Класицизм (архітектура)

Класици́зм (фр. classicisme, від лат. classicus — зразковий, досконалий) — стиль в архітектурі 18 — першої половини 19 ст., заснований на відтворенні та переосмисленні ідеалів, принципів і форм античностіГреції Давньої та Риму Стародавнього.

Класицизм. Церква Мадлен у м. Парижі.
Гравюра кінця 19 ст.
Класицизм. Театр Ла Скала у м. Мілані
Класицизм. Чізвік-хауз у передмісті м. Лондона.
Класицизм. Драматичний театр (Шаушпільхауз)
у м. Берліні
Класицизм. Палац А. Розумовського у м. Відні
Класицизм. Парадна брама (Пропілеї) імператорського палацу Новий Гофбург у м. Відні
Класицизм. Архієпископський кафедральний собор у м. Естергомі (Угорщина).
Класицизм. Костел Святого Олександра у м. Варшаві
Класицизм. Ратуша у м. Вільнюсі
Класицизм. Контрактовий будинок у м. Києві
Класицизм. Воронцовський палац в м. Одесі
Класицизм. Костел Святої Агнеси Оссолінеуму у м. Львові
Класицизм. Воскресенська церква в м. Батурині

Історична довідка

Виникнення класицизму в архітектурі пов’язане з творчістю архітектора А. Палладіо доби пізнього ренесансу в Італії (другої половини 16 ст.). З огляду на це класицизм отримав найменування «палладіанства», а вивчення творчої спадщини А. Палладіо було обов’язковим у процесі навчання архітекторів, які працювали у цій стилістиці. Як цілісна система теоретичних поглядів і відповідної їм практики класицизм сформувався у Франції епохи абсолютизму в середині 17 ст. паралельно з класичним напрямом стилю бароко. У другій половині 17 ст. архітектор і теоретик Н.-Ф Блондель сформулював головні постулати класицизму, витримані в дусі картезіанського (див. Картезіанство) раціоналізму.

Основними подіями, що зумовили формування і розвиток класицизму, стали:

  • 1748 — започаткування систематичних археологічних розкопок давньоримського міста Помпеї (див. Помпеї, Геркуланум і Торре-Аннунціата);
  • 1750 — опублікування трактату Ж.-Ж. Руссо «Розмірковування про мистецтва й науки» (фр. «Discourse on the Arts and Sciences»);
  • 1756–1764 — видання праць Й. Й. Вінкельмана «Думки про наслідування давньогрецьких творів у живописі та скульптурі» (нім. «Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in Malerei und Bildhauerkunst»; 1753), «Історія стародавнього мистецтва» (нім. «Geschichte der antiken Kunst»; 1764) як апофеоз захоплення греко-римською античністю;
  • 1766 — публікація твору Г. Е. Лессінга «Лаокоон, або Про межі живопису і поезії» (нім. «Laokoon oder Über die Grenzen der Malerei und Poesie»).

Значний вплив на формування естетики класицизму справили архітектурні фантазії античної тематики в гравюрах Дж. Б. Піранезі (1720–1778; Італія) та полотнах Ю. Робера. З 1800 у м. Парижі стали видавати окремими випусками збірник кращих премійованих проєктів, розроблених у Паризькій академії мистецтв упродовж 1780-х. Видання мало успіх і стало посібником для архітекторів усієї Європі, поширюючи зразки класицистичних архітектурних вирішень різноманітних будівель і споруд. Цілковите домінування класицизму в європейській архітектурі датовано другою половиною 18 — першою половиною 19 ст.

Періодизація стилю:

  • ранній класицизм — 1750–1775;
  • високий класицизм — остання чверть 18 ст.;
  • пізній класицизм (ампір) — перша половина 19 ст.

Характеристика

Класицизм є стилем епохи Просвітництва, тому його найхарактерніша риса — раціональність. Розвиваючи принципи ренесансу й на підставі загального захоплення щойно заново відкритою греко-римською античністю, класицизм абсолютизував формотворчу роль ордера архітектурного: невід’ємною складовою будівель і споруд стали колонні й пілястрові (див. Пілястра) портики з фронтонами, аттиками й колонади, в яких використовували як грецькі, так і римські ордери. Характерними для стилю є монументальність ордерних форм, чіткість і строгість симетричних композицій, урівноваженість об’ємів, панування прямих ліній, стриманість декору. Колони можуть поєднуватися як із декорованими фасадними поверхнями, так і з велетенськими масами гладеньких стін, незайманість яких порушено тільки скульптурними фризами. Ці споруди формували грандіозні містобудівні та паркові ансамблі, тож ансамблевість є найхарактернішою рисою класицизму. При цьому зі строгою симетричністю архітектурних побудов констрастували вільні за системою розпланування ландшафтні парки так званого англійського типу. У добу панування класицизму з'явилися типові або зразкові проєкти громадських, житлових, сакральних будівель, придатні для повторного, зокрема й масового застосування. Хоча класицизм був орієнтований на «класичні» античні взірці, проте найпоширенішими зразками виявилися твори А. Палладіо, що їх гравіровані плани, фасади й інші зображення були широко представлені у тодішній друкованій продукції. Знаменита палладіанська Вілла Ротонда поблизу Віченци отримала безліч повторів у Європі й Америці: саме від захоплення цим шедевром походять найпоширеніші композиції палаців (чи їхніх центральних частин) з портиками й центральним куполом.

Національні особливості

Класицизму притаманна абстрагованість від реальних етнічних і етногеографічних особливостей формоутворення, зумовлена розумінням античного мистецтва як абсолютної норми та зразка. З огляду на це національні відмінності архітектури цього стилю є мінімальними.

Франція

Перша споруда французького класицизму — церква Святої Женев’єви у м. Парижі (Пантеон) 1755–1792 архітектора Ж.-Ж. Суффло (1713–1780; Франція) — хрещатий однокупольний храм із куполом заввишки 120 м, що має три оболонки. До прямого цитування античних взірців удався архітектор П.-А. Віньйон (1763–1828; Франція): церква Мадлен у м. Парижі 1806–1842 — периптер коринфського ордера. Архітектори Ш. Персьє і П.-Ф.-Л. Фонтен (1762–1853; Франція) 1805 забудували паризьку вулицю Ріволі типовими чотириповерховими з мансардами житловими будинками, створивши цілісний ансамбль вулиці й опрацювавши тип будинку для забудови Парижа протягом усього 19 ст. Визначним паризьким архітектурним ансамблем класицизму є площа Згоди (Конкорд) 1753–1775 архітектора А. Ж. Габрієля. Для французького класицизму характерне звернення до символічних простих форм, що яскраво виявився у творчості Е.-Л. Булле і К.-Н. Леду. Їхня творчість, названа «революційним класицизмом», започаткувала «паперову архітектуру», тобто архітектурне проєктування, розраховане не на реалізацію проєктів (здебільшого фантастичних і несамовитих), а на розвиток мислення, на відкриття нових шляхів розвитку зодчества. Завершив розвиток цього стилю у Франції «новий класицизм» або ампір, найвиразнішою пам’яткою якого є тріумфальна арка на площі Зірки в Парижі.

Італія

Попри те, що країна є батьківщиною стилю, єдиним вартісним його витвором є споруда театру Ла Скала у м. Мілані 1776–1778 архітектора Дж. П’єрмаріні (1734–1808; Італія) — зразок для європейських оперних театрів 19 ст.

Велика Британія

Протягом 18 ст. тут процвітало палладіанство. Архітектор В. Кент у палладіанському стилі створив у 1730-х замок Холкхем у графстві Норфолк; його ж Чізвік-хауз 1725–1730 у передмісті м. Лондона — вільна копія вілли Ротонда А. Палладіо. Аналогічну віллу Міруортс у графстві Кент збудував 1723 архітектор К. Кемпбел (1676–1729; Велика Британія). Архітектори брати Р. Адам і Дж. Адам (1732–1794; Велика Британія) у другій половині 18 ст. створили замок Кедлстон-холл 1759–1785 поблизу м. Дербі (графство Дербішир) та будинок Королівського художнього товариства у м. Лондоні 1772. Архітектор В. Чемберс (1723; Швеція — 1796; Велика Британія) — автор урядової будівлі у м. Лондоні Сомерсет-хауз 1776–1796. Архітектор Р. Смерк (1780–1867; Велика Британія) 1823–1847 звів будівлю Британського музею з точним відтворенням античного грецького іонічного ордера на фасадах; він же — автор споруди Королівського театру Ковент Гарден, 1823.

Німеччина

Першим витвором строгого класицизму, що вплинув на стилістику архітектури м. Берліна, є Бранденбурзькі ворота в Берліні. Провідний архітектор німецького класицизму К. Ф. Шинкель працював у різних німецьких землях, Греції, Росії. Його твори є зразками монументально суворого раціоналістичного класицизму, який у 20 ст. отримає назву «греко-германського стилю»: драматичний театр (Шаушпільхауз) 1818–1821, Старий музей 1822–1828, Нова гауптвахта 1818 – усі в м. Берліні; Миколаївська церква 1830–1835 у м. Потсдамі. Провідний німецький архітектор пізнього класицизму — Л. фон Кленце, творець Королівської площі у м. Мюнхені з будівлями гліптотеки, пінакотеки й пропілеями (1816–1862), а також меморіального музею «Вальгалла» 1842 поблизу м. Регенсбурга.

Австрія

Класицизм у м. Відні з’явився і став модним завдяки А. Розумовському: його палац, зведений 1806 за проєктом архітектора Л.-Ж. Монтуає (1749; Бельгія — 1811; Австрія) — перший зразок віденського класицизму. Протягом першої половини 19 ст. у спрощених формах цього стилю зводили більшість адміністративних будівель в Австрійській імперії, зокрема й у м. Відні [Парадна брама (Пропілеї, Брама Героїв) імператорського палацу Новий Гофбург 1821–1824, архітектори П. фон Нобіле (1774; Швейцарія — 1854; Австрія), Л. Каньола (1762-1833; тепер Італія)].

Угорщина

Класицизм в Угорщині не позначився епохальними архітектурними витворами. Проте у цей час активно розбудовували м. Пешт, яке згодом об'єдналомя з містом на протилежному березі р. Дунаю — Будою, утворивши нову метрополію — Будапешт. Його класицистичну забудову (будівлю Угорського національного музею 1837–1847 тощо) створили три архітектора — М. Поллак (1773; Австрія — 1855; Угорщина), Й. Хільд (1789–1867) і М. Зіттербарт (1803–1867; обидва — Угорщина). До пізнього класицизму належить Ланцюговий міст у Будапешті. Визначною пам'яткою угорського класицизму є найбільший у країні архієпископський кафедральний собор у м. Естергомі 1802–1869 архітекторів П. Кюнеля (1765; Угорщина — 1824; Австрія), Я. Пакха (1796; Австрія — 1839; Угорщина), Й. Хільда.

Чехія і Словаччина

Чеські та словацькі землі перебували у сфери впливу двох класицистичних архітектурних шкіл: Віденської (Австрія) та Дрезденської (Німеччина). Зразком класицистичного міського палацу є резиденція архієпископа у м. Братиславі 1778–1781 архітектора М. Хефеле (1716; Австрія — 1794; Угорщина). Заміські палацово-паркові ансамблі, які створювала аристократія у Чехії і Словаччині, композиційно пов'язані з ландшафтом і мають симетричну розпланувальну композицію на основі курдонера, строгі ордерні форми. Палацові корпуси доповнюють паркові павільйони (див. Ледніце-Валтіце). Чистотою стилю відзначається палац Качина 1802–1822 дрезденського архітектора К. Ф. Шуріхта (1753–1832; Німеччина) із застосуванням греко-доричного та іонічного ордерів.

Латвія

Тут з початку 19 ст. виник так званий «бюргерський класицизм» зі строго осьовими композиціями фасадів житлових будинків, особняків і палаців. Зразками цього є заміські палаци в регіоні Курземе. Визначними пам’ятками доби є військовий шпиталь 1830–1833 у м. Ризі архітектора О. Є. Штауберта (1780–1843; тепер Росія); Арсенал-пакгауз 1828–1830 там само та фортеця 1810–1830-х у м. Даугавпілсі.

Естонія

Класицистична стилістика представлена, в основному, в містах Тарту і Таллінні. Наймасштабнішою пам'яткою класицизму є комплекс Тартуського університету, головний корпус якого збудовано в монументальних ордерних формах 1803 за проєктом професора університету архітектора Й. В. фон Краузе (1757; тепер Польща — 1828; тепер Естонія). Характерним явищем були міські та заміські садибні будинки ордерної архітектури.

Польща

Класицистична стилістика привнесена до Польщі з Франції, Італії, частково — з Німеччини. Спершу класицистична простота ордерних форм виявилися в творах елітарної архітектури — головним чином на фасадах та в інтер’єрах палаців аристократії [ Лазенківський палацово-парковий ансамбль та палац «Круликарня» 1786–1789 у м. Варшаві, палац у Яблонній 1775–1779; усі — архітектора Д. Мерліні (1730; Італія — 1797; тепер Польща)]. Пізніше класицистичні стильові риси стали характерними для громадських будівель — адміністративних та фінансових установ, навчальних і лікувальних закладів, музеїв, театрів, торгових рядів тощо. Масово будували шляхетські заміські палацики — одно- чи двоповерхові, з обов'язковим колонним портиком і фронтоном на чолі. Від них відрізнялися міські палаци аристократії, особливо у м. Варшаві: без курдонерів, з багатоповерховими фасадами, що виходять на лінію забудови вулиці. У сакральній архітектурі класицизм позначився створенням невеликих католицьких і лютеранських церков ротондального (див. Ротонда) типу з портиками (костел Святого Олександра у м. Варшаві 1818–1823 архітектора Х. П. Айґнера 1756; тепер Польща — 1841; Італія). Зводили й костели традиційного зального типу, але обсяги сакрального будівництва значно зменшилися, порівняно з добою бароко. Тож класицизм є першою стильова епохою в польській архітектурі, коли сакральні споруди втратили провідні позиції, поступившись цивільним будівлям. Пізній класицизм позначився значними обсягами будівництва: великі репрезентативні будівлі з'явилися у м. Варшаві після 1818 як наслідок творчої діяльності архітектора А. Корацці (1792;Італія — 1877; тепер — Польща): палац Сташиця 1818–1823, Скарбниця 1824 та Польський банк 1825, будівля Великого театру у Варшаві — усі вони дозволили сформувати значні містобудівні ансамблі.

Литва

Стилістика класицизму тут поширювалася як із Польщі, так і з Росії. Провідний архітектор — Л. Стуока-Гуцявічюс: Вільнюська ратуша 1786–1799, радикальна реконструкція в класицистичному дусі ґотичного Вільнюського кафедрального собору 1783–1801. Пізній класицизм (ампір) представлено палацом російського генерал-губернатора у м. Вільнюсі 1824–1832 архітектора В. П. Стасова.

Білорусь

На білоруські землі поширювався вплив як російської школи класицизму, так і Варшавської та Віленської. З кінця 18 ст. тут почали широко застосовувати російські зразкові проєкти для будівництва казенних будівель. У строгих ордерних формах, притаманних високому класицизму, вирішено палац П. Румянцева-Задунайського у м. Гомелі 1785–1805, перебудований 1837–1848 для І. Паскевича (1782; тепер Україна — 1856; тепер Польща). Храми у стилі класицизму: центричний собор Святого Йосифа у м. Могильові 1781–1798 архітектора М. О. Львова (1755–1803, тепер Росія); хрещатий однокупольний Петропавлівський собор у м. Гомелі 1809–1819 архітектора Дж. Кларка (1775; Велика Британія — 1826; тепер Білорусь).

Росія

Архітекторами, що працювали у стилі класицизму, були В. Баженов, Ж.-Б.-М. Валлен-Деламот, В. Гесте, Ч. Камерон, Дж. Кваренгі, М. О. Львов, О. Р. де Монферран, К. Россі, Л. Руска, І. Старов, В. П. Стасов, Ж.-Ф. Тома де Томон, А. Штакеншнейдер, тобто переважно іноземці. Їхні найвизначніші витвори зосереджено у м. Санкт-Петербурзі та його околицях. Традиційно виділяють дві архітектурні школи класиизму — Петербурзьку й Московську; засновниками обох були іноземні фахівці.

Румунія і Молдова

У церковній архітектурі традиційні композиції храмів поєднувалися з класицистичними колонадами й портиками (Георгіївська церква 1795 монастиря Нямц у регіоні Західна Молдова, Румунія). У великих містах (Ясси, Бухарест) класицизм перетворився на моду. Він приніс у регіон нові типи споруд, такі як церкви-ротонди (у с. Лецкань біля м. Ясс 1795). У цивільній архітектурі вплив класицизму проявився в рустуванні (див. Руст) фасадних площин перших поверхів, заміні традиційних лоджій на колонні портики чи галереї (будинок І. Кантакузино у м. Яссах кінця 18 ст. — 1845). У Молдові визначними пам’ятками є кафедральний собор 1830–1835 у м. Кишиневі та тріумфальна арка 1840 там само.

Класицизм в Україні

В Україні в стилі класицизму споруджено: Круглу площу в Полтаві; палаци: Воронцовський в Одесі, Кочубеїв у Диканці, Кирила Розумовського у Батурині; садиби: в Качанівці, Ґалаґанів у Сокиринцях, Чечелів у Самчиках; Спасо-Преображенські собори у Болграді та Дніпрі; Воскресенську церкву в Батурині; костел Святої Агнеси Оссолінеуму 1827 у м. Львові; Флорівський монастир та забудову Подолу в м. Києві (початку 19 ст., архітектор А. Меленський), Контрактовий дім у м. Києві [1815–1817, архітектор В. Гесте, будинок Київського (Імператорського) університету Святого Володимира тощо. З класицизмом пов’язано формування найбільших парків — садиби у Качанівці та Олександрія, парк у Білій Церкві.

Додатково

За влучним спостереженням мистецтвознавця І. Грабаря, починаючи з середини 18 ст., європейська архітектура стрімко йде назад, у минуле, поступово поринаючи в античний світ, причому кожне покоління йде, в порівнянні з попереднім, усе далі в глибину століть. Спершу ретельно вивчають твори А. Палладіо, потім — книгу римлянина Вітрувія і одночасно досліджують, рисують і реставрують пам'ятки Давнього Риму та, зрештою, беруться за обстеження грецьких колоній в Італії, особливо Пестума і міст Сицилії, поки не доходять поступово до м. Афін, але й тут не зупиняються, а шукають натхнення ще далі, в глибині Єгипту. Кожній сходинці цього безперервного заглиблення в минуле відповідав певний період в архітектурі 18 і 19 ст.

Цитата

«Клясицизм, як реакція проти напруженого і декоративного бароко, приходить на Україну ще в половині 18 століття, рівночасно з поширенням цього стилю в Західній Европі. У великій мірі залежав цей напрямок від мистецьких і спеціяльно архітектурних шкіл, де плекали клясичний стиль на основі ренесансових підручників клясичної архітектури (Віньола, Палладіо та ін.)»

 Цит. за: Січинський В. Історія українського мистецтва: Архітектура. Нью-Йорк : Наукове товариство ім. Шевченка в Америці, 1956. Т. І. С. 140.


Література

  1. Асеев Ю. Стили в архитектуре Украины. Киев : Будивельнык, 1989. 104 с.
  2. Тищенко О., Ясієвич В. Класицизм // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 125–126.
  3. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : Da Capo Press, 2003. P. 178–195.
  4. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 178–185.
  5. Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : АртЕк, 2007. С. 40; 44; 158–160; 168; 184; 216–219; 246–248; 261.
  6. Architectural Theory: From the Renaissance to the Present. Köln : Taschen, 2015. 845 p.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Класицизм (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Класицизм (архітектура) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.12.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶