Ерехтейон

Ерехтейо́н [ грец. Ἐρέχθειον, від давньогрец. Ἐρεχθεύς, — Ерехтей (Еріхтоній), міфологічний засновник м. Афін; букв — храм Ерехтея] — стародавній храм на Афінському Акрополі, архітектурна пам’ятка, складник пам’ятки всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, Греція.

Ерехтейон

Ерехтейон

Країна Греція
Місце розташування Афіни
Рік внесення 1987
Критерії i, ii, iii, iv, vi
Ерехтейон. План: а — східний портик; б — святилище Афіни; в — пронаос святилища Посейдона; д — північний портик; е — портик каріатид
Ерехтейон. Вигляд з південного сходу

Міститься на схилі плато Акрополя з північного боку від Парфенона, поряд з яким є архітектурним акцентом у загальній композиції ансамблю.

Історична довідка

На цьому місці стояв храм Афіни Поліади, збудований 525–500 до н. е. Cпоруду зруйнували перси 480 до н. е. Новий храм, присвячений двом олімпійським богам — Афіні й Посейдону — 421–406 збудував із пентелійського мармуру з додаванням темносинього вапняка, ймовірно, архітектор Мнесікл за участю скульптора Фідія. У храмі був вівтар, присвячений герою — міфічному царю Афін Еріхтонію (звідси й усталена назва пам’ятки). Храм пов’язано з античним грецьким міфом про змагання за владу над Аттикою і м. Афінами двох божеств — Посейдона та Афіни: Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем і звідти потекла вода, яка, проте, виявилася солоною і непридатною для пиття; від удару спису Афіни у ту саму скелю виросло вельми корисне оливкове дерево. Відповідна відмітка на скелі й оливкове дерево і тепер є із західного боку Ерехтейона [теперішнє дерево посадила на історичному місці третя королева Греції Софія Прусська (1870–1932; тепер Німеччина)].

У 1 ст. до н. е. храм відбудовано після пожежі, спричиненої нападом на м. Афіни римського війська. За Візантійської імперії споруду перетворено на церкву, присвячену Богородиці, у 13–14 ст. за урядування хрестоносців була палацом, а за Османської імперії з 1458 — спершу палацом турецького паші, пізніше — його гаремом. Внутрішнє розпланування зазнало таких змін, що його первісний стан з’ясувати неможливо. 1801–1811 посол Великої Британії у м. Стамбулі Т. Брюс лорд Елгін (1766; Велика Британія — 1841; Франція) виламав із Ерехтейона одну з шести каріатид і вивіз її до м. Лондона, а другу розбив. Під час Грецького повстання 1821–1829 пам’ятка зазнала руйнувань від турецьких артилерійських обстрілів (втрачено дах і значні ділянки стін).

Реставрацію виконано 1977–1988, 2005. 1979 оригінальну скульптуру каріатид переміщено до музею і на пам’ятці їх замінили копіями. З 2009 оригінали експонують Новому музеї Акрополя (див. Акрополя музей).

Характеристика

Оскільки храм присвячено двом богам, то він має два наоси, об’єднані в єдиному двоярусному прямокутному в плані об’ємі, до якого з чотирьох боків асиметрично прилягають чотири портики: зі сходу шестиколонний, із заходу — чотиририколонний, з півночі — наріжний шестиколонний, з півдня — портик каріатид, у якому замість колон — статуї шести каріатид, які мають загальну композицію і водночас — характерні індивідуальні риси. В усіх портиках, крім портика каріатид, застосовано аттичний варіант іонічного ордера з канелюрованими (див. Канелюри) колонами. Оскільки пам’ятка стоїть на схилі, то її північно-західний бік на 3 м нижче, ніж південно-східний. Цей перепад ярусів використано для раціональної організації просторово відокремленого відправлення двох культів. Для пам’ятки характерний вишуканий і тонко пророблений декор віконних наличників, дверних порталів і стелі. Відомо про використання в декорі бронзи, позолочених архітектурних деталей, інкрустації різнобарвними намистинами.

Значення

Ерехтейон в ансамблі Афінського Акрополя є другим за значенням храмом після Парфенона. Це один із небагатьох асиметричних античних храмів, що має винятково гармонійну й урівноважену композицію, а також частково збережений вишуканий декор, завдяки чому пам’ятка слугувала джерелом натхнення для архітекторів доби класицизму. У складі ансамблю Афінського Акрополя його занесено 1987 до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО під № 404.

Джерело

  1. Acropolis, Athens // UNESCO World Heritage Convention. URL: https://whc.unesco.org/en/list/404

Література

  1. Bundgaard J. A. Mnesikles: a Greek Architect at Work. Copenaghen : Gyldendal, 1957. 272 p.
  2. Gruben G. Die Tempel der Griechen. 4 aufl. München : Hirmer, 1986. 480 p.
  3. Schneider L., Höcker C. Die Akropolis von Athen. Eine Kunst- und Kulturgeschichte. Darmstadt : Primus, 2001. 251 p.
  4. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 62–63.
  5. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 40–44.
  6. Пучков А. Эрехтейон и его кариатиды: Идио-номографический этюд. Киев : Издательский дом А+С, 2008. 106 с.
  7. Emerson M. Greek Sanctuaries and Temple Architecture: An Introduction. 2nd ed. London : Bloomsbury Academic, 2018. 270 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Ерехтейон // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ерехтейон (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.03.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶