Садиба Ґалаґанів у Сокиринцях

Садиба Ґалаґанів у Сокиринцях.
Головний фасад палацу

Сади́ба Ґалаґа́нів у Соки́ринцях — пам’ятка архітектури національного значення, Прилуцький район, Чернігівська область, Україна.

Головний фасад палацу
Генеральний план
План другого поверху палацу
Палац з боку парку
Службовий флігель
Паркова альтанка

Загальні відомості

Палацово-парковий ансамбль великопанської садиби. Знаходиться на західній околиці села, в порослій лісом місцевості з горбистим рельєфом. З північного заходу територія обмежена шляхами, із заходу — болотистою долиною, з півдня — природним лісовим масивом.

Історична довідка

Рід Ґалаґанів, що походить від прилуцького полковника Г. І. Ґалаґана (дата народження невідома — 1748; тепер Україна), володів Сокиринцями з 1716. Садибу розпланував 1823–1825 садівник Й. Е. Бістерфельд (середина 18 ст. — 1826; тепер Німеччина — Україна) за участю архітектора П. Дубровського, котрий є автором усіх споруд ансамблю.

1824–1835 на замовлення власника садиби П. Ґалаґана (1793–1834; тепер Україна) збудовано палац, огорожу з брамою, службові флігелі, стайні, паркову альтанку, оранжерею, місток у парку, розплановано і насаджено парк. У розбудові парку брали участь паркобудівник Редель (керував роботами 1826–1831) та садівник К. Хрістіані (керував роботами з 1834). У 19 ст. в маєтку були кріпацький театр і хор. У різні роки садибу Г. Ґалаґана відвідували Т. Шевченко (у 1845), М. Лисенко, Л. Жемчужников (написав тут кілька картин). Тут мешкав, помер і похований (на сільському цвинтарі) О. Вересай.

1920 в садибі відкрито агрономічну школу, згодом перетворену на Сокиринський сільськогосподарський технікум, потім — на сільське професійно-технічне училище № 36; тепер — Сокиринський професійний аграрний ліцей. 1920–1927 діяв Сокиринський художньо-історичний музей. Протягом 1920-х утрачено деякі споруди ансамблю: дві церкви з дзвіницею, частину теплиць, будинки обслуги.

1959 в садибі створено новий історико-етнографічний музей при закладі освіти.

1971 місцевий уродженець М. Харченко (1921–1979; тепер Україна) встановив на території парку пам’ятник О. Вересаю.

Характеристика

Загальна площа палацово-паркового ансамблю становить 427 га. Усі його споруди підпорядковані головним композиційним домінантам: у парадній частині — палацу, у парковій — ландшафту. Центром є палац, який поділяє парк на дві половини — регулярну й ландшафтну. До парадного фасаду палацу через регулярну частину парку веде широка алея завдовжки 400 м. Палац поставлено на її осі, а симетрично до неї — всі інші споруди. Вісь симетрії ансамблю продовжена в композиції ландшафтної частини парку площею 60 га, що спускається по рельєфу до каскаду ставків, загальна площа яких сягає 10 га. Біля брами обабіч алеї розташовані господарські флігелі, які разом з брамою та огорожею становлять групу будівель головного в’їзду. На північ від палацу були господарські двори для худоби та коней із відповідними спорудами.

Палац, як і всі інші будинки ансамблю, вирішено в стилі пізнього класицизму (так званого ампіру) з використанням у паркових малих формах (див. Малі архітектурні форми) мотивів романтизму. Всі споруди муровані з цегли, потиньковані й побілені; дахи вкриті покрівельною сталлю по дерев’яних кроквах.

Палац (1825–1829) складається з центрального двоповерхового корпусу та двох сполучених із ним одноповерховими галереями двоповерхових флігелів. Загальна довжина будівлі 105 м. Центральний корпус прямокутний у плані (40 × 24 м), симетричний; його вісь на парадному й парковому фасадах акцентують портики іонічного ордера з фронтонами та декоративною сферичною банею на низькому циліндричному підбаннику. Розпланування анфіладне (див. Анфілада). Перший поверх центрального корпусу та флігелів був житловим і господарським. Декор інтер’єрів скромний, обмежений карнизами, кахляними печами та камінами. На другому поверсі були парадні покої — зали, вітальня, їдальня, більярдна, кабінети й спальні. У центрі — великий танцювальний зал. Ці приміщення декоровано зі застосуванням класичних ордерних форм (колони, пілястри, антаблементи композитного, доричного й тосканського ордерів). Парадний північно-західний фасад центрального корпусу прикрашено восьмиколонним портиком, поставленим на аркаду першого поверху. Шестиколонний портик садового, південно-східного фасаду спирається на терасу, яку несе аркада. З тераси в парк спускаються сходи, що розширюються донизу і переходять у пандус. Обабіч пандуса на п’єдесталах стоять дві мармурові скульптури античних богинь Гери і Церери (копії античних творів), привезені наприкінці 19 ст. з-за кордону. Тераса оточена балюстрадою, прикрашена мармуровими й чавунними вазами на п’єдесталах. Фасадні площини першого поверху частково рустовані (див. Руст). Вікна прямокутні, без облямувань: на першому поверсі — з виділеними замковими каменями. Фасади збагачені ліпними деталями над вікнами другого поверху у формі вінків зі стрічками.

Огорожу та в’їзну браму побудовано одночасно з ансамблем, збереглися фрагментарно. Брама вирішена як пара пілонів з похилими бічними гранями. Вони увінчані важкими фронтонами з масивними кронштейнами, над фронтонами — аттики. Пілони прорізані прямокутними отворами з арковими нішами над ними. Огорожа ритмічно розчленована пілястрами доричного ордера, фланкована декоративними вежами-альтанками.

Стайня прямокутна в плані, симетрична. Спочатку її центральна частина була двоповерховою, з лоджією на два поверхи та з двома колонами, які підтримували антаблемент, завершувалася щипцями. Тепер другий поверх основного об’єму втрачений.

Службові флігелі розташовані симетрично щодо головної алеї. Їхні центральні прямокутні в плані частини, звернені в бік парадного проїзду, — одноповерхові; бічні, квадратні в плані, — двоповерхові. Перший ярус фасадів оформлений рустом. На причілках — прямокутні ніші, у які вписані по дві пілястри доричного ордера. У другому поверсі — напівциркульний віконний отвір з архівольтом, декорований нішами.

Оранжереї — комплекс мурованих споруд, що об’єднує огорожу, головний вхід і теплиці. Огорожа оточує по периметру квадратне в плані оранжерейне господарство площею 0,3 га. Теплиці — прямокутні в плані заглиблені в землю криті траншеї, розділені поперечними цегляними стінами на низку окремих камер. Декоративне оздоблення огорожі складають пілястри та пілони, які фланкують парадний вхід. Пам’ятка — єдиний збережений зразок давньої споруди цього функціонального типу на Лівобережжі.

Парк оточує палац зусібіч. Його південно-західна територія розпланована за пейзажним принципом. Спостерігаємо чергування відкритих галявин і зелених масивів, відсутність прямих осьових перспектив, наявність покручених стежок на схилах пагорбів. У парку переважали дерева листяних порід — дуб, в’яз, береза, берест, липа, тополя біла, клен гостролистий, граб, каштан. Трапляються також платан, бук, явір (окремі екземпляри), а також шпилькові — модрина, ялина, сосна звичайна і чорна. З чагарників найбільше таволги. У східній і південній частинах парку були ділянки фруктових дерев. Малі архітектурні форми — дві альтанки, два мости, каплиця (не збережено), колодязь, скульптура й вази з квітами — створювали локальні мікроансамблі, урізноманітнюючи загальну композицію.

Альтанка стоїть на краю високого пагорба над ставом і формує гарний краєвид. Вирішена як кругла восьмиколонна ротонда, перекрита сферичною банею. Колони спрощеного іонічного ордера підтримують антаблемент із карнизом значного виносу на ліпних модильйонах.

Місток розташований у південно-східній частині парку. З’єднує схили яру, по дну якого проходить паркова дорога. Збудований з цегли й дерева у стилі неоготики.

Значення

Ансамбль садиби П. Ґалаґана в Сокиринцях — найкраще збережений взірець великопанської садиби стилю класицизм першої половини 19 ст. Як пам’ятка архітектури національного значення (з 1963) має охоронний № 860. Від 1972 Сокиринський парк є пам’яткою садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

Додатково

Т. Шевченко описав свої враження про перебування в Сокиринцях у повісті «Музикант».

Література

  1. Новаковська Н. П. Архітектор П. А. Дубровський на Україні: Матеріали до вивчення творчості // Питання історії архітектури та будівельної техніки України. Київ : Держбудвидав УРСР, 1959. С. 231–263.
  2. Косаревський І. Сокиринський парк. Київ : Держбудвидав УРСР, 1961. 38 с.
  3. Вечерський В. Пам’ятки архітектури й містобудування Лівобережної України: Виявлення, дослідження, фіксація. Київ : Видавничий дім А.С.С., 2005. С. 179–183.
  4. Будзар М. М. Панські маєтки прилуцького краю в історико-культурній ситуації 1920-х рр.: доля садиби Галаганів у селі Сокирниці // Спеціальні історичні дисципліни: питання теорії та методики. 2015. Ч. 26–27. С. 375–393.
  5. Ткаченко Т. Сокиринська садиба Галаганів як приклад палацо-паркового мистецтва Лівобережної України кінця XVIII — початку ХІХ ст. // Наукові записки з української історії. 2018. Вип. 44. С. 14–23.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Садиба Ґалаґанів у Сокиринцях // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Садиба Ґалаґанів у Сокиринцях (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.11.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶