто багатоквартирних прибуткових будинків у Відні та інших містах Центральної Європи, 60 вілл і палаців, 27 господарських споруд, а також готелі, фабрики, обсерваторії, адміністративні, виставкові, курортні споруди тощо. Бюро визначальним чином вплинуло на формування архітектурного середовища провідних курортних міст Центральної Європи — м. Бадена (Австрія) і м. Карлових Вар.

Сини Ф. Фельнера і Г. Гельмера — Ф. Фельнер «Феррі» (1872–1911; Австрія) та Г. Гельмер молодший (1878–1940; Австрія) — також були архітекторами і працювали в Бюро. 1919 після смерті, послідовно, сина й батька Фельнерів та Г. Гельмера старшого, керівником став Г. Гельмер молодший, однак крах Австро-Угорщини зробив подальшу архітектурну діяльність неможливою і Бюро закрилося.

Основні театральні та концертні будівлі

Театрально-концертні будівлі, створені архітектурним бюро Фельнера і Гельмера, розташовані у містах одинадцяти країн Європи: Австрії, Болгарії, Німеччини, Польщі, Румунії, Словаччини, Угорщини, України, Хорватії, Чехії, Швейцарії.

Основні будівлі театрів у хронологічній послідовності з тогочасними назвами:

  • Народний театр у м. Будапешті (1874–1875; Угорщина, перший спільний проєкт Ф. Фельнера і Г. Гельмера, будівля знесена 1965);
  • Міський театр у м. Аугсбурзі (1876–1877; Німеччина);
  • Німецький міський театр у м. Брно (1881–1882; Чехія);
  • Міський театр у м. Ліберцю (1881–1883; Чехія);
  • Міський театр у м. Сегеді (1882–1883; Угорщина);
  • Міський театр у м. Рієці (1883–1885; тепер Хорватія);
  • Міський театр у м. Карлових Варах (1884–1886);
  • Будівля театру опери і балету в Одесі (1884–1887; Україна);
  • Міський театр у м. Братиславі (1885–1886; тепер Словаччина);
  • Новий німецький театр у м. Празі (1886–1887; Чехія);
  • Концертна і бальна зала «Ронахер» у м. Відні (1887–1888);
  • Німецький народний театр у м. Відні (1888–1889);
  • Міський театр у м. Цюриху (1890–1891; Швейцарія);
  • театр вар’єте «Унтер ден Лінден» у м. Берліні (1891–1892);
  • Міський театр у м. Зальцбурзі (1892–1893; Австрія);
  • Концертна зала у м. Цюриху (1893–1895);
  • Королівський придворний театр у м. Вісбадені (1894; Німеччина);
  • Концертна зала «Орфеум» у м. Будапешті (1894);
  • Хорватський національний театр у м. Загребі (1894–1895, проєкт 1881; тепер Хорватія);
  • Національний театр «Васіле Александрі» в м. Яссах (1894–1896; Румунія);
  • Театр музичної комедії у м. Будапешті (1895–1896);
  • Міський театр у м. Кечкеметі (1895–1896; Угорщина);
  • Концертна зала у м. Равенсбурзі (1896–1897; Німеччина);
  • Театр цісаря Франца Йосифа у м. Берндорфі (1898; Австрія);
  • Міський театр у м. Граці (1898–1899; Австрія);
  • Міський театр у м. Ораді (1899–1900; Румунія);
  • Новий німецький театр у м. Гамбурзі (1899–1901; Німеччина);
  • Міський театр у м. Фюрті (1901–1902, проєкт 1900);
  • Німецький міський театр у м. Торуні (1903–1904; Польща);
  • Будівля міського театру в Чернівцях (1904–1905, проєкт 1900);
  • Придворний театр у м. Дармштадті (1904–1905; Німеччина);
  • Національний театр у м. Клуж-Напока (1904–1906; Румунія);
  • Національний театр у м. Софії (1904–1906; Болгарія);
  • Народний руський (український) театр у м. Львові (1905, не реалізовано);
  • Міський театр у м. Яблонець-над-Нисою (1906–1907; Чехія);
  • Міський театр у м. Гісені (1906–1907; Німеччина);
  • Міський театр у м. Млада-Болеславі (1906–1909; Чехія);
  • Міський театр у м. Бадені (1908–1909; Австрія);
  • Міський театр імені цісаря Франца Йосифа у м. Клагенфурт-ам-Вертерзеє (1908–1910; Австрія);
  • Німецький театр у м. Щецині (1909–1910; Польща);
  • Концертна зала у м. Відні (1911–1913).

Характеристика

Проєкти Бюро відмічені раціональністю функціональних, конструктивних, технічних вирішень, високим художнім рівнем, ощадливістю з дотриманням договірної кошторисної вартості проєктування і спорудження будівель за умов забезпечення якості та уміння організувати будівництво у найкоротші терміни. Більшість об’єктів збудовано не більше ніж за два роки, й тільки в окремих випадках термін будівництва сягнув трьох років (Будівля театру опери і балету в Одесі). Будівлю міського театру в Чернівцях збудовано за 14 місяців.

Стилістично архітектурна продукція Бюро є прикладом «творчості на переломі» під час переходу європейської архітектури від історизму до сецесії. Якщо ранні театри мали стильові риси необароко, неоренесансу у французькому та італійському варіантах і навіть рококо (театр вар’єте «Унтер ден Лінден» у м. Берліні), то після 1900 у проєктах і зведених будівлях все більше проявляються риси сецесії. Етапними є театри у містах Фюрті й Чернівцях. Театри, збудовані після 1906, наприкінці творчого шляху архітекторів, позначено цілісною і послідовно проведеною стилістикою сецесії [театри в містах Гісен (Німеччина), Клагенфурт-ам-Вертерзеє (Австрія)].

Діяльність в Україні

Будівля театру опери і балету в м. Одесі належить до найдосконаліших театральних споруд Європи (стоїть в одному ряду із будівлею театру Гранд-опера в Парижі, віденським Бургтеатром, Земперівською оперою у м. Дрездені) і є вершиною творчого успіху Бюро архітектурного Фельнера і Гельмера. Будівля міського театру в м. Чернівцях знаменує стилістичний поворот у театральній архітектурі від історизму до сецесії, до більш раціональних функціонально-просторових вирішень і є найхарактернішою для пізнього етапу творчості обох архітекторів. Чимало новаторських ідей містив проєкт Народного руського (українського) театру у м. Львові (1905, не реалізовано). Відомим витвором Бюро у м. Львові є Шляхетське казино (1898, тепер Будинок учених).

Значення

Бюро архітектурне Фельнера і Гельмера — найвідоміша архітектурно-будівельна фірма Австро-Угорщини останньої чверті 19 — початку 20 ст., а її засновники є знаковими постатями у тогочасній європейській архітектурі. Їхня творчість знаменує переломні моменти, пов’язані зі зростанням суспільної ролі театрів і театрального мистецтва, з новаторськими пошуками у цій сфері. Більшість їхніх театрів успішно функціонують дотепер.

Література

  1. Барановский Г. Архитектурная энциклопедия второй половины ХIХ века : в 7 т. Санкт-Петербург : Издание редакции журнала «Строитель», 1903. Т. 3: Выставки, зрелища, спорт. 502 с.
  2. Вечерський В. Українські театральні будівлі віденських архітекторів Ф. Фельнера і Г. Гельмера: історико-архітектурний контекст // Праці Науково-дослідного інституту пам’яткоохоронних досліджень. 2008. Вип. 4. С. 51–92.
  3. Sell M. The Theatres and Concert Halls of Fellner & Helmer. Cambridge : Entertainment Technology Press, 2014. 244 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Бюро архітектурне Фельнера і Гельмера // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бюро архітектурне Фельнера і Гельмера (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.01.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶