Верхній Бельведер у Відні

Верхній Бельведер у Відні. Загальний вигляд Верхнього й Нижнього Бельведера з парком. Гравюра Ж. Корвініуса за рисунком С. Кляйнера 1740

Верхній Бельведер у Відні

Країна Австрія
Місце розташування Відень
Рік внесення 2001


Верхній Бельведер у Відні. Нижній Бельведер
Верхній Бельведер у Відні. Парк, що веде від Нижнього Бельведера до Верхнього
Верхній Бельведер у Відні. Брама Верхнього Бельведера
Верхній Бельведер у Відні. Головний фасад
Верхній Бельведер у Відні. Бічний фасад
Верхній Бельведер у Відні. Інтер’єр парадних сходів
Верхній Бельведер у Відні. Інтер’єр Мармурової (Державної) зали

Ве́рхній Бельведе́р у Ві́дні (нім. Das Obere Belvedere in Wien) — палац, архітектурна пам’ятка, складник пам’ятки всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, Австрія.

Палац, який є головним складником палацово-паркового ансамблю Бельведера, міститься з південного боку історичного центру міста на пологому схилі. Весь ансамбль, відповідно до розташування на рельєфі, поділяють на Нижній Бельведер, Верхній Бельведер і парк між ними.

Історична довідка

1697 принц Євгеній Савойський купив маєток за межами укріпленого середмістя Відня. У маєтку на місці заміського будинку, зведеного 1694–1697, за проєктом архітектора Й. Л. фон Гільдебрандта 1714–1716 збудовано скромний одноповерховий мурований палац Нижній Бельведер, у якому принц мешкав улітку. Регулярний парк у французькому стилі створив 1700–1725 разом із Й. Л. фон Гільдебрандтом ландшафтний архітектор Д. Жирар (1680; Франція — 1738, тепер Німеччина). 1720–1726 за проєктом Й. Л. фон Гільдебрандта угорі на плато збудовано великий триповерховий мурований палац Верхній Бельведер, що мав суто представницькі функції, відповідно до слави, авторитету й політичного впливу принца. Племінниця і спадкоємниця Євгенія Савойського принцеса Анна Вікторія Савойська (1683; Франція — 1763; тепер Італія) продала весь маєток Бельведер 1752 імператриці Марії Терезії, яка 1754 передала його в державну власність.

Розпорядженням імператора Йосифа ІІ у Верхній Бельведер 1775–1777 перенесено зі Штальбурга [корпусу в складі імператорської резиденції Гофбург у м. Відні; див. Імператорський форум (Гофбург) у Відні] імператорську картинну галерею і 1780 її разом з усім ансамблем, зокрема й парком, відкрито для публіки. 1890 картинну галерею перенесено до Віденського художньо-історичного музею. 1894–1914 Бельведер був резиденцією спадкоємця престолу ерцгерцога Франца Фердинанда. 1894 він експонував тут свою колекцію 18 000 етнографічних предметів з різних континентів, зібраних під час навколосвітньої мандрівки 1892–1893 на торпедному крейсері «Імператриця Єлизавета». 1934–1938 у Верхньому Бельведері мешкав канцлер Австрії К. Шушніг. 1903 у Нижньому Бельведері відкрито державну Сучасну галерею, 1912 перейменовану на Австрійську державну галерею. З 1921 у Нижньому Бельведері розміщено Музей бароко, з 1924 у Верхньому Бельведері — Галерею 19 ст. Тепер Австрійська галерея Бельведер має постійну експозицію у Верхньому Бельведері й виставкові зали у Нижньому Бельведері. 15.05.1955 у Мармуровій залі Верхнього Бельведера урочисто підписано Австрійський державний договір, яким відновлено суверенітет країни. Реставрацію ансамблю виконано 2005–2010. Парк доглядає Федеральна служба садів.

Характеристика

Нижній Бельведер є симетричним видовженим одноповерховим корпусом у стилі бароко. Має мезонін на осі симетрії головного фасаду та високий мансардовий (див. Мансарда) дах. Від будівлі угору по схилу піднімається парк з партерною зеленню, стриженими деревами й кущами, терасами, каскадними (див. Каскад) фонтанами й скульптурами. Оскільки Верхній Бельведер розташований на 23 м вище, ніж Нижній, то в композиції парку й тематиці паркової скульптури шлях до Верхнього Бельведера метафорично осмислено як сходження з підземного царства на Олімп. Парк має три партери — нижній, середній і верхній. Біля Нижнього Бельведера є оранжерея і Камерний сад, біля Верхнього Бельведера — найстаріший у Європі Альпійський сад площею 2 500 кв. м.

Верхній Бельведер є великим мурованим двоповерховим палацом у стилі бароко з триповерховою центральною частиною. З півдня його відділяє від довколишньої вуличної мережі, зокрема від Принц Ойген-штрасе, мурована огорожа з вишуканою бароковою брамою та великий парковий басейн. Палац створено за павільйонною схемою, де кожну частину будівлі увінчано оригінальної форми мансардним дахом, а наріжні гранчасті ризаліти, схожі на вежі, — банями. Фасади мають розвинений пластичний декор із численними пілястрами, віконними наличниками з сандриками, картушами, маскаронами, орнаментами скульптурної роботи. Їх доповнюють горішні балюстради з вазами й скульптурними групами. Така ж барокова пишнота властива інтер’єрам палацу, які добре збережено. Серед них найвищу мистецьку цінність мають парадні сходи та двосвітна Мармурова (Державна) зала, плафон якої прикрашено фрескою художника К. І. Карлоне (1686–1775; тепер Італія), що парадоксальним чином зображує принца Євгенія Савойського не як великого полководця, генералісимуса й переможця Османської імперії, а як нового Аполлона, покровителя наук і мистецтв.

Значення

Верхній Бельведер є найціннішим об’єктом палацово-паркового ансамблю Бельведера, зразком оригінального австрійського бароко з виразними рисами національної своєрідності, невід’ємним складником пам’ятки всесвітньої спадщини ЮНЕСКО — Історичного центру Відня (з 2001).

Додатково

  • Вимоги до відвідувачів музейної збірки у Верхньому Бельведері 1780: бути пристойно одягненим, з начищеним взуттям; шпаги, шаблі та іншу зброю слід було здавати в гардероб. У погану погоду (дощ, снігопад) експозицію закривали для відвідування.
  • Дізнавшись про нездужання композитора А. Брукнера, імператор Франц Йосиф І 1895 надав йому квартиру на першому поверсі флігеля Верхнього Бельведера. Тут композитор і помер 11.10.1896.

Література

  1. Seeger U. von. Stadtpalast und Belvedere des Prinz Eugen. Entstehung, Gestalt, Funktion und Bedeutung. Wien : Böhlau, 2004. 480 p.
  2. Seeger U., Frodl G. Das Sommerpalais des Prinzen Eugen Belvedere. Wien : Brandstätter, 2006. 144 p.
  3. Stephan P. Das Obere Belvedere in Wien. Architektonisches Konzept und Ikonographie. Das Schloss des Prinzen Eugen als Abbild seines Selbstverständnisses. Wien : Böhlau, 2010. 255 p.
  4. Kluckert E. Art and Architecture in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Baroque and Rococo // Toman R. Vienna: Art and Architecture / Trans. from german. 2nd ed. Potsdam : H. F. Ullmann, 2018. P. 44–143.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Верхній Бельведер у Відні // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Верхній Бельведер у Відні (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.09.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶