(Перенаправлено з Ґотика (архітектура))

Готика (архітектура)

Го́тика, ґотика (від італ. gotico — готський) — архітектурний стиль Європи доби пізнього середньовіччя.

Аксонометричний розріз готичного собору в Нуайоні
Інтер’єр готичного собору
Страсбурзький собор
Собор у м. Орв’єто. Гравюра 19 ст.
Фрагмет фасаду собору в м. Сієні
Палац дожів у Венеції
Тинська церква Діви Марії у м. Празі
Старомістська ратуша у м. Празі
Порохова башта у м. Празі
Внутрішній двір будинку Ягеллонського університету у м. Кракові.
Галерея другого ярусу довкола аркадного двору Високого замку [Замок Мальборк (Марієнбург)].
Інтер'єр вівтарної частини Маріяцького костелу у м. Кракові.

Походження назви

Назва стилю — результат непорозуміння, оскільки стиль не має жодного стосунку до готів. Творці цього стилю у Франції 12–14 ст. називали його «style ogival» («Оживальний стиль»), бо діагональна арка-нервюра основного для готики хрестового склепіння французькою мовою називається «ogive» (ожива). В інших країнах Європи в середньовіччі це називали «будівництвом у французькому стилі» (з огляду на походження стилю із Франції).

Термін «готика» виник у добу Відродження і мав зневажливий відтінок. Первісне значення терміну в слововжитку європейських гуманістів 15–16 ст. — зіпсована (нібито варварами-готами) середньовічна латинська мова. Вперше термін застосував до архітектури єзуїт К. Скрибаніус (1561–1629; тепер Бельгія), котрий визначив будівлю біржі 1531 у м. Антверпені як «opus goticum» (готичний твір). Цю тенденцію підхопили італійські автори (Дж. Вазарі), наполегливо протиставляючи свою «античну класику», якою вони володіли монопольно, нібито незграбним і варварським «готичним витворам» своїх конкурентів з Німеччини і Франції. Доконана італійцями дискредитація готики як терміну і явища виявилася настільки успішною й довготривалою, що її суспільну «реабілітацію» забезпечив тільки романтизм наприкінці 18 ст. (Й. В. Гете).

Історична довідка

Стрільчасті арки й нервюрні склепіння — визначальні риси готики — відомі в Італії задовго до того, як у Франції збудували перші готичні споруди. Нормани принесли стрільчасту арку на острів Сицилію, запозичивши її з архітектури Вірменії та мусульманського Сходу наприкінці 11 ст.; тоді ж у Ломбардії з’явилися нервюрні склепіння.

Готика — перший світовий архітектурний стиль, який має точні місце і дату народження, а також конкретну особу, що спричинилася до його появи. 1137 настоятель бенедиктинського (див. Бенедиктинці) монастиря Сен-Дені (місце поховання французьких королів; тепер у складі м. Парижа) абат Сугерій (1081–1151; тепер Франція) розпочав перебудову монастирського храму, завершену 1144. З набору відомих раніше елементів (стрільчасті арки й склепіння, нервюри, контрфорси, аркбутани, вікна-рози, вітражі тощо) він створив нову стильову єдність — перший готичний собор з новим відчуттям світла й простору. Формулюючи новаторську архітектурну ідеологію, абат Сугерій спирався на «Ареопагітики» як вчення про світло й еманацію Бога («Бог є світло») Псевдо-Діонісія Ареопагіта, котрого в ті часи ототожнювали з великомучеником Святим Діонісієм (Сен-Дені), небесним покровителем Франції і французького королівського дому. Готичний собор є наочним матеріальним втіленням теологічної (див. Теологія) доктрини Сугерія з її трьома основними постулатами:

Так мислила більшість теологів готичної доби: «Через вікна храмів, це джерело світла, ллється на нас Слово Боже», — твердив 1200 настоятель Шартрського собору П. де Руассі (12–13 ст.; тепер Франція).

Хронологічні рамки готики у Франції: 1137 — кінець 15 ст.

Періодизація:

  • рання готика — 12 ст.
  • зріла готика — 13–14 ст.
  • пізня готика — 15 ст.

О с н о в н і   п а м' я т к и   р а н н ь о ї   г о т и к и:

Монастирська церква Сен-Дені 1137–1144, 13 ст.; собор у м. Лані (регіон О-де-Франс) 1150–1210, собор Нотр-Дам у Парижі; собори в містах Сансі 1140–1517 (регіон Бургундія — Франш-Конте), Нуайоні другої половини 12 ст. (регіон О-де-Франс); новий хор Кентерберійського собору 1175–1184.

О с н о в н і   п а м' я т к и   з р і л о ї   г о т и к и:

Шартрський собор; Реймський собор (див. Реймський собор Нотр-Дам, колишнє абатство Сен-Ремі та палац То); церква Сент-Шапель у Парижі; Ам'єнський собор; собор у Бове; собор в м. Буржі (регіон Центр — Долина Луари); собор у м. Руані 13–15 ст.

О с н о в н і   п а м' я т к и  п і з н ь о ї  г о т и к и:

Страсбурзький собор; абатство Мон-Сен-Мішель (див. Мон-Сен-Мішель та затока); Палац правосуддя у м. Руані 1499 — середина 16 ст.; пізньоготичні ратуші початку 16 ст. у містах Комп’єні й Аррасі (обидва — регіон О-де-Франс).

Готичні собори були великими й складними інженерними спорудами, тому будівництво їх тривало десятиріччями, а іноді — й протягом кількох сторіч, охоплюючи різні етапи розвитку стилю. Кризові явища у готиці Франції та інших країнах датовано кінцем 13 — початком 14 ст.: 1284 зруйнувалися склепіння середньої нави собору в Бове (заввишки 48 м). Відтоді високих соборів не будували. Спорудження великих соборів призупинили: в Нарбонні 1286 (регіон Окситанія), у м. Кельні 1322, у м. Сієні 1366. Будівельна діяльність у Франції занепала під час Столітньої війни 1337–1453. Основні зусилля спрямовували на завершення будівництва й оздоблення храмів, розпочатих у 13 — на початку 14 ст. У пізній готиці Франції 15 ст. декоративні форми набули примхливого, вигадливого характеру. Лінії кам'яних віконних плетінь згинали, роблячи вікно схожими на язик полум'я. З огляду на це пізню французьку готику називають «полум'яною». Характерні форми готики поширилися на всі типи громадських будинків — ратуші, будинки ремісничих і купецьких гільдій, палаци, торговельні ряди, міські, замкові й фортечні вежі, житлові будинки тощо.

Готична стилістика, яскрава й неповторна, неодноразово відроджувалася у світовій архітектурі як об’єкт ретроспективної стилізації (див. Історизм, Неоготика).

Характеристика

Суть готики полягає в широкому застосуванні підвищеного ребристого хрестового склепіння з нервюрами стрільчастого обрису. Ця конструкція реалізує принцип збирання статичних навантажень у кількох точках. Завдяки цьому усі архітектурні конструкції готичного собору розподілено на тримальний каркас (пілони, арки, нервюри) та інертне легке заповнення площин стін.

У готиці реалізовано принцип винесення опорних конструкцій назовні, за межі інтер'єру храму. Внаслідок цього стіни звільняються від навантажень, які передаються на зовнішні опори — контрфорси і аркбутани, а масивну стіну заміняють великі вікна з вітражами. Основний мистецький результат такої конструктивної системи — дематеріалізація архітектури: собор стає «вікном у небо». Принципова відмінність готики від попереднього романського стилю: в романській архітектурі головне — архітектурно організована маса, тобто масив стін і закритий, обмежений внутрішній простір; у готиці панує не маса, а простір «відкритий у нескінченність». Готичний собор є образом-моделлю Всесвіту в уявленні людини середньовіччя. Єдина масивна частина готичного собору — західний фасад з вежами: у Франції їх дві, вони фланкують західний фасад; у Німеччині нерідко зводили одну вежу посеред головного фасаду.

Характерні риси стилю: висотно розкритий внутрішній простір храму, підкреслений вертикалізм архітектурних форм, високі щипцеві дахи, стрільчасті форми вікон, порталів, дверей, арок тощо. Основними елементами готичної конструктивної системи є: нервюрні склепіння (хрестові, зірчасті, сітчасті й віялоподібні); контрфорси; аркбутани; пінаклі з фіалами; вімперги; крабби і химери; великі круглі вікна — рози, що символізують порядок божественного творення; перспективні портали, прикрашені скульптурою; скульптурні капітелі пілонів і замкові камені склепінь; зображення лабіринтів на підлозі або на фасаді. Середня нава готичної три- або п'ятинавової базиліки членується по висоті на три яруси, знизу вгору: аркада, трифорії, вікна. Будівельними матеріалами були камінь і цегла. Пілони й простінки викладали з обтесаного каменю твердих порід, розпалубки склепінь заповнювали тонким муруванням з легкого матеріалу (пористого вапняку).

Регіональні школи

Готика — другий (після романського) загальноєвропейський архітектурний стиль, який був цілісним, універсальним. В усіх країнах пам'ятки архітектури доби готики принципово схожі. Проте наявні й деякі національні та регіональні відмінності, а також хронологічна нерівномірність розвитку стилю в різних країнах.

Франція

Франція — не тільки батьківщина готики, а й країна, де цей стиль сягнув вершин свого розвитку. Французькі собори багатше за будь-які інші прикрашено скульптурою і розміщення її більш продумане. Вітражі французьких церков не тільки більші, але й їхня роль непорівнянна з вітражами в інших країнах: вони послідовно розвивали дидактичну (див. Дидактика) програму й були найважливішою складовою оздоблення храму. Тож вплив мистецтва Франції позначився на всьому розвитку європейської готики.

Англія

Англія була однією з перших країн, що запозичили готичну архітектуру Франції у другій половині 12 ст. Головним чинником, що визначив засвоєння тут нового стилю, стали тісні історичні зв'язки між двома країнами. Однак англійська готика не є спрощеною версією французької. Англійські храми нижчі, зате значно довші й вишуканіше декоровані за французькі. На архітектуру вплинув сторічний конфлікт із Францією: суперництво двох країн змусило англійських зодчих обрати незалежний шлях розвитку своєї архітектури. Тому в Англії не сприйняли всю систему французької готики в цілому (на відміну від Німеччини). Французькі форми видозмінили відповідно до англійських будівельних традицій. У результаті в Англії склався самостійний тип готичної архітектури, характерні риси якого найповніше втілено в соборі у Солсбері.

Три хронологічні етапи розвитку англійської готики: рання; «прикрашений стиль»; «перпендикулярний стиль».

Рання англійська готика включає три регіональні стильові напрями: Лінкольн і Північна Англія; Солсбері й Південна Англія; Вельс і Західна Англія.

«Прикрашеному стилю» притаманний розвинений декор з надміром ажурного кам'яного різьблення і складними типами пишно декорованих склепінь.

Суворий і лапідарний «перпендикулярний стиль» був реакцією на надмірний декор попереднього етапу. Він почався 1330 на заході Англії у процесі реконструкції монастирської церкви у м. Глостері (графство Глостершир), тобто тоді, коли ще не завершилося будівництво деяких визначних зразків «прикрашеного стилю». До найвизначніших пам'яток англійської готики належать Вестмінстерське абатство, Кентерберійський собор.

Німеччина і Австрія

Німецька готика розвивалася під впливом Франції, проте мала деякі особливості. Під впливом будівничої діяльності цистерціанців (див. Маульбронна монастирський комплекс) у північних німецьких землях запанувала цегляна готика з переважанням зальних (а не базилікальних) типів тринавових храмів, для яких характерні однакова висота трьох нав, небувала у Франції масивність конструкцій, високі дахи з трикутними фронтонами. Найвизначнішими пам'ятками є Наумбурзький собор (земля Саксонія-Ангальт), церква Святої Єлизавети 1235–1283 у м. Марбурзі (земля Гессен), Кельнський собор, собор 1377–1529 у м. Ульмі (земля Баден-Вюртемберг), собор Святого Стефана у Відні.

Іспанія

У добу ранньої і зрілої готики архітектура Піренейського півострова відповідала французьким зразкам. Церкви й монастирі цистерціанців, а також великі собори в містах Бургосі, Толедо й Леоні створювали за взірцями, випробуваними у містах на півдні Франції. Місцеві особливості — збереження планів, характерних для романського стилю та пристрасть до ісламських декоративних елементів — сформували оригінальну місцеву стилістику наприкінці 13 ст.

Італія

Італійська готика розвивалася незалежно від французької на основі власних архітектурних традицій з доби римської античності. Взірцями слугували базилікального типу важкі, масивні, солідні церкви чернечих орденів францисканців і домініканців, що докорінно відрізняються від мережива французької готики. Вони мають ретельно збалансовані пропорції та виразну композицію. Основні пам'ятки італійської готики: палац дожів у Венеції, Міланський собор, собор 1285–1330 у м. Орв'єто (регіон Умбрія), собор 1196–1370 у м. Сієні.

Чехія

Перші елементи стилю занесено у другій чверті 13 ст. цистерціанськими майстрами з Бургундії. Розквіт чеської готики стався у другій половині 14 ст. під час правління Карла IV Люксембурзького: Карлів міст у Празі, собор Святого Віта у Празі, Тинська церква Діви Марії 1380–1390 та Старомістська ратуша 14–15 ст. (усі — у м. Празі), замок Карлштейн. Пам’ятками пізньої чеської готики є ратуша Нового міста 1411–1526, Порохова башта 1475 (обидві — у м. Празі), Владиславський зал королівського палацу на Празькому Граді 1487–1502, собор Святої Варвари у м. Кутній Горі 1388–1547 (див. Кутної Гори історичний центр).

Польща

Готика у Польщі свого повного розвитку досягла у 14 ст. Вона була своєрідною, наближеною до північної цегляної готики, яка сформувалася в Німеччині. Найзначнішими були місцеві риси у сфері архітектурних конструкцій: стіни робили масивними, а вікна — вузькими; аркбутани не застосовували. Вертикалізм польської готики є дуже помірним, як і застосування скульптури та іншого декору на фасадах. При цьому наявні традиційні для готики стрільчасті арки, пучкові пілони, нервюрні склепіння. До великих готичних костелів належать краківські: кафедральний на Вавелі 1320–1364, Святої Катерини 14 ст., Маріяцький 1226–1478, а також костели в інших містах: кафедральний 14–15 ст. у м. Гнезно (Великопольське воєводство), Святого Хреста у м. Вроцлаві, Діви Марії у м. Гданську 1425–1502 (один з найбільших у Європі). Шедеврами цивільної архітектури є будинок Ягеллонського університету (Collegium Maius) у м. Кракові 1400, ратуші в містах Гданську 1372–1561, Вроцлаві 1300–1506, купецькі будинки: Артуса 1476–1481, Братства Куркового 1479–1494 (обидва — у м. Гданську). Найкращим у Північній Європі зразком замку типу конвента є Високий замок у Мальборку 1280 — частина великого оборонного комплексу [див. Замок Мальборк (Марієнбург) ].

Країни Балтії

До північної цегляної готики тяжіє також пізньосередньовічна архітектура країн Балтії. Шедевром литовської готики є костел Святої Анни 1581 у м. Вільнюсі, латвійської — Домський собор у Ризі, естонської — церква Нігулісте в Таллінні.

Готика в Україні

Готика наявна в західних регіонах України протягом кінця 13 — середини 16 ст., що обумовлено зв’язками з країнами Західної Європи і будівництвом католицьких храмів та монастирів. Найвизначнішими готичними пам’ятками України є Кафедральний костел у Львові, костел Святого Варфоломія та дзвіниця у Дрогобичі, костел Воздвиження Святого Хреста у м. Береговому 1418, Вознесенський костел 13–15 ст. у м. Виноградові, костел Святої Єлизавети у м. Хусті кінця 13 ст., готична каплиця 1230 Хотинського замку (див. Хотинська фортеця і замок).

Галерея

Фото Вечерського В. В.

Додатково

У часи панування готики її вважали продовженням романського стилю і, понад те, найвищим ступенем його розвитку. Проте в добу Відродження декларувалося, що готика створена варварами, котрі не зрозуміли краси античної римської архітектури. Негативне ставлення до готики виникло в Італії у 16 ст. Дж. Вазарі писав, що цей «проклятий будівельний стиль» — справжня виразка, що роз'їдає здорову плоть італійської архітектури. Він уважав, що стиль прийшов від готів, котрі, зруйнувавши прекрасні античні пам'ятки, узялися створювати свою варварську «lavoro tedesco» (німецьку роботу). Терміном «готи» у середньовіччі позначали варварські племена, які прийшли в Італію через Альпи після падіння Римської імперії. Навряд чи сам Дж. Вазарі усвідомлював, що дає назву великому архітектурному стилю. Проте він був першим, хто — нехай навіть із негативною конотацією — визначив «maniera gotica» (готичний стиль) як окремий, цілковито протилежний і греко-римській античності, і ренесансу.

Цитата


«Саме в цю добу XIV–XVI стол. і спеціяльно в добу ґотики, витворюються зовсім нові мистецькі форми, конструкції, нові типи будов унаслідок соціяльних і господарських змін та нових культурних потреб. Східна візантійщина вже остаточно переживається, втрачає свій зміст. Натомість широкою хвилею приходять течії західньо- і південно-європейські. Одначе ці нові форми не переймалися в свойому закінченому і шабльоново-виробленому вигляді, але значно перетворювалися, приспособлювалися до спеціяльних місцевих вимог побуту і загалом культурних особливостей території. Тому ґотика на Україні мала всі ознаки переходового стилю, подібно як це було в Італії, тим більше, що сильна будівельна культура візантійсько-українська, ще довший час постачала потрібну умілість і вироблені форми (…) Найбільше ґотичних будов мав, розуміється, Львів, але ґотичний Львів загинув під час пожежі 1527 р.»

 Цит. за: Січинський В. Історія українського мистецтва : в 2 т. Нью-Йорк : Наукове товариство ім. Шевченка в Америці, 1956. Т. 1. С. 57, 64.


Література

  1. Panofsky E. Gothic Architecture and Scholasticism. Latrobe : The Archabbey Press, 1951. 156 p.
  2. Frankl P. The Gothic: Literary Sources and Interpretations through Eight Centuries. Princeton : Princeton University Press, 1960. 916 p.
  3. Ullmann E. Gotik. 2 aufl. Leipzig : VEB E. A. Seemann, 1976. 248 p.
  4. Виноградова М. Готика // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 74–75.
  5. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : Da Capo Press, 2003. P. 114–129.
  6. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 105–136.
  7. Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. 3-тє вид., допов. і перероб. Львів : Львівська політехніка, 2019. С. 101.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Готика (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Готика (архітектура) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
25.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України



Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶