Романський стиль (архітектура)

Рома́нський сти́ль, романіка (англ. Romanesque) — універсальний загальноєвропейський стиль в архітектурі і мистецтві раннього середньовіччя (кінець 10 — 12 ст.).

Монастирська церква Святої Марії в Лаах
Гравюра 19 ст.
Інтер’єр з дерев’яними кроквами собору Святої Анастасії у м. Задарі
Інтер’єр з мурованими хрестовими склепіннями базиліки Святого Амвросія у м. Мілані
Собор Святої Анастасії у м. Задарі
Собор Святого Мартина у м. Луцці (Італія)
Аркатура на фасаді романської базиліки монастиря Хайлігенкройц (Австрія)
Аркатура і аркада на бічному фасаді собору Святої Анастасії у м. Задарі
Романський перспективний портал
Скульптурне опорядження романського перспективного порталу
Східний фасад собору Нотр-Дам у Клермон-Феррані (Франція)
Церква Святих Апостолів у м. Кельні
Собор у м. Лімбурзі-ан-дер-Лані (Німеччина)

Історична довідка

Назву стилю запропонував 1825 археолог А. де Комон (1801–1873; Франція). Вона стала загальновживаною, бо вказувала на архітектурно-будівельну спадщину Стародавнього Риму як основу стилістики та країни романської мовної групи як географічний ареал первісного поширення пам’яток цього стилю. У 20 ст. провідним дослідником романіки був професор Гарвардського університету К. Дж. Конант (1894–1984; США). Характерною є плинність, розмитість хронологічних рамок стилю (орієнтовно 980 — кінець 12 ст.) і трьох його основних етапів:

  • ранній етап пошуків — 980–1080;
  • розквіт стилю — 1080–1150;
  • пізньороманський етап, перехідний до ґотики — друга половина 12 ст.

Стиль сформовано в регіоні, який охоплює північ Іспанії і південь Франції (Каталонія, Бургундія, середня течія р. Луари); звідти стилістика поширилася на інші краї Європи. Чотири джерела формування романського архітектурного стилю: спадщина Стародавнього Риму, архітектура Візантійської імперії, ранньохристиянська (див. Раннє християнство) й каролінгська (див. Каролінгське відродження) архітектура. З цих джерел запозичено: функціональну організацію, розпланування і композицію монастирів, соборів і церков, будівельну техніку, характер декору фасадів та інтер’єрів. Поява у великих романських соборах Німеччини з 10 ст. вестверка — відповідь на зовнішні, світські імпульси, архітектурне втілення середньовічної концепції єдності земної і небесної влади (монастирська церква Святої Марії в Лаах, земля Рейнланд-Пфальц, Німеччина). З 10 ст. всі храми перекривали дерев’яними кроквами (собор Святої Анастасії 12 ст. у м. Задарі, тепер Хорватія), які часто горіли, призводячи до численних людських жертв. Цю проблему вирішили кам’яні склепіння, якими з 11 ст. почали перекривати спершу вівтарі, бічні нави й каплиці; пізніше циліндричні склепіння почали зводити над середніми навами (базиліка Святого Амвросія 1128 у м. Мілані). На півдні Європи найперше навчилися застосовувати кам’яні склепіння, тоді як на півночі (в Німеччині) ще у 12 ст. застосовували дерев’яні крокви. Протягом 13–15 ст. більшість романських храмів Європи були перекриті ґотичними нервюрними (див. Нервюра) склепіннями.

Характеристика

Головним і найрозвиненішим типом споруди романського стилю була монастирська церква — три- або п’ятинавова базиліка з апсидами, нерідко — з трансептом і вежами. Розрізняють два типи романських церков: орденські й паломницькі.

Орденські церкви належали двом основним чернечим орденам: бенедиктинському (див. Бенедиктинці) й цистерціанському (див. Цистерціанці). Вони визначали розвиток архітектури протягом 10–12 ст., створивши дві основні архітектурні школи: Бенедиктинську (Клюнійську, Бургундську) і Цистерціанську. Цистерціанська відрізнялася від Бенедиктивської майже повною відсутністю декору.

Паломницькі церкви архітектурно забезпечували численні паломництва, які у тодішній Європі стали масовим явищем з основним маршрутом до м. Сантьяго-де-Компостела (тепер автономна спільнота Галісія, Іспанія). Туди вели чотири шляхи через Францію на північ Іспанії: на цих шляхах у вузлових точках у 11 ст. зведено великі паломницькі церкви: Сен Мартен в Турі, Сен Марсіаль в Ліможі, Сент Фуа в Конку, Сен Сернен в Тулузі (див. Шляхи Сантьяго-де-Компостела у Франції), а також — церкву Сантьяго-де-Компостела безпосередньо над могилою Святого апостола Якова. Усі вони є три- та п’ятинавовими базиліками з галереями-емпорами над бічними навами, тринавовим трансептом, хором, деамбулаторієм, апсидіолами, вежами над середохрестям та парними — на західному фасаді.

Відомі також центричні храми романського стилю — палацові церкви, каплиці, баптистерії, архітектурні форми яких вказують на вплив Візантійської імперії.

Романському стилю властиві певні будівельні матеріали й будівельна техніка: тесаний камінь (меншого формату, ніж у Стародавньому Римі), з якого муровано масивні стіни, прикрашені лише аркатурою. Великий масштаб споруд і їхніх членувань створює враження надмірної монументальності й величі. Головна конструктивна проблема храмів романського стилю — перекриття склепінням середньої нави. Циліндричні склепіння вимагали дуже товстих стін (у Імперському соборі у Вормсі — до 6 м завтовшки). Конструктивно досконалішими є циліндричне склепіння на підпружних арках, а особливо — хрестове склепіння, яке поступово стало найпоширенішим. В інтер’єрі нави розділяли ряди масивних романських пілонів із напівколонами. Для всіх храмів канонічним є членування середньої нави по висоті на три яруси, знизу вгору: аркада, трифорії, вікна. В архітектурному вирішенні церковних фасадів застосовано аркатуру й аркади, рози, мотиви біфорія і трифорія (вікна, ніші), аркові переспективні портали, прикрашені скульптурою, вежі.

Етапи розвитку в різних країнах

Етапність розвитку романського стилю у різних країнах Європи неоднакова. Хоча стиль і був загальноєвропейським, проте у кожній країні чи великому регіоні він розвивався по-своєму. У Франції виділяються 2 етапи:

  • етап пошуків 980–1080 (головним явищем в архітектурі є будівництво паломницьких церков);
  • етап розквіту 1080–1150 (головними явищами є розвиток Бенедиктинської (Клюнійської) архітектурної школи та регіональних архітектурних шкіл відповідно до історичних регіонів Франції).

В Англії етапність розвитку романського стилю в архітектури не виявлена.

У Німеччині простежуються три етапи:

  • саксонський етап 950–1050 (провідний тип споруд — монастирська церква);
  • етап боротьби течій 1050–1150 (провідною була Рейнська школа, до якої належать міські собори у містах Шпеєрі, Трірі, Кельні; головне явище — будівництво імперських соборів у містах Майнці, Вормсі тощо);
  • пізньороманський етап 1150–1250 (ознаменовано завершенням тривалого будівництва останнього з імперських соборів у м. Вормсі, церков у м. Кельні й найпізнішого (1235) великого романського собору в м. Лімбурзі-ан-дер-Лані у землі Гессен).

Регіональні школи романського стилю

Питання про наявність регіональних (місцевих) шкіл архітектури романського стилю є дискусійним. Проте визнано існування кількох регіональних шкіл у Франції та Німеччині.

Франція

У Франції шість регіональних шкіл у історичних областях: Бургундія, Нормандія, Овернь, Прованс, Аквітанія (або Західна школа, що розпадається на дві: Періге і Пуату).

Бургундія: базилікальні церкви з планом у вигляді латинського хреста, з різко виділеними трансептом, хором з деамбулаторієм і апсидіолами, високими вежами. Склепіння циліндричні на підпружних арках у середній наві й хрестові — у бічних, без галерей-емпор над бічними навами. Тут уперше зафіксовано появу стрільчастої (бургундської) арки. Основними пам’ятками є монастирські церкви у містах Паре-ле-Моніаль кінця 11 — початку 12 ст., Везле 1120–1150 (обидва — у регіоні Бургундія — Франш-Конте).

Нормандія: базиліки плану латинського хреста з широкими середніми навами, перекритими дерев’яними кроквами, з двовежовими західними фасадами. З кінця 11 ст. ця архітектурна школа розвивалася в Англії, яку 1066 завоював нормандський герцог Вільгельм І Завойовник. Основні пам’ятки — дві монастирські церкви у м. Кані (регіон Нормандія), збудовані Вільгельмом І Завойовником і його дружиною Матільдою: Сент Етьєн (чоловічого монастиря, 1063–1081) і Трініте (жіночого монастиря, 1062–1070).

Овернь: консервативний південь, для якого характерні тринавові базиліки плану латинського хреста з рівновисокими зовні навами, деамбулаторієм, апсидіолами, без верхнього ярусу вікон, але з горішніми галереями над бічними навами, перекритими чвертьциркульними склепіннями. Середню наву перекрито циліндричним склепінням, бічні — хрестовими. Над середохрестям — купол, видимий тільки в інтер’єрі, бо зовні над ним — восьмигранна вежа, встановлена на підвищенні. Західні фасади цих базилік маловиразні, зате східні мають пластичне вирішення завдяки циліндричним апсидам і апсидіолам. Центр школи — м. Клермон-Ферран (регіон Овернь — Рона — Альпи); решта пам’яток, датованих першою половиною 12 ст., розташовані в радіусі 50 км довкола. Основні пам’ятки — собор Нотр-Дам у м. Клермон-Феррані, монастирські церкви в містах Сен Нектері, Іссуарі, Ле-Пюї-ан-Веле (усі в регіоні Овернь — Рона — Альпи).

Прованс: добре збережена тут антична римська архітектурна спадщина парадоксальним чином зумовила примітивність місцевої романіки. Провідним типом були однонавові безкупольні храми зального типу з однією апсидою, в декорі яких активно використано архітектурні елементи й деталі, виламані з античних споруд в містах Авіньйоні, Тарасконі, Арлі (усі в регіоні Прованс — Альпи — Лазуровий берег). Головний внесок Провансу у формування романської стилістики — розроблення архітектурно-скульптурних композицій розвинених перспективних порталів (портал монастирської церкви Сен-Трофим у м. Арлі 1152–1180).

Аквітанія є батьківщиною Західної школи, що поділяється на дві: Пуату і Періге, яким властиві спільні риси при певних відмінностях.

Школа Пуату: розробляла тип тринавової базиліки з рівновисокими навами, дуже затемненими інтер’єрами, пластичними західними фасадами з активним скульптурним декором. Головна пам’ятка — церква Нотр-Дам-ла-Гранд другої чверті 12 ст. у м. Пуатьє (регіон Нова Аквітанія).

Школа Періге: єдина регіональна школа романського стилю, в якій куполи застосовували настільки активно, що вони визначали архітектурний образ храмів. Храми однонавові плану латинського хреста, перекриті серією куполів на пандативах, що оприявнює зв’язок з архітектурою Візантійської імперії. Основні пам'ятки: собори у містах Кагорі 1119 (регіон Окситанія), Ангулемі 1105–1123 (регіон Нова Аквітанія) та п’ятикупольна монастирська церква Сен Фрон 1120 у Періге (регіон Нова Аквітанія), що є приблизною копією собору Сан-Марко у Венеції.

Англія

Характерне цілковите домінування нормандської школи французької романіки, внаслідок чого в історії англійської архітектури романську добу називають нормандською. Англійські особливості, яких не було на континенті: більш витягнуті у довжину нави й хор, значно більша загальна довжина одноманітних храмів — тринавових базилік із трансептом і багатоапсидним завершенням вівтарної частини (хору). В інтер’єрах застосовано масивні циліндричні опори діаметром 2 м, до 10 м заввишки. Характерні також прямокутного плану вежі над середохрестям і одна чи дві — на західному фасаді (собори у містах Глостері графства Глостершир 1089–1150, Даремі однойменного графства 1093–1133).

Німеччина

Регіональні школи існували не синхронно: провід у розвитку архітектури переходив з одного регіону до іншого, відповідно до зміни суспільно-політичних і економічних умов.

Саксонська школа була провідною у добу ранньої романіки. До неї належать три великі імперські собори у містах Шпеєрі, Майнці, Вормсі та монастирська церква Святої Марії в Лаах 1093–1156.

Рейнська школа. У розвитку архітектури визначальною була роль не монастирів, а міст, особливо м. Кельна — великого торговельного центру й місця загальноєвропейського паломництва до мощів Трьох Волхвів. Це сприяло розвитку оригінальної архітектурної школи, в якій домінували храми триконхового (див. Триконх) плану, що поєднували центричність із базилікальністю (Церква Святих Апостолів 1192–1219). До цієї ж школи належить і семивежовий собор у м. Лімбурзі-ан-дер-Лані — останній великий собор романського стилю.

Романський стиль в Україні

У Давній Русі окремі риси романського стилю наявні в мурованій церковній архітектурі різних князівств другої половини 12 — початку 13 ст., втілені в таких пам’ятках архітектури: Кирилівська церква в Києві, Церква Успіння Богородиці Пирогощі в Києві, Борисоглібський собор у Чернігові, Успенський (Георгіївський) собор у Каневі, Успенський собор у Володимирі-Волинському, Пантелеймонівська церква в Галичі.

Додатково

«Enfant terrible» романського стилю була архітектура ордену цистерціанців, який займався господарською і промисловою діяльністю, зорієнтованою на ринок. Цистерціанці були досконалими інженерами й винахідниками, тому очолили технічний прогрес у середньовічній Європі. Ідеолог ордена — Бернар Клервоський, котрий різко виступив проти пластичних і художніх «надмірностей» романського стилю: скульптури, вітражів, фресок, криволінійних форм і складних профілів, трифоріїв і веж. Романську скульптуру він називав «потворністю краси і красою потворності». З огляду на це в архітектурі цистерціанців домінували цілковитий аскетизм архітектурних форм та високе інженерне мистецтво. Монастир у Фонтене 1135–1147 (регіон Бургундія — Франш–Конте) зіграв важливу роль як зразок для будівництва інших цистерціанських монастирів у Європі. Цистерціанці в Німеччині зумовили становлення на півночі Європи масового будівництва не з каменю, а з цегли.

Література

  1. Conant K. J. Carolingian and Romanesque Architecture (800–1200). London : Puffin, 1959. 572 p.
  2. Kubach H. Romanesque Architecture. New-York : Harry N. Abrams, Inc. Publishers, 1972. 438 p.
  3. Mrusek H. Romanik. Leipzig : VEB E. A. Seemann Verlag, 1972. 234 p.
  4. Воробйова Л. Романський стиль // Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 257–258.
  5. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 94–107.
  6. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 92–102.
  7. Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Львів : Львівська політехніка, 2019. С. 87.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Романський стиль (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Романський стиль (архітектура) (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.10.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶