Батальний жанр

Бата́льний жанр (від фр. bataille, пізньолат. battalia — битва, з лат. battuere — бити) — різновид образотворчого мистецтва, присвячений темам війни та військового життя. Відображає найважливіші або характерні моменти битви. Розкриття історичного змісту воєнних подій зближує батальний з історичним жанром; інколи наближається до побутового жанру (зображення сцен повсякденного життя армії і флоту) і портрета (образ полководця на полі бою); часто містить елементи пейзажу, анімалістичного жанру (бойові коні, слони та ін.), натюрморту тощо.

С. Богушович. «Битва під Клушином», бл. 1610

Історична довідка

Батальні сцени відомі з наскельних малюнків епохи неоліту, з рельєфів на спорудах Єгипту Стародавнього, Ассирії, наприклад, рельєф із палацу Ашшурбанапала в Ніневії «Битва на верблюдах», (645–635 до н. е., Британський музей). У мистецтві Греції Давньої (міфологічні персонажі) та Риму Стародавнього такі зображення трапляються на фронтонах і фризах храмів, тріумфальних арках і колонах: арка Тита, 81–90 у східній частині Форума Романум (див. Ордер композитний); колона Траяна, 113; обидві — Рим (див. Форуми в Римі).

У мистецтві середньовіччя батальні сцени представлено в мініатюрах, зрідка іконописі, килимарстві («Килим з Байо», бл. 1073–1083), скульптурі, поховальних спорудах Китаю, японській графіці (приклади в графіці Укійо-е) тощо.

Узагальненістю та глибиною змісту позначено твори батального жанру художників епохи Відродження: П. Уччело, П. делла Франческа (між 1415 і 1420―1492; Італія). Формування батального жанру відбулося в 16–17 ст. Героїчні образи представлено в роботах: картон «Битва під Кашиною» Мікеланджело, «Битва під Ангʼярі» Леонардо да Вінчі (обидві — 1503–1506, втрачені), «Карл V у битві під Мюльбергом» Тиціана (1548; Прадо), «Битва під Задаром» (бл. 1585; Палац дожів) Д. Тінторетто (1560–1635; тепер Італія) та ін. Першою серед історичних композицій представників Північного Відродження була картина А. Альтдорфера «Битва Александра Македонського з Дарієм» (1529; Стара пінакотека). Батальний живопис представлено у творах: «Капітуляція Бреди» (1634–1635; Прадо) Д. Веласкеса, міфологічній «Битві греків з амазонками» (бл. 1618; Стара пінакотека) П. П. Рубенса та ін.

Альтдорфер А. «Битва Александра Македонського з Дарієм», 1529. Стара пінакотека, Мюнхен

Під впливом подій Тридцятилітньої війни живописець Ж. Калло створив серію офортів на військову тематику та висвітлив трагічні наслідки війни: «Облога Бреди» (1627), «Облога Ла-Рошелі» (1629), «Великі біди війни» (1633).

Серед баталістів-професіоналів: А. Ф. ван дер Мелен (1632; тепер Бельгія — 1690; Франція), який зображував блокади, бої; Ш. Лебрен — полководця на фоні битви; Ф. Вауерман (1619–1668; тепер Нідерланди) — особливу увагу приділяв кавалерійським (див. Кавалерія) боям.

Під впливом війни за незалежність в США 1775–1783 з’явилися твори батального жанру в американському живописі Б. Веста (1738; США ― 1820; Велика Британія), Дж. С. Коплі (1738; США ― 1815; Велика Британія), Дж. Трамбулла (1756–1843; США).

Російський батальний жанр представлено мозаїчним панно зі смальти «Полтавська баталія» (1762–1764; Російська академія наук, Санкт-Петербург, Росія), яке виготовили в майстерні М. Ломоносова; гравюрами «Урочистий вступ російських військ до Москви після перемоги під Полтавою» (1711) та «Баталія біля Гренгаму» (1721) О. Зубова (1682–1751; тепер Росія); «Вступ Іоанна IV у завойовану Казань» (не пізніше 1800; Державний Російський музей) Г. Угрюмова (1764–1823, тепер Росія); а також роботами М. Іванова (1748–1823; тепер Росія), який зобразив взяття Очакова та Ізмаїла та ін.

Значний відгук у творчості баталістів знайшли Наполеонівські війни, романтичне (див. Романтизм) сприйняття яких відображено у творах західноєвропейських майстрів: А. Гро, Ж. Л. Давіда (1748; Франція — 1825; Бельгія), Е. Делакруа, Т. Жеріко. Російський академічний батальний живопис відрізнявся увагою до деталей: Б. Віллевальде (1918; тепер Росія ― 1903; Німеччина), О. Зауервейд (1783–1844; тепер Росія), О. Коцебу (1815; тепер Росія ― 1889; Німеччина).

Нові мотиви в батальному живописі увиразнюються з другої половини 19 ст. під впливом розвитку реалізму: акцентовано на пейзажі, побуті рядових воїнів, портретах солдат, їхньому психологічному стані, деталях обмундирування.

Багато художників були учасниками воєнних дій, повстань, що позначилося на їхньому світогляді. Під впливом Франко-німецької війни 1870–1871 Е. Детай (1848–1912; Франція) створив ілюстрації до книги «Французька армія» (фр. «L’Armée Française»); учасник Польського повстання 1863 М. Геримський написав тематичні картини, зокрема «Повстанський патруль» (1873; Національний музей у Варшаві, Польща). Зразки батального живопису у своєму творчому доробку мають: Я. Вешин (1860; тепер Чехія — 1915; Болгарія) цикл «Маневри« (1899–1912) та ін., В. Гомер (1836–1910, США), Е. Мане, А. фон Менцель, А. де Невіль (1836–1885; Франція), Дж. Фатторі (1825–1908; тепер Італія) та ін.

Майстрами зображення морських битв були І. Айвазовський та його учень О. Боголюбов (1824; тепер Росія — 1896; Франція), який виконав серію робіт, присвячених морським баталіям Кримської та російсько-турецьких війн, наприклад, «Синопська битва 18 листопада 1757 року» (1857–1859; Центральний військово-морський музей, Санкт-Петербург, Росія) та ін.

Майстром батальної картини був Ф. Рубо, під керівництвом якого створено панорами «Оборона Севастополя» (1902–1904) та «Бородінська битва» (1912). В. Верещагін змальовував жахливі реалії війни («Апофеоз війни», 1871; «Смертельно поранений», 1873, обидві — Державна Третьяковська галерея).

Верещагін В. «Апофеоз війни«, 1871

У батальному живописі 19–20 ст. з’явилися картини, у яких війну зображено за допомогою містичних символів (О. Дікс, П. Пікассо, С. Далі).

Під впливом революцій 20 ст., Другої світової війни розширилися межі батального живопису та його художній зміст. У нацистській (див. Нацизм) Німеччині переважав пафосний героїзм, в образотворчому мистецтві більшості країн ― антивоєнна та історична тематика.

У мистецтві СРСР головною фігурою батального жанру став радянський воїн-патріот. В основі живопису були графічні твори громадянської війни в Росії 1917–1922, які відображені в картинах М. Авілова, Ф. Богородського (1895–1959), К. Петрова-Водкіна (1878–1939), О. Дейнеки (1899–1969; усі — тепер Росія), М. Грекова (1882; тепер Росія ― 1934; тепер Україна) тощо. Функціонувала Студія військових художників імені М. Б. Грекова, представниками якої були П. Кривоногов (1910–1967), Б. Неменський (1922; обидва — тепер Росія) та ін.

Характеристика

Особливості батального живопису:

  • демонстрація важливості битви / історичного моменту, війни загалом або окремих значущих моментів;
  • демонстрація героїзму воїнів, їхнього побуту;
  • виховання патріотизму та обов’язку.

У творах батального жанру зображено військову амуніцію, зброю, тварин (коней, слонів), техніку.

Батальний живопис в Україні

На території сучасної України найдавнішими сюжетами цього жанру є реалістичні зображення батальних сцен та військового побуту на золотих виробах зі скіфських поховань (гребінь з кургану Солоха, ваза з кургану Куль-Оба, обидва — 4 ст. до н. е.). У мистецтві Давньої Русі теми батального живопису вміщено на шиферних плитах Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря (друга половина 11 ст.), а також у мозаїці (Дмитро Солунський у воїнському спорядженні). Численні батальні сцени є в мініатюрах Київського псалтиря 1397 та в Радзивіллівському літописі. Поява в другій половині 16 ст. творів іконопису зі зображенням архангела Михаїла (ікона «Архангел Михаїл» із с. Яблунева Львівської області, 16 ст.) пов’язана з активізацією опору українського народу.

Серед перших багатофункціональних батальних композицій була картина С. Богушовича (бл. 1575–1648; тепер Україна) «Битва під Клушином», де відтворено бій між військами Речі Посполитої з одного боку та Московського царства і Швеції з іншого (1610; Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького). Докладно виписано загони польських і московських військ, їхню зброю, амуніцію, військові емблеми, дрібні сутички на передньому плані.

Унікальними творами є дереворити до «Віршів на жалісний погреб…» К. Саковича (1622). Гравюри не об’єднані спільним сюжетом, представлені двома людськими образами та однією багатофункціональною сценою (гравюра «Здобуття Кафи»), що пов’язані з гетьманом П. Сагайдачним. Одна з гравюр зображує козака з мушкетом на плечі (у 17–18 ст. — емблема Війська Запорозького), інша — портрет П. Сагайдачного: гетьман верхи на коні в русі.

На початку 18 ст. невідомий автор на берегах рукопису «Літопис Величка» умовно і в схематичній манері відтворив оборону м. Чигирина (1677) від турецько-татарської армії. Широкої популярності набули гравюри Н. Зубрицького. Наприклад, «Облога Почаєва турками» (1704, оригінал втрачено), створена за твором маляра-ієромонаха Анатолія з Почаївського монастиря, відображає картину турецької навали та водночас одну з місцевих легенд. Захоплення турецько-татарських фортець у 1694–1696-х російсько-українськими військами — тематика гравюри Л. Тарасевича (уміщена в Києво-Печерському патерику). Поширення набула народна картина «Козак Мамай».

Пам’ятками батального живопису є цикл монументальних розписів з епізодами батальних сцен періоду шведської інтервенції в Польщі у Вишневецькому та Підгорецькому замках, Костелі Святого Лаврентія в Жовкві (тепер Львівська область).

Батальні композиції 17–18 ст. розвивалися в стінописі, іконописі, монументальній картині. У релігійних творах «Козацька Покрова» набуло поширення змалювання реальних персоналій — гетьманів, козацької старшини, московських царів, яких зображували як молільників, прохачів-донаторів. На картинах відтворено історично правдиві типи запорожців у військовому вбранні, з притаманними зачісками.

У першій половині 19 ст. розвиток батального жанру в українському мистецтві сповільнився. До цього періоду належать окремі твори Т. Шевченка (ілюстрації до «Історії Суворова», «Смерть Олега, князя древлянського», «Козаки»); ілюстрація Я. де Бальмена до рукописного «Кобзаря» Т. Шевченка (1844); акварель І. Сошенка «Битва Александра Македонського з Дарієм» (1840-ті).

У другій половині 19 ст. ― на початку 20 ст. батальний живопис відроджується. С. Васильківський відтворює побут Запорозької Січі в полотнах «Козак у степу» (1890-ті; Сумський обласний художній музей ім. Никанора Онацького), «Сторожа запорозьких вольностей» (близько 1890), «Сутичка запорожців з татарами» (1892). Зразками цього жанру є картини «У похід» (1-й варіант ― 1901, 2-й ― 1902) М. Пимоненка; «Тривога» (1899; усі ― Національний художній музей України) Г. Крушевського (1863–1938; тепер Україна); «Біля водопою» (1917) А. Манастирського; цикл ілюстрацій до поеми Т. Шевченка «Гайдамаки» (1886) О. Сластіона та ін.

Батальні сцени (рисунки М. Самокиша, ілюстрації С. Васильківського) містить альбом «З української старовини» (1900). Українським митцям — представникам батального живопису властиве знання історії та побуту народу, відчуття національного колориту, відтворення природи тощо. Козацьку тему простежуємо в картинах «Іван Богун під Берестечком» (1919; Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького) М. Івасюка; «Похорон кошового» (1900) О. Мурашка; «Гість із Запоріжжя» (1901) Ф. Красицького. Події та наслідки Першої світової війни відображено в картині «Інваліди» (1924) А. Петрицького, триптиху «Життя» (1925–1927; усі ― Національний художній музей України) Ф. Кричевського.

У радянський період художники В. Касіян, М. Рокицький, О. Сахновська (1902; тепер Україна ― 1958; тепер Російська Федерація), Г. Світлицький та ін. використовували батальний живопис з агітаційною метою. Водночас вони зверталися і до подій боротьби українського народу: М. Самокиш «В’їзд Богдана Хмельницького до Києва в 1648» (1929; не збереглася, фоторепродукція ― Національний художній музей України), «Бій Івана Богуна з польським магнатом Чарнецьким», «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким» (обидва — 1932).

Під час Другої світової війни першорядного значення набувають усі види графічного мистецтва — плакати В. Касіяна, фронтові замальовки С. Єржиковського, Г. Меліхова, А. Петрицького, В. Парчевського (1914–1975; тепер Україна) та ін.

З другої половини 20 ст. теми минулого українського народу висвітлено в триптиху «Дума про козака Голоту» (1960) М. Дерегуса, картинах «Чорноморці» (1947) В. Пузиркова, «По долинах і узгір’ях» (1967) В. Шаталіна, «Атаку відбито» (1950) В. Полтавця (1925–2003; Україна), ілюстрацій до «Повісті минулих літ» Г. Якутовича та ін.

Багатофігурні батальні композиції розгортаються в діорамах: «Полтавська битва» (1958; Музей історії Полтавської битви, м. Полтава) А. Горпенка (1916; тепер Україна ― 1980; тепер Російська Федерація), Г. Марченка (1913–1981; тепер Російська Федерація) та ін.; «Битва за Дніпро» (1975; Дніпровський історичний музей ім. Д. І. Яворницького) М. Бута, М. Овечкіна; «Битва за Київський Лютізький плацдарм» (1980; Національний музей-заповідник «Битва за Київ у 1943 році») М. Присєкіна (1928–2008; тепер Російська Федерація).

Скульптурні станкові твори: барельєфи та горельєфи: «Арсенальці на барикадах у Києві» (1961) М. Ковтуна (1922–1982; тепер Україна), М. Короткевич (1928–2009; тепер Україна); пам’ятники і монументи: 68 морякам-десантникам у Миколаєві (1974) скульптора Ю. Поммера (1909–1991; тепер Російська Федерація) та ін.; морякам Дніпровської військової флотилії в Києві (1979) скульпторів М. Вронського, О. Скобликова; монумент на честь воїнів Південно-Західного фронту в урочищі Шумейкове Полтавської області, пам’ятник героям національно-визвольної війни 1648–1657 в м. Жовтих Водах (1987) скульпторів А. Білостоцького (1921–1993; Україна), О. Супрун (1924–1990; тепер Україна). Багатофігурні батальні композиції скульпторів В. Бородая, Ф. Согояна (1936; тепер Вірменія ― 2019; Російська Федерація) представлено в Національному музеї історії України у Другій світовій війні (1981).

Орльонов А. «Конотопська битва 1659 року», 2010

Серед сучасних художників-баталістів: головний художник студії Українського батального мистецтва А. Орльонов (1973, тепер Узбекистан), М. Добрянський (1954), О. Кулаков (1967), І. Лобода (1926–2017; усі — тепер Україна) та ін.


Орльонов А. «Становлення нації», 2021

Події російсько-української війни вплинули на відродження інтересу до зображення воєнних дій та її учасників. Художник А. Орльонов на картині «Становлення нації» (2019) зобразив сучасників подій російсько-української війни, Героїв України: І. Брановицького, В. Гарматія, Б. Заваду, О. Капушу, А. Кизила, О. Лавренка, Р. Лужевського, Д. Майбороду, О. Міхнюка, К. Могилка, І. Момота, Є. Пікуса, В. Рибака, Т. Сенюка, В. Сліпака, С. Табалу, Є. Тельнова, С. Цимбала, М. Ярового, С. Кульчицького, Р. Хамраєва та ін.

Батальний живопис. Діаспора

Художники діаспори, які працювали в жанрі батального живопису: П. Андрусів, Б. Крюков (1985; тепер Молдова — 1967; США), Н. Сомко. У діаспорі працював безпосередній учасник воєнних дій 1920-х, сотник Армії УНР, художник Л. Перфецький (1901; тепер Україна ― 1977; Канада).

Література

  1. Садовень В. В. Русские художники баталисты ХVIII–XIX веков. Москва : Искусство, 1955. 370 с.
  2. Жолтовський П. М. Український живопис XVII–XVIII ст. Київ : Наукова думка, 1978. 326 с.
  3. Белічко Ю. Батальний жанр // Мистецтво України: Енциклопедія : в 5 т. Київ : Видавництво «Українська енциклопедія» ім. М. П. Бажана, 1995. Т. 1. С. 163–165.
  4. Михайлова Р. Історичний та батальний живопис // Історія українського мистецтва : у 5 т. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. Т. 3. С. 637–656.
  5. Ворон Б. Митець та боєць Леонід Перфецький // Мистецький альманах Артес. 2015. URL: https://artes-almanac.com/perfetskyi/

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Батальний жанр // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Батальний жанр (дата звернення: 14.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
29.12.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶